ČTK to dnes řekl boskovický starosta Jaroslav Dohnálek (ODS). Připomněl, že dopravní superstrategie státu počítá se zahájením stavby R43 až v roce 2024, což se ale lidem nelíbí.

"Již dávno měla být v provozu. Tak dlouho nemůžeme a nechceme čekat. Petice by na to měla ministerstvo upozornit," zdůraznil starosta. Akci pořádalo sdružení obcí a měst pro výstavbu R43 a lidé ji mohli podepisovat od jara až do konce července.

Rychlostní silnice R43 se stane jedním z nejdůležitějších silničních tahů na Moravě. Nahradí současnou hlavní komunikaci I/43, přezdívanou kvůli častým nehodám silnice smrti.

Denně po I/43 projíždí průměrně 13.000 aut, přičemž tento silniční tah není na takový provoz dimenzován. Problémem není jen vysoká nehodovost, ale také četné dopravní zácpy. Současná komunikace protíná centra obcí, které provoz ochromuje.

Starostové ze severu Blanenska a ze Svitavska upozorňují, že R43 potřebují pro rozvoj těchto regionů. Nová komunikace umožní jejich lepší dopravní obslužnost a přiláká do regionů investory.

Silnice se měla stavět již za druhé světové války. Projektu se proto také přezdívá Hitlerova dálnice. Dlouhá léta na něj nebyly peníze. Výstavbu komunikace oddálila současná hospodářská krize, která přinutila stát v úsporám v oblasti nové výstavby.

Zatímco na Kuřimsku, Blanensku, Boskovicku, Moravskotřebovsku s Svitavsku je zcela zřejmé, kudy novou komunikaci vést, v Brně se kvůli tomu vedou celá léta spory. Silnice by měla protínat městskou část Brno-Bystrc, což se ale nelíbí ekologům.