VYBERTE SI REGION

Pisárky: tramvaj pojede tunelem

Brno – Nedostatek prostoru pro silnici mezi Svratkou a Wilsonovým lesem v Pisárkách vyřeší tunel pro tramvaj. Stavba už má územní rozhodnutí, chybí však potřebné tři miliardy korun.

17.1.2011 48
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Nejluxusnější trychtýř ve městě. Tak přezdívají řidiči silnici mezi pisáreckou křižovatkou a Žabovřeskami. Velký městský okruh se totiž v těchto místech zužuje do dvou pruhů a téměř každodenně tu vznikají zácpy. Situaci má vyřešit tunel pro tramvaj, díky kterému vznikne místo na rozšíření silnice. Projekt už má i územní rozhodnutí, zatím na něj však nejsou peníze.

Stavba úseku velkého městského okruhu nazývaná Žabovřesky I. získala územní rozhodnutí loni v létě. „Pak ale přišly na řadu úspory na dopravních stavbách a nyní není jisté, kdy se nám na projekt podaří sehnat potřebné tři miliardy korun,“ uvedla Andrea Chmelová z brněnského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic.

Potíž je i v tom, že schválená varianta s tunelem pro tramvaj je nejdražší z těch, o kterých se uvažovalo. „Při posuzování vlivu stavby na životní prostředí se totiž ukázalo, že je z nich nejšetrnější,“ vysvětlila Chmelová.

Ve hře byla ještě možnost posunout koryto řeky blíže k ulici Veslařské či nechat jezdit tramvaje a auta ve dvou úrovních nad sebou. „Nejlevnější byla varianta s posunováním koryta řeky. Její cena byla oproti tunelu přibližně třetinová,“ vyčíslila Chmelová.

Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, chce nyní začít jednat o tom, kde potřebné peníze sehnat. V úvahu připadají například úpravy projektu, které by stavbu zlevnily, nebo dohoda o tom, že se část peněz najde v rozpočtu města či Jihomoravského kraje. Výsledek jednání však zatím nechce nikdo předjímat.

Brno přitom stavbu této části velkého městského okruhu považuje za svoji prioritu. „Jakmile se totiž dostaví Dobrovského tunely, stane se úzká silnice mezi nimi a Pisáreckou křižovatkou ještě krizovějším místem než nyní. Bude doslova špuntem a znehodnotí okolní dva dostavěné úseky,“ zhodnotil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian, který je odpovědný za dopravu. Začít stavět by se proto podle něj mělo co nejdříve poté, co se podaří dokončit Dobrovského tunely.

Ty jsou momentálně největším problémem celého velkého městského okruhu. Soud jim totiž loni na podzim zrušil stavební povolení, bez kterého není možné stavbu dokončit ani dodržet její plánované zprovoznění na konci letošního roku. Každý měsíc, kdy je stavba zastavená, ji navíc podle propočtů Ředitelství silnic a dálnic prodraží o osmapadesát milionů korun.

#nahled|http://g.denik.cz/50/89/vmo_vizualizace__1__denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/89/vmo_vizualizace__1_.jpg|Velký městský okruh v Brně - vizualizace.#

I kvůli krátkému zdržení se její zprovoznění bude muset odložit o několik měsíců. „I kdyby se podařilo obnovit stavbu už v březnu, vyjdou nám dokončovací práce na zimní měsíce. A to je problém, protože mnohé práce se v mrazech nedají z technologického hlediska dělat a budou muset počkat na jaro,“ vysvětlil technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček.

Ještě déle než lidé v okolí Dobrovského tunelů budou na dokončení velkého městského okruhu čekat lidé v severovýchodní a jihovýchodní části Brna. Například úsek, který má vyřešit kritickou situaci v okolí ulice Dukelská v Husovicích, nemá zatím ještě ani územní rozhodnutí a tunelu pod Vinohrady chybí dokonce i posudek o vlivu stavby na životní prostředí. Ten má pro srovnání tunel pod Wilsonovým lesem už od roku 2006, a přesto se dosud ještě ani nezačal stavět.

V materiálech, které připravilo Ředitelství silnic a dálnic v první polovině loňského roku, se dokončení celého velkého městského okruhu plánuje na rok 2030. Po průtazích s Dobrovského tunely a problémy s nedostatkem peněz ale zatím nikdo nechce odhadovat, kdy se řidiči zprovoznění okruhu dočkají ve skutečnosti.

Okruh? Tak už ho dokončete, žádají místní

Velký městský okruh má tvrdé kritiky, většina Brňanů si ale přeje jeho dokončení. Protahování stavebních prací jim přináší problémy.

Mrtvičné stavy. Tak označují řidiči situaci, do které je dostávají pravidelné dopravní špičky v Brně. S trochou nadsázky je ale pacientem čekajícím na účinnou léčbu celé město. Jeho zablokovaným tepnám a zaprášeným plicím má ulevit projekt, o kterém se mluví už desítky let. Za tu dobu upozornila řada kritiků na jeho nedostatky, většina Brňanů má ale jasno. Velký městský okruh? Už aby byl hotový, říkají lidé z okolí nejzatíženějších komunikací.

Zatím jen na rozbahněné staveniště se z oken dívají například obyvatelé domů v okolí Hradecké křižovatky, za kterou mají auta v budoucnu zmizet v Královopolských tunelech. „Nepocházím z Brna, přesto mi ty rozestavěné tunely vadí. Je to tady už dlouho jako vybrakované a působí to hodně nepříjemně,“ poznamenala například Petra Svobodová, která ve městě studuje. Stejný názor měla i její kamarádka Štěpánka Nová. „Jít pod tím mostem večer je to pro holku o strach,“ upozornila dívka.

#nahled|http://g.denik.cz/50/89/vmo_vizualizace_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/89/vmo_vizualizace.jpg|Velký městský okruh v Brně - vizualizace.#

Martyrium

Scenérie s rezavějícími pruty do betonu a osamělými mostními pilíři se ale zajídá hlavně místním. „Rozhodně jsem pro to, aby to už dokončili. Vždyť už je to tady rozbombardované bůhvíjak dlouho,“ povzdechla si Oxana Němečková, který bydlí s rodinou nedaleko.

Vadí jim především dopravní omezení, která stavební práce přinesly. „Skoro dva roky jsme se nemohli pomalu dostat autem domů, museli jsme jezdit po objížďkách. Už jen kvůli tomuto martyriu by se to mělo dotáhnout do konce,“ podotkl její manžel Petr Němeček.

Podobné zkušenosti popisoval prakticky každý z oslovených chodců, kteří v sobotu odpoledne kolem staveniště v Králově Poli procházeli. Právě tamní tunely přitom v některých lidech vyvolávají obavy. Výtkám, podle kterých je stavba navržená chybně a překračuje hlukové limity, dal za pravdu dokonce i pražský Městský soud. Loni v listopadu zrušil projektu stavební povolení. „Kdybych mohl, nechal bych jim to zaplatit,“ řekl na adresu kritiků stavby další z obyvatel Králova Pole Eduard Hájek. Dokončení velkého městského okruhu si podle něj přeje drtivá většina lidí z Brna.

Má totiž stáhnout velkou část auta z městských silnic, urychlit jejich průjezd Brnem. A razantně tak omezit dopravní zácpy, s nimiž se Brno prakticky denně potýká. „V posledních letech je doslova problém město projet. A my s tím nemůžeme prakticky nic udělat, maximálně v některých úsecích řídíme dopravu. Problémy zhoršují i neukáznění lidé, například když ve špičce najíždějí do křižovatek. Ostatní řidiči jsou nervózní, do toho se ještě často připletou chodci. Účinný způsob, jak problémy s kolonami vyřešit, je ale jen jediný. Dokončení obchvatů,“ konstatoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

Za pravdu mu dávají i ti, kteří za volant denně usedají. „Chápu samozřejmě nespokojenost lidí, kterým budou po dostavbě auta jezdit pod oknem. Jiné řešení pro dopravu ve městě ale nevidím. Nejhorší je to v kolem páté hodiny odpoledne, kdy špička vrcholí. To se dá na některých místech mluvit o mrtvičných stavech,“ potvrdil žebětínský dopravce Michal Diviš.

Kromě okolí Královopolských tunelů mezi kritická místa rozestavěného okruhu řidiči zařazují i úsek, který začíná Husovickým tunelem a pokračuje za Dukelskou křižovatkou. „Tudy jedou všechna auta, která se potřebují dostat na Bratislavu, Ostravu nebo na Prahu. Výsledkem je, že denně stojí celá Líšeň i Vinohrady,“ poznamenal Diviš.

#nahled|http://g.denik.cz/50/89/vmo_vizualizace__2__denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/89/vmo_vizualizace__2_.jpg|Velký městský okruh v Brně - vizualizace.#

Vadí i smog

Kolonami aut proto proslul i tah vedoucí kolem židenických kasáren. „Každý rok je to horší. Krize začala loni, v ranní a odpolední špičce tu auta popojíždějí po deseti metrech,“ poznamenal šedesátník, který v kasárnách pracuje. Jméno však uvést nechtěl.

Dopravní zácpy jsou podle něj hlučné, mnohem větší problém pro obyvatele okolních domů je však smog. „Jestli obchvat nevznikne do deseti let, tak se ho nedočkáme. Nebudou peníze,“ obává se muž.

ZUZANA TAUŠOVÁ
LUCIE HRABCOVÁ

Autor: Redakce

17.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 48
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies