VYBERTE SI REGION

Platí statisíce za sisyfovskou práci. Barva ochrání koše před černým výlepem

Brno – Zatímco většina politiků plakátování na černo odmítá, například v brněnských Židenicích k této metodě inzerce sáhli zaměstnanci knihkupectví patřícího zastupiteli městské části Šimonu Ryšavému. Leták nabízející kalendáře Knihkupectví Ryšavý mohli najít cestující na hojně polepené zastávce MHD Dělnický dům. „Asi to tam dal někdo od nás. Tohle by se dít nemělo, mrzí mě to a vše odstraníme," vyjádřil se Šimon Ryšavý. Jeho záměrem údajně byla propagace a šíření kultury. Problémy s černým výlepem mají i v jiných částech Brna.

29.1.2016 AKTUALIZOVÁNO 29.1.2016
SDÍLEJ:

Černý výlep. Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Většina ilegálních plakátovačů sleduje spíše vlastní výdělek. „Černý výlep není výsledkem práce kulturních nadšenců, ale profíků, kteří si za to nechávají platit," sdělila místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková. Příkladem je podle ní nedávný případ muže, kterého policisté za poslední dva roky chytili při této činnosti sedmnáctkrát.

Bohaté zkušenosti má také městská policie. „Zpravidla se jedná o osoby, které u sebe mají i více druhů plakátů na různé akce. Předpokládáme, že tím nepropagují vlastní činnost," uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem. Pachatelům přitom hrozí až dvacetitisícová pokuta.

Polepené plochy se v Brně-středu snaží čistit. „Výlep je někdy tak masivní, že člověk, který s odstraňováním ráno začal, najde večer oblepené to, co ráno očistil," podotkla Flamiková.

Cílem neschválené reklamy se stávají odpadkové koše, zastávky MHD a podchody. „Ročně nám to způsobí škodu za přibližně šest set tisíc korun," vyčíslila Vladimíra Navrátilová z brněnských komunikací. Radní Brna-středu chtějí situaci řešit ve spolupráci s několika firmami.

co plánují radní- využití hrubých nátěrů proti plakátům na koších
- odstraňování plakátů ve spolupráci s dopravním podnikem, technickými sítěmi a dalšími organizacemi
- oslovení sponzorů akcí, aby nepodporovali kulturu propagovanou černým výlepem
- hledání propagačních ploch, kde by kluby mohly upozornit na své akce
- poskytování prostoru na zastávkách MHD pro kulturní a neziskové akce zdarma
- oslovení brněnského magistrátu, aby převzalo provoz reklamních sloupů a ploch

Jednu z možností představuje použití protiplakátovacího nátěru, který plochy zdrsňuje. Natření jednoho koše vyjde podle druhu barvy na patnáct set až dva a půl tisíce korun. „Postupně takto ošetřujeme plochy v blízkosti hlavního nádraží, ale je to dost nákladné," dodala Navrátilová. Nevýhodou je také to, že na hrubém povrchu se zachycují snadno nečistoty.

K plánům radnice Brna-středu patří také komunikace s firmami, které poskytují sponzorství kulturním akcím. „Žádali jsme je, aby podporovaly pouze s podmínkou, že organizátoři nebudou využívat výlep na černo," řekla místostarostka Flamiková. Podle ní se to setkalo s pozitivním ohlasem sponzorů. Samotní organizátoři kulturních akcí odmítají zodpovědnost. „Černého plakátování se dopouští lidé, kteří si Sono Centrum pronajímají," poznamenal Adam Pitrucha ze Sono Centra. O zpřísnění pravidel pronájmu zatím neuvažují.

Kulturní akce, které chtějí získat finanční podporu radnice, se smluvně zavazují k tomu, že nezákonné plakátování nebudou využívat. „Nechceme spoléhat jen na represi a rádi bychom nabídli klubům legální propagační plochy," popsala Flamiková. Podle ní je reklamní prostor v Brně drahý a město by mělo v budoucnu více podporovat kulturní život.

Strážníci loni provedli tisícovku kontrol zaměřených na nezákonné plakátování. Zabývali se pětatřiceti případy polepování, a v osmadvaceti z nich pachatele dopadli. „Pachatelům hrozí na místě pokuta do výše pěti tisíc korun, ve správním řízení do dvacet tisíc korun," upozornil mluvčí Ghanem.

Autor: Jan Žlebek

29.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Firma Skytoll žádá ÚOHS, aby Kapsch nesměl vybírat mýto

Firma Skytoll, která vybírá mýto na Slovensku, rázně promluvila do další budoucnosti českého mýtného systému. Jak zjistil magazín Dotyk, v pátek na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) poslala návrh, aby bylo ministerstvu dopravy zakázáno využívat služeb rakouské firmy Kapsch.

AKTUALIZOVÁNO
Highland games, tedy skotské hry, přilákaly na Kraví horu stovky návštěvníků. Odvážlivci si zkusili typické silové disciplíny.

Muži v sukních házeli kameny i klády. Kraví hora ožila horalskými hrami

Brno /REPORTÁŽ/ – Jediný den, kdy v Brně uvidíte muže v sukních. Je jich podstatně víc než žen, a zatímco zástupkyně něžného pohlaví mají zakryté kotníky, muži vystavili na odiv i svá kolena. Ve sportovním a rekreačním centru na Kraví hoře totiž úderem sobotní desáté hodiny ráno začínají Highland games, tedy horalské hry, které přilákaly stovky zvědavců. „Je třeba, aby byl kilt správně vyžehlený, tenhle se mi třeba pořád krabatí," směje se při urovnávání speciální sukně jeden ze skotských nadšenců Petr Skalič.

Zbrojovka prohrála s Duklou 2:4, dva góly Škody nestačily

Praha, Brno - Fotbalisté Dukly přestříleli v 8. ligovém kole Brno 4:2. Pražané v 11. minutě vedli po trefách Jeana-Davida Beauguela a Lukáše Štetiny 2:0, Michal Škoda pak sice dvěma góly srovnal, ale Jan Juroška a svou druhou brankou Štetina rozhodli o výhře domácích. Dukla tak navázala na minulé vítězství 4:1 nad Bohemians, naopak Zbrojovka se trápí a z posledních tří kol má jediný bod.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies