Minulý týden se proto investor se zástupci radnice sešel. „Přibližně do tří měsíců chceme uspořádat workshop s několika architekty, kteří navrhnou rozvojovou studii čtvrti. Do té se promítnou právě návrhy radnice," vysvětlil Alexej Veselý ze společnosti Trikaya, která plánuje území přestavět.

Chtějí i školku

Starostka Maloměřic a Obřan Klára Liptáková přístup firmy vítá. „Je dobré, že se našimi připomínkami zabývá. Navrhujeme, aby v oblasti kromě rodinných domů vyrostla mateřská škola, dům s pečovatelskou službou i různé obchody, které tam chybějí. Kolem nových budov by mohl vzniknout i okruh pro in-line bruslaře," nastínila starostka Liptáková.

Nová čtvrť má vyrůst na pozemcích, na kterých teď stojí opuštěný areál továrny na protetické pomůcky Ergon. Ten se v minulosti stával častým útočištěm bezdomovců a sběračů kovů. „Nyní ho hlídá bezpečnostní služba. Navíc jej často využívají hasiči a záchranáři pro různá cvičení. Továrnu zbouráme až těsně před zahájením výstavby. Dřív by to nebylo výhodné," vysvětlil Veselý.

První domy chce společnost dokončit zhruba za dva roky. „Letos bude hotová studie, koncem příštího roku se nám snad podaří získat stavební povolení," doplnil zástupce společnosti Trikaya.

Základem projektu se stal už v roce 2011 návrh architekta Jana Veissera. „Ten jej ztvárnil trochu jako středověkou vesnici s návsí a ulicemi, které se do ní sbíhají. Kolem nich jsou maximálně dvoupodlažní domy. Do této lokality se totiž podle nás žádné obrovské bytové domy nehodí," přiblížil Veselý.

Rozmístění nízkých domů má podle projektu připomínat středověkou vesnici. Studii ještě doplní také návrhy Úřadu městské části Maloměřice a Obřany. Ten by v území rád viděl například mateřskou školu nebo okruh pro in-line bruslaře.

Lidem z okolí se návrh líbí. „Chátrající továrna je naprosto šílená. Často tam chodívám na procházky a myslím, že menší a klidná čtvrť může území pozvednout," sdělil například František Fuksa ze sousedních Vinohrad.

Přibude aut

Fuksa se obává jen dopravního napojení. „Jestli budou stovky aut denně vyjíždět po Jedovnické ulici přes Líšeň a Vinohrady, u židenických kasáren se budou tvořit zácpy. Zejména ráno tam bývají už teď," řekl Fuksa.

Podobné obavy má líšeňský starosta Břetislav Štefan. „Tři stovky rodin mohou znamenat i pět set dalších aut. Očekávám, že se to neobejde bez komplikací," myslí si starosta.

Vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko se komplikací nebojí. „Takový počet aut se i v ranních špičkách téměř ztratí. Důkazem toho je obytný komplex v nedaleké Sedláčkově ulici, kde se podobné obavy nepotvrdily. Navíc v příštích letech Ředitelství silnic a dálnic plánuje upravit část velkého městského okruhu právě v Rokytově ulici, kterou případní noví obyvatelé využijí," upozornil Bielko.