VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polohu nádraží ovlivní památkáři. Chtějí zpamátnit budovy kolem nádraží

Brno – Rozhodnutí o budoucí poloze hlavního vlakového nádraží v Brně už není jen v rukou železničářů a Brňanů, kteří se k jeho poloze mají vyjádřit za půl roku v referendu.

3.5.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Do hry vstoupili i brněnští památkáři. Chtějí, aby se budovy bývalého nákladního nádraží, kde se nachází i známá Malá Amerika, staly kulturní památkou. „Část nádraží je kulturní památkou už teď. Neznamená to, že se nádraží nemůže modernizovat, ale bude se k budovám přistupovat zodpovědněji. Klíčové budovy, jako například Malou Ameriku, nebudou moct dělníci při přestavbě zbourat," informoval památkář Aleš Homola.

To ale komplikuje plány na rozšíření současného vlakového nádraží v takzvané variantě Pod Petrovem. Pokud ministerstvo kultury vybrané objekty za památku prohlásí, podle brněnského ředitele železničářů Miroslava Konečného bude problém velký. „Opravy by totiž musely kopírovat historickou podobu, byly by dražší a delší. Například most přes Hybešovu, na který se návrh vztahuje, je nýtovaný. Tato technika se přestala používat asi před sedmdesáti lety," řekl.

Podle bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana, který upřednostňuje přesun nádraží do takzvaného Jižního centra, se zpamátnění může projevit hlavně na ceně modernizace. Až o miliardu korun. „Levnější varianta počítá s demolicí Malé Ameriky. Při té dražší, která ještě není vyčíslená, by dělníci podstavěli bývalé překladiště," sdělil Kotzian.

Kromě této stavby se návrh týká i bývalého uhelného nádraží, mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici a přes řeku Svratku.

Na podzimním plánovaném referendu, zveřejňování vizualizací nádraží ve variantě Pod Petrovem i v Jižním centru to podle primátora Petra Vokřála nic nemění. Možné komplikace připouští. „Nechci hodnotit práci památkářů, ale mohlo by to zkomplikovat rozvoj celé lokality bez ohledu na to, kde nádraží bude," připustil.

Možnost bez varianty nádraží v současné poloze si naopak nepřipouští Josef Patočka z Koalice pro nádraží v centru. „V jiných měst v zahraničí víme, že lze citlivě modernizovat historické budovy. Větším rizikem by byla prázdná budova nádraží. Mohlo by v ní vzniknout další nákupní centrum," uvedl aktivista.

Autor: Ema Zezulová, Alžběta Nečasová

3.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Letecká linka mezi Brnem a Mnichovem. Ilustrační foto.
18 10

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Železniční přejezd - ilustrační snímek

Nebezpečné přejezdy možná nově pohlídají i detektory překážek

Hledá se patriot s dostatkem času. Sehnat kronikáře bývá často problém

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Vedení kronik bývalo dřív výsadou učitelů a vzdělanců, nyní je píšou spíše nadšenci. Na rozdíl od minulosti musí řešit třeba ochranu osobních údajů. Většinou jim ale chybí čas.

Co nyní předvádíme, je hrůza, řekl útočník Komety Nečas

Brno - Útočník Komety Martin Nečas se po odmlce opět vrátil do elitní formace Brna, ani to však k úspěchu moravskému klubu nepomohlo. Tým vedený majitelem Liborem Zábranským prohrál s Třincem 2:5 a opět si zkomplikoval boj o přímý postup do čtvrtfinále play off. Kometa je i nadále šestá, sedmý Chomutov se už na ni ale bodově dotáhl.

Soutěžila v Miss aerobik, teď zvedá činky. Její rady sleduje dvanáct tisíc lidí

Brno - O cvičení, zdravé výživě a zážitcích ze soutěže Miss aerobik či z mistrovství republiky ve vzpírání vede třiadvacetiletá Lucie Minářová z Brna blog. Její rady sleduje dvanáct a půl tisíce lidí. S aerobikem začala před osmnácti lety. „Vyzkoušela jsem téměř všechny jeho formy, od stepaerobiku až po trenérství," říká.

Zbrojovka touží po domácí výhře, kterou v tabulce přeskočí Liberec

Brno – V předchozích třech prvoligových sezonách to pokaždé vypadalo stejně. Do jara vstoupili brněnští fotbalisté prohrou a v následujícím utkání slavili vítězství. Hráči Zbrojovky věří, že v dosavadním trendu budou pokračovat i letos.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies