VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polohu nádraží ovlivní památkáři. Chtějí zpamátnit budovy kolem nádraží

Brno – Rozhodnutí o budoucí poloze hlavního vlakového nádraží v Brně už není jen v rukou železničářů a Brňanů, kteří se k jeho poloze mají vyjádřit za půl roku v referendu.

3.5.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Do hry vstoupili i brněnští památkáři. Chtějí, aby se budovy bývalého nákladního nádraží, kde se nachází i známá Malá Amerika, staly kulturní památkou. „Část nádraží je kulturní památkou už teď. Neznamená to, že se nádraží nemůže modernizovat, ale bude se k budovám přistupovat zodpovědněji. Klíčové budovy, jako například Malou Ameriku, nebudou moct dělníci při přestavbě zbourat," informoval památkář Aleš Homola.

To ale komplikuje plány na rozšíření současného vlakového nádraží v takzvané variantě Pod Petrovem. Pokud ministerstvo kultury vybrané objekty za památku prohlásí, podle brněnského ředitele železničářů Miroslava Konečného bude problém velký. „Opravy by totiž musely kopírovat historickou podobu, byly by dražší a delší. Například most přes Hybešovu, na který se návrh vztahuje, je nýtovaný. Tato technika se přestala používat asi před sedmdesáti lety," řekl.

Podle bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana, který upřednostňuje přesun nádraží do takzvaného Jižního centra, se zpamátnění může projevit hlavně na ceně modernizace. Až o miliardu korun. „Levnější varianta počítá s demolicí Malé Ameriky. Při té dražší, která ještě není vyčíslená, by dělníci podstavěli bývalé překladiště," sdělil Kotzian.

Kromě této stavby se návrh týká i bývalého uhelného nádraží, mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici a přes řeku Svratku.

Na podzimním plánovaném referendu, zveřejňování vizualizací nádraží ve variantě Pod Petrovem i v Jižním centru to podle primátora Petra Vokřála nic nemění. Možné komplikace připouští. „Nechci hodnotit práci památkářů, ale mohlo by to zkomplikovat rozvoj celé lokality bez ohledu na to, kde nádraží bude," připustil.

Možnost bez varianty nádraží v současné poloze si naopak nepřipouští Josef Patočka z Koalice pro nádraží v centru. „V jiných měst v zahraničí víme, že lze citlivě modernizovat historické budovy. Větším rizikem by byla prázdná budova nádraží. Mohlo by v ní vzniknout další nákupní centrum," uvedl aktivista.

Autor: Ema Zezulová, Alžběta Nečasová

3.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies