VYBERTE SI REGION

Polovina silnic je zničená. Na opravu chybí peníze

Jižní Morava /AKTUALIZOVÁNO, INFOGRAFIKA/ – Pozor, zvýšené nebezpečí! Nejvyšší povolená rychlost třicet kilometrů v hodině. Tyto dopravní značky si letos zapamatuje snad každý Jihomoravan, který jel nejméně jednou v poslední době autem.

15.3.2010 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Na mnohých místech přitom hrozí, že značky a s nimi spojené nerovnosti a výmoly na silnici jen tak nezmizí. V kase jihomoravských silničářů totiž na opravy chybí desítky milionů korun. Navíc letošní zima silnice zničila mnohem víc než většina předchozích.

„Kompletní rozsah škod budeme znát až na konci dubna. Už teď ale můžeme říci, že zima byla nadprůměrně tvrdá. Opravit po ní musíme polovinu všech silnic, které udržujeme, tedy asi tisíc kilometrů,“ upozornil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Někde díry zůstanou

Všechny škody se podle Zouhara letos opravit nepodaří. „Není to možné. Budeme se snažit rychle dát do pořádku alespoň ty nejhorší výmoly a největší problémy. Na ostatních místech musí zatím stačit alespoň dopravní značka s upozorněním na špatnou silnici,“ řekl Zouhar.

I nejnutnější opravy jihomoravských silnic jsou však letos ohrožené. „Na veškerou údržbu máme od kraje 560 milionů korun. Většinu jsme museli použít už v zimě, takže na alespoň nezbytné opravy nám chybí 150 milionů,“ povzdechl si ředitel silničářů Zouhar.

To je špatná zpráva pro desítky obcí a stovky řidičů, kteří po zničených jihomoravských silnicích musí jezdit za prací, do školy či k lékaři. Seznam patnácti nejhorších zveřejnili silničáři na svých internetových stránkách, dalších pět pak přidali i redaktoři jihomoravských Deníků Rovnost.

Ve zvláště nepříjemné situaci jsou lidé z Malešovic na Brněnsku. Na žádnou stranu nemohou vyjet bez problémů. Silnici druhé třídy do Kupařovic i cestu třetí třídy do Loděnic silničáři zařadili na čelní místa svého seznamu. A také stará silnice do Odrovic z dlažebních kostek chátrá. „Nejhorší je cesta do Loděnic. Ta je úplně zničená. Její oprava je nutná už proto, že po ní povede objížďka odrovické silnice, jejíž rekonstrukci kraj letos chystá,“ uvedl malešovický starosta Zdeněk Ševčík.

Řidiči však letos nemají problémy jen se zničenými silnicemi nižších tříd. Zima totiž uškodila i takzvaným státním silnicím, tedy těm zařazeným do první třídy. Silničáři upozorňují především na silnici mezi Znojmem a jeho místní částí Kasárna. „Ani ostatní jedničky nejsou žádná sláva. Jezdím za rodinou na Slovensko a docela nepříjemná je i cesta za Veselím nad Moravou,“ posteskl si třeba Miroslav Šimonek z Brna.

Krizová rada

Hledání potřebných peněz na silnice v proškrtaném rozpočtu kraje už dělá těžkou hlavu i jeho nejvyšším představitelům. „Na čtvrtečním zasedání schválili krajští radní plán hejtmana Michala Haška zřídit po letošní katastrofální zimě takzvaný poradní sbor pro krizová opatření v dopravě,“ potvrdil mluvčí hejtmana Jan Chmelíček. Podle něj kraj silničářům peníze navíc určitě dá. „Je jen otázka, komu je naopak musíme vzít,“ uvedl Chmelíček.

Dvacet milionů korun na opravu děr v silnicích chybí také správcům silnic v krajském městě. „Škody po letošní zimě jsou zhruba dvojnásobné oproti obvyklým zimám. Problém té letošní byl především v její délce. Sníh a led během ní několikrát rozmrzl a opět zmrzl. Voda, která v malých trhlinách zmrzla, je dále rozšířila až do velikosti výtluku,“ připomněl správní ředitel Brněnských komunikací Roman Nekula.

Dvacet nejrozbitějších silnic na jižní Moravě.

Průjezd na Prahu: nově už letos

Znojmo, Kasárna – Průtah Kasárnami na hlavním tahu ze Znojma do Prahy je jednou z nejzatíženějších silnic na Znojemsku i v Jihomoravském kraji.

I kvůli tomu letos v zimě trpěla víc než jiné. Deník Rovnost už několikrát upozornil na její špatný stav a zdá se, že po letošní zimě z povrchu silnice I/38 díry a nerovnosti alespoň částečně zmizí. Opravu průtahu Kasárnami totiž plánuje Ředitelství silnic a dálnic na letošní léto.

Jeho představitelé to slíbili na schůzce s vedením Znojma a obyvateli Kasáren. „I když letos opraví silnice jen částečně, Ředitelství silnic a dálnic nám slíbilo, že má v plánu kompletní opravu tohoto úseku. A to je dobrá zpráva,“ uvedla referentka znojemského městského úřadu Renáta Šimečková.

Podle šéfa znojemských silničářů, kteří Ředitelství silnic a dálnic pomáhají se základními opravami silnice, potrvá letní rekonstrukce maximálně jeden měsíc. Budou stát šest milionů korun. Kompletní, desetkrát dražší opravu zatím silničáři přesně v kalendáři zaškrtnutou nemají . „Stav silnice v Kasárnách je v současné době neudržitelný. Proto jsem navrhl provizorní opravu do doby celkové rekonstrukce, kterou můžeme začít v řádu několika let,“ informoval ředitel znojemské pobočky Správy silnic Jihomoravského kraje Zdeněk Komůrka.

Podle něj silnice dostane novou vrstvu. „Po této opravě do doby kompletní rekonstrukce vydrží. Současný povrch odfrézujeme, spodní asi čtvrtmetrovou vrstvu rozebereme a po přidání nové emulze a cementu vrátíme na místo. Nahoru dáme novou vrstvu asfaltu. A vzhledem k místním problémům se spodní vodou počítáme i s podélnou drenáží,“ popsal Komůrka. Opravy mají skončit se závěrem letních prázdnin. „Ale je to pouze orientační termín,“ dodal šéf znojemských silničářů.

Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu o opravách výmolů říká: Silnicím nejvíc škodí střídání teplot

ROZHOVOR
– Často zaviní i dopravní nehodu, ještě častěji ničí auta nebo je opotřebovávají. Výmoly jsou největším jarním nepřítelem silničářů. „Předejít se jim dá jen včasnými opravami už při náznacích problémů. Ale na ně chybí peníze,“ tvrdí Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Kolik způsobí výmoly dopravních nehod?

Jak přesně působí třeba na nehodovost, spočítané nemáme. Ale je pravda, že tam, kde je vozovka poškozená, se stává, že se řidič věnuje více dírám v silnici než sledování okolí a může se srazit s někým jiným. Stejně tak se třeba u třináct let starého auta v horším technickém stavu může stát, že projede výmolem a nechá v něm kus nápravy.

Můžete srovnat letošní zimu s těmi předchozími?
Tento rok byl extrémní, jeden z nejhorších. Na stavu silnic se podepsala nejen dlouhá zima, ale také velké teplotní rozdíly. Voda a sůl, které se za tepla dostaly do spár v silnicích, se pak v mrazu přeměnily na led a silnice trhaly.

Je možné nějak ovlivnit či omezit vznik výmolů po zimě?
Základem je pravidelná údržba vozovek a opravy hned při prvních příznacích problémů. Ale jelikož chybí peníze, omezují silničáři údržbu a opravy na minimum. Každá silnice má také svou životnost, a pokud některé slouží bez rekonstrukce déle, než mají, nelze se divit, že jsou v horším stavu. A že je třeba je každý rok opravovat.

Jaký je nejlepší způsob opravy výmolů?
Záleží především na počasí, v jakém se silnice opravují. Když dělníci pracují v mrazu a padá přitom sníh, pak silnice vydrží opravená opravdu jen krátce.

ANKETA: Kterou silnici ve vašem okolí letošní zima nejvíc poškodila?

René Černý, 38 let,
podnikatel, Brno
Snad nejhorší z těch míst, kudy jezdím, je část silnice mezi Sebranicemi a Letovicemi na Brněnsku. Nedávno jsem tam najel do díry a myslel jsem, že jsem urazil kolo. Nebezpečnější to bylo o to víc, že jsem zrovna vezl svoje děti. Bohužel je to silnice první třídy, která moc objíždět nejde. Nevím, proč to neopraví už teď, a na co čekají.

Václav Surman, 55 let, starosta, Bořetice
Je to průtah Bořeticemi. Hlavně ve spodní části k autobusovému nádraží je to hotový tankodrom. Silničáři už tam zalepili tři nebo čtyři velké díry, které byly na uražení kola, ale jsou tam další. Když po této silnici jezdí těžká auta, tak se povrch celý třepe. Jsou to schopná rozbít. Poškození auta hrozí taky na silnici z Hustopečí do Kurdějova.

Lenka Procházková, 32 let, účetní, Adamov
Autem jezdím často a teď po zimě jsou silnice opravdu ve špatném stavu. Například když projíždím úsekem z Adamova na Útěchov, musím jet dost opatrně. Na silnici je tam hodně děr a také po zimě velké nánosy štěrku a písku. Navíc na několika místech je rozbitá krajnice, a když jede auto v protisměru, je to nepříjemné.

Ivan Hadra, 59 let, Nemojany, stavitel
Většinou se vyhýbám úseku na dálnici D1 ve směru na Vyškov. Zhruba za sjezdem na Rousínov na 216. kilometru je neuvěřitelně hrbolatá vozovka. Je to hrozné. Celé auto tam pokaždé poskakuje. Vždycky raději zvolím odstavný pruh, abych se místu vyhnul. Nebo jedu po staré silnici, abych na dálnici vůbec nemusel.

Petr Kohůt, 27 let, bez práce, Velká nad Veličkou
Špatné cesty jsou například z Louky do Hroznové Lhoty a z Blatnice do Uherského Ostrohu. Když můžu, raději se jim vyhnu. Ale bohužel po nich musím jezdit celkem často. Jinak jsou v hodonínském okrese jakž takž dobré silnice, zatím jsem se vždy dostal tam, kam jsem potřeboval. Každopádně některé cesty opravit rozhodně potřebují.

Iveta Urbanovská, 37 let, zdravotní sestra, Znojmo
Na Znojemsku je špatných silnic spousta, takže vlastně ani nevím, kudy ty nejhorší objet. Nedávno jsem třeba málem urazila kolo v ohromné díře přímo v Jarošově ulici nedaleko znojemského Kauflandu. Po strašlivých cestách jsme před pár dny jeli i ze Znojma směrem na Hevlín. Přitom na rakouské straně v Laa už bylo všechno v pořádku.

PETR JEŘÁBEK A ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU ROVNOST

Autor: Petr Jeřábek

15.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

Vdechování inzulinu? Díky modelu plic vědců z Brna

Brno - Namísto injekčního vpichování mohou v nejbližších letech pacienti s cukrovkou inzulin vdechovat. Taková je vize projektu vědců z Vysokého učení technického v Brně, kteří vyvinuli nejdokonalejší model plic na světě. „Jde o novinku ve výzkumu proudění aerosolů v plicích člověka," uvedla mluvčí vysoké školy Radana Kolčavová.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa ztratila derby s Olomoucí ve druhé třetině, prohrála venku popáté v řadě

Olomouc, Brno – Mizerná venkovní série sráží hokejisty Komety níž extraligovou tabulkou. Brněnský celek na hřišti soupeře podlehl už popáté za sebou, když v pátek večer padl s Olomoucí 2:5.

Opilci na dětský tábor zaútočili s motorovými pilami, popsal oceněný psovod

Újezd u Rosic, Praha – Za rozraženou vstupní bránou dětského letního tábora stojí pětice opilých mužů máchajících zapnutými motorovými pilami. Proti nim se postavili instruktoři v čele s psovodem Vojtěchem Konečným a jeho vlčákem Hankem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies