Části stánkařů nový systém vadí. Jedním z nich je Michal Kokoč, který na vánočních trzích pravidelně prodával. Letos svou účast ale raději vzdal. „Nejde jen o to, že kelímky každý den poputují přes celou republiku. Ještě k tomu musí stánkaři použité nádoby vybírat a vydávat čisté. Nad tím, kam je v malých stáncích dají a kdo je pohlídá před zloději, nikdo nepřemýšlí," stěžuje si.

Tomu, že nádobí firma kvůli mytí přemístí až do jižních Čech, se diví i další stánkaři. „Popravdě to nechápu. Kvůli zbytečnému převozu zaplatíme peníze navíc," podotkl jeden z prodejců, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Děpold Czernin ze Spolku pro tradiční Vánoce, který má distribuci vánočních hrnečků na starosti, si za výběrem firmy stojí. „Nezbytné záruky v oblasti hygieny a kapacity nám nikdo jiný nebyl schopný nabídnout. Takový počet hrnků a kelímků nedokáže žádná jiná firma pořádně a podle všech norem umýt," uvedl.

K novince se nepřidají oblíbené stánky s názvem Turbomošt. Jako jediné si totiž vyjednaly výjimku. „Rozhodovali jsme se ještě v době, kdy nebylo jasné, jak systém bude fungovat. Proto jsme zvolili použití vlastních vratných nádob, které si umyjeme v Brně," upřesnil majitel Jan Vlachynský.

Zastupitel městské části Brno-střed Petr Kalousek v novince problém nevidí. Firmu prý vybrali kvůli zkušenostem s podobnými akcemi. „Mytí v Brně by bylo jednodušší, ale chápu, že není snadné zajistit čištění takového počtu nádobí. A pokud trhovci zvládnou točit svařák a pohlídat si tržbu, dokážou dát pozor i na hrnky, " poznamenal.

Stánkaři přesto nejsou jediní, komu nový systém vadí. Skeptičtí jsou i někteří Brňané. „Pokaždé, když půjdu po práci na svařák, musím si kelímek znovu koupit. Už nemůžu přijít ke stánku s padesátikorunou v ruce," podotkla Karolína Hornychová.

Záloha za hrnky a kelímky naopak nepřijde vysoká organizátorům vánočních trhů v Praze. „V porovnání s námi nebo Vídní je cena příznivá. Brněnský systém je celkově dobře promyšlený. Chceme se v příštích letech inspirovat," zhodnotil Jan Adámek.

Mytí kelímků není jediná kontroverze, kterou Brňané v souvislosti s vánočními trhy řeší. Město zveřejnilo ukázku z kampaně Brněnské vánoce, která má za úkol přilákat víc lidí. V ní se Brno vymezuje vůči Praze. Jak informovala MF Dnes, kampaň se nesetkala s pozitivním ohlasem. Rovnosti to potvrdil i odborník na marketing Jiří Mičkal z GAD studia. „Působí to samoúčelně a vůči největšímu svátku v roce nedůstojně," podotkl.

Gabriela Peringerová z turistického informačního centra s kritikou nesouhlasí. „Kampaň ještě pořádně nezačala. Na soudy je brzo," řekla.

JAN ČAMBORA