VYBERTE SI REGION

Povinné nošení reflexních prvků? Policie s pokutami čeká, zatím rozdává pásky

Jižní Morava - O dva a půl tisíce korun se může od soboty prodražit chodcům večerní chůze po silnici. Pokud se za snížené viditelnosti nevybaví mimo obec reflexními prvky, riskují pokutu. Novela zákona se snaží snížit počty srážek lidí s auty.

20.2.2016 1
SDÍLEJ:

Reflexní oblečení, pásky a tašky rozdávali včera policisté na několika místech v Brně. Chodce i cyklisty poučili o změně zákona, který má chránit pěší při cestě po silnici. V preventivních akcích budou policisté pokračovat v celém kraji. Foto: DENÍK/Attila Racek

Policie se v prvních týdnech platnosti novely zákona o silničním provozu zaměří spíše na prevenci, než na pokutování chodců. „V kraji plánujeme desítky akcí, na nichž chceme chodce informovat o nové povinnosti a věnovat jim předměty v reflexním provedení," informoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

První reflexní pásky, tašky a vesty rozdali policisté v Brně ve čtvrtek. Zastavili a informovali přibližně třicet lidí. „Málokdo z nich o změně zákona věděl," poznamenal Šváb. Zároveň doporučil nosit dobře viditelné doplňky oblečení nejen mimo obce, ale i v nich.

Také ve školách

Policejní akci ocenila také Dagmar Šebelová, která si odnesla reflexní pásku. „Když jde člověk v černém po šedém asfaltu, večer ho není skoro vidět," poznamenala.

Informace o novele nešíří na jižní Moravě jen policisté, ale také školy. Například v základní škole v Židlochovicích na Brněnsku učitelé žákům v těchto dnech vysvětlují nové povinnosti. „Mnozí rodiče totiž změnu zákona vůbec nezaregistrovali," uvedla ředitelka Jana Králová. Dodala, že na školní akce pořídili dobře viditelné prvky, které budou žákům půjčovat.

co mění novela zákona pro chodce
- chodci nově musí mimo obec při chůzi po krajnici nebo okraji silnice za zhoršené viditelnosti nosit reflexní prvky
- pokud zákon nedodrží, hrozí jim pokuta na místě do dvou tisíc korun nebo pokuta patnáct set až dva a půl tisíce korun ve správním řízení
- chodec nemusí nosit reflexní vestu, stačí, když využívá doplňky jako jsou například pásky na paži nebo reflexní proužky na oblečení
- novela zákona o silničním provozu začala platit v sobotu

Novela zákona vyžaduje po chodcích, aby při chůzi po krajnici nebo okraji silnice mimo obec použili v případě špatné viditelnosti reflexní prvky. Podle organizace Besip je viditelnost reflexního materiálu v noci dvě stě metrů, zatímco člověka v oblečení modré barvy je vidět přibližně na desetinovou vzdálenost. Při rychlosti devadesát kilometrů v hodině je brzdná dráha auta asi čtyřicet metrů. „Vítáme proto, že se z nošení reflexních prvků stala povinnost," uvedl krajský koordinátor Besip Pavel Čížek.

Novela zákona je však podle něho nedotažená. Když se s chodcem bez reflexních prvků střetne auto, je to řidič, kdo nese vinu, protože nepřizpůsobil rychlost silničním podmínkám. Nedostatečně viditelný člověk při střetu riskuje z hlediska zákona jen pokutu. „V praxi to znamená, že po okresních silnicích v noci nikdy nemůžu jet devadesátkou, protože musím počítat s tím, že se na nich někdo neosvětlený pohybuje," řekl Čížek.

Přísnější sousedé

Ještě přísnější zákon platí na Slovensku od roku 2014. Chodci musí na silnici nosit reflexní prvky bez ohledu na to, jestli se pohybují v obci, nebo mimo ni. „Ze začátku si lidé stěžovali, ale teď už s tím nemají problém," řekl Čížek.

Snahu o větší bezpečí chodců pocítili na tržbách zatím jen někteří obchodníci. „Reflexní prvky se prodávají asi dvojnásobně proti dřívějšku," uvedla prodavačka z brněnského obchodu s pracovními oděvy Yveta Eiseltová.

Naopak žádnou změnu nepoznal Miroslav Šalanda ze znojemské galanterie. „Prodej se zatím moc nezvedl. Větší zájem začne vždy na podzim, když se zkracují dny," konstatoval Šalanda.

Loni policie v Jihomoravském kraji zaznamenala čtyři sta třináct srážek aut s chodcem. „Z toho dvě stě osmadvacet se stalo v Brně," uvedl Šváb.

Přes čtyřicet procent kolizí pěších s auty se odehrálo na přechodech pro chodce. Srážek aut s chodci každoročně přibývá.

Autor: Jan Žlebek

20.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Nejvíce potíží v rozjezdech mají revizoři mezi druhou a třetí ranní

Brno – Až devět set lidí dokáží zkontrolovat revizoři brněnského dopravního podniku při rozsáhlém zátahu v nočních linkách, takzvaných rozjezdech. Podobné akce dělají přibližně dva až třikrát měsíčně. Naposledy jízdenky cestujících kontrolovali v noci na neděli.

Divočina v lomu Hády. Studentka navrhla les místo odkladiště

Brno – Jako malá chodívala s rodiči na procházky přírodou. Záliba spolu s touhou měnit svět okolo sebe nakonec rozhodla při výběru oboru studia. Díky tomu se nyní sedmadvacetiletá Pavla Kratochvílová dostala k zahradní a krajinářské architektuře na Mendelově univerzitě. V závěru studia zvítězila v soutěži diplomových prací s tématy životního prostředí. Jako tu nejlepší z dvaceti přihlášených ji ocenila odborná porota minulý měsíc.

Trať mezi Brnem a Prahou? V zisku budeme do dvou měsíců, říká Jančura

Brno /ROZHOVOR/ – Pět let uplynulo od doby, kdy žluté vlaky společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury začaly dělat konkurenci Českým drahám na trati mezi Prahou a Ostravou. Nyní vyjedou i mezi Prahou a Brnem. „Než rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty o našem začátku přišlo, trnuli jsme, protože politická moc Českých drah je velká. Ale právo bylo na naší straně," říká o svém vítězství nad státním dopravcem Jančura.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies