VYBERTE SI REGION

U trati znovu hořelo. Podruhé za dva dny

BRNĚNSKO - Podruhé během dvou dní vyjížděli hasiči likvidovat požár u železniční trati Brno–Žďár nad Sázavou. Ve středu znovu hořelo na čtyřicátém prvním kilometru trati u Řikonína na Brněnsku.

26.4.2007
SDÍLEJ:

Hasiči opět bojovali s hořícím porostem.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Zatímco v pondělí se oheň rozšířil až na plochu tří kilometrů, včerejší plameny zachvátily plochu tři sta krát padesát metrů po obou stranách železniční trati. Hasiči je likvidovali za pomoci pěti vodních proudů. O požáru se dozvěděli přibližně v půl jedenácté dopoledne, pod kontrolu jej dostali asi za hodinu. Poslední plameny uhasly krátce po čtrnácté hodině.

Podle mínění hasičů vzplála suchá tráva a keře od žhavé okuje nebo jiskry od brzd projíždějícího vlaku. Mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj ale tuto teorii nepovažuje za pravděpodobnou.

„Nemyslím si, že by jiskry mohly létat tak daleko. Od brzd vlaků přijíždějících k nástupišti přece také neodletují gejzíry jisker,“ uvedl Ondrůj. Podle něho České dráhy strojvůdcům žádná nařízení ani doporučení kvůli riziku vzniku požáru nedaly. Mluvčí tvrdí, že vegetace u trati roste natolik daleko, že je jen těžko představitelné, aby mohla jiskra od vlaku způsobit požár. „Je to jen domněnka, ale reálná příčina to asi nebude,“ dodal.

Kvůli suchu se jihomoravským hasičům během posledních dvou víkendů počet výjezdů ztrojnásobil. Jen v pondělí vyjeli k jedenácti požárům, osm z nich vypuklo v lesních porostech.

Na Brněnsku hořel například stoh u Oslavan, při dalším výjezdu likvidovalo téměř tříkilometrový požár devět jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů u Řikonína. Hořelo i v lese mezi Olešnou a Kateřinou. Plameny tam zachvátily plochu asi padesát krát padesát metrů. Hasičům se je podařilo dostat pod kontrolu za dvě hodiny. Příčina je zatím neznámá, škodu vyšetřovatelé odhadli na osmdesát tisíc korun.

Příčinou snadného vzniku požárů jsou přetrvávající vysoké teploty a sucho. Podle meteorologů by nemělo pršet až do příštího čtvrtka a teploty se mají pohybovat od šestadvaceti do dvaadvaceti stupňů Celsia. Hasiči proto vyzývají, aby lidé v lesích nerozdělávali ohně a nekouřili. Riziko představuje rovněž pálení klestí.

Tradičním nešvarem je vypalování trávy, přestože je přísně zakázáno a hrozí za ně hodně vysoké pokuty. Vypalování trávy navíc zakazuje zákon o požární ochraně, za jehož porušení může člověk dostat pokutu až pětadvacet tisíc korun. Pokud by způsobil větší škodu, může jít dokonce o trestný čin.

Bez čarodějnic

Podle hasičů by si lidé měli raději odpustit i populární pálení čarodějnic na konci dubna. „Ale vyhlásit zákaz rozdělávání ohně nemůžeme. To může jen krajský úřad,“ sdělil mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.

Kraj se ale zatím podle mluvčího Jiřího Klementa zvýšeným rizikem vzniku požárů nezabýval. „Pokud by bylo vyhlášeno takové ohrožení, okamžitě bychom uvědomili média,“ řekl Klement.

26.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies