VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 140 lety se rozjel první vůz MHD. Vagón s koňmi

Brno - Oslavy výročí vzniku městské hromadné dopravy v Brně vrcholí. Dopravní podnik proto na dnešek připravil další akce. Prohlídku dispečinku a křest tramvají.

17.8.2009 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj v Brně.Foto: DPMB

Na den přesně vyjela před 140 lety do brněnských ulic první koněspřežka. Ta zahájila celou historii městské hromadné dopravy v Brně. Od dob vozů na kolejích tažených koňmi se však mnoho změnilo. V Brně dnes jezdí přibližně tři sta autobusů, tři sta dvacet tramvají a téměř sto padesát trolejbusů. Ty minulý rok přepravily více než 361 milionů osob.A součet délek všech linek je téměř tisíc kilometrů.

„Je třeba dodat, že koňka měla úplně jiný význam než pozdější doprava.Do vozů se vešlo asi dvacet lidí. Byla to luxusní záležitost, kterou si nemohl dovolit každý,“ uvedl pamětník z brněnského dopravního podniku Ivan Nedělka.

Také mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová potvrdila, že cesta koněspřežkou byla pro obyčejného člověka svátkem. „Průměrná denní mzda se v roce 1869 rovnala ceně necelých sedmi dopravních lístků,“ vysvětlila. Proto koňka po čtyřech letech skončila.

Od začátku dvacátého století však brněnskou dopravu dále rozvíjeli. První elektrická tramvaj se objevila v roce 1900. O třicet let později je doplnily autobusy. První trolejbus se Brnem rozjel až v roce 1949, i když je město chtělo zavést už od dob první republiky. „Kvůli druhé světové válce to však nešlo,“ vysvětlil zpoždění pamětník Nedílek.

Právě v dobách světových válek byl podle něj provoz městské dopravy nejproblematič­tější. Vozy byly špatně udržované. Za první světové války také poprvé pracovaly ženy jako průvodčí. Kvůli tomu, že spoustu mužů odvedli na frontu. Při bombardování Brna na konci druhé světové války poškodili vozovnu v Pisárkách a několik tramvají. „Autobusovou dopravu museli po válce obnovit úplně od základů. Většinu provozu schopných autobusů totiž zabavila ustupující nacistická armáda,“ dodala mluvčí Pohanová.

Podle vedoucího odboru dopravy z městského magistrátu Vladimíra Bielka má dnes Brno jeden z nejlepších modelů hromadné dopravy mezi všemi evropskými městy. „Samozřejmě máme pořád co vylepšovat. V současné době řešíme přeplněnost tramvajových linek. Také starší vozy potřebují obnovit,“ přiblížil Bielko hromadnou dopravu v Brně. Na její provoz dnes dopravní podnik každoročně potřebuje více než dvě miliardy korun. „Přibližně osm set miliónů vybere dopravní podnik na jízdném. Více než jeden a čtvrt miliardy přispívá každý rok město,“ dodal Bielko.

S hromadnou dopravou ve městě jsou spokojeni i mnozí Brňané. „Tam kde jezdím, nevidím žádné zásadní problémy. Intervaly, v jakých dopravní spoje přijíždějí, mi vyhovují a přeplněné vozy mě často minou,“ sdělil obyvatel Brna Tomáš Richter.

V souvislosti oslavami připravil na dnešek dopravní podnik další akce pro veřejnost. Den otevřených dveří na dispečinku dopravního podniku a křest dvanácti nových tramvají na náměstí Svobody. „Lidé uvidí řízení celé dopravy z dispečinku a veškerou techniku, kterou dispečeři používají. Bohužel se dovnitř dostane pouze devadesát lidí. Kvůli náročnému provozu a bezpečnosti,“ řekla za dopravní podnik Pohanová. Od tří do šesti hodin odpoledne se lidé podívají do dispečku po desetičlenných skupinách na přesně vymezenou dobu.

Prohlídka dispečinku

Zpřístupnění pro veřejnost: v pondělí od 15 do 18 hodin
Vstupní časy na dispečink pro desetičlenné skupiny: 15.00, 15.20, 15.40, 16.00, 16.20, 16.40, 17.00, 17.20, 17.40
Ke vstupu potřebují návštěvníci pořadové číslo. To získají od 12.00 v Informační kanceláři DPMB

KLÁRA ŽIDKOVÁ

17.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jakub Kornfeil se prohání na svém oblíbeném jetsurfu.
5

Volno jihomoravských motocyklistů: surfování a jízda po Balkáně

Byt. Ilustrační foto.
1

Prodeje nových bytů v Brně se propadly skoro o půlku

Nehody v kraji? Nejvíc za devět let

Brno /INFOGRAFIKA/ – Cinknutí mobilu ve stojanu na palubní desce přiláká řidičovu pozornost. Ikona hlásí novou zprávu, kterou hned čte. Podvědomě přitom mačká plynový pedál. Když pak vjíždí do zatáčky, nezvládne řízení a auto ve vysoké rychlosti vylétne ze silnice. „Nejčastější příčinou letošních nehod řidičů bylo nevěnování se řízení,“ upozornila mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová.

AKTUALIZOVÁNO

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

Bruck an der Grossglocknerstra, Brno – Tureckého soupeře nachytali brněnští fotbalisté hned v úvodu utkání. Kayserisporu zasadila Zbrojovka dva údery za devět minut a na soustředění v rakouském Kaprunu si po vítězství 2:1 připsala úspěšnou prvoligovou generálku.

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Podolí – Úsek dálnice, který v pátek odpoledne zablokovala hromadná nehoda čtyř osobních aut se dvěma nákladními auty a jednou dodávkou, je opět průjezdný. Nehoda se stala kolem třetí hodiny odpoledne na 205. kilometru dálnice D1 u Podolí na Brněnsku ve směru na Vyškov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení