VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 140 lety se rozjel první vůz MHD. Vagón s koňmi

Brno - Oslavy výročí vzniku městské hromadné dopravy v Brně vrcholí. Dopravní podnik proto na dnešek připravil další akce. Prohlídku dispečinku a křest tramvají.

17.8.2009 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj v Brně.Foto: DPMB

Na den přesně vyjela před 140 lety do brněnských ulic první koněspřežka. Ta zahájila celou historii městské hromadné dopravy v Brně. Od dob vozů na kolejích tažených koňmi se však mnoho změnilo. V Brně dnes jezdí přibližně tři sta autobusů, tři sta dvacet tramvají a téměř sto padesát trolejbusů. Ty minulý rok přepravily více než 361 milionů osob.A součet délek všech linek je téměř tisíc kilometrů.

„Je třeba dodat, že koňka měla úplně jiný význam než pozdější doprava.Do vozů se vešlo asi dvacet lidí. Byla to luxusní záležitost, kterou si nemohl dovolit každý,“ uvedl pamětník z brněnského dopravního podniku Ivan Nedělka.

Také mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová potvrdila, že cesta koněspřežkou byla pro obyčejného člověka svátkem. „Průměrná denní mzda se v roce 1869 rovnala ceně necelých sedmi dopravních lístků,“ vysvětlila. Proto koňka po čtyřech letech skončila.

Od začátku dvacátého století však brněnskou dopravu dále rozvíjeli. První elektrická tramvaj se objevila v roce 1900. O třicet let později je doplnily autobusy. První trolejbus se Brnem rozjel až v roce 1949, i když je město chtělo zavést už od dob první republiky. „Kvůli druhé světové válce to však nešlo,“ vysvětlil zpoždění pamětník Nedílek.

Právě v dobách světových válek byl podle něj provoz městské dopravy nejproblematič­tější. Vozy byly špatně udržované. Za první světové války také poprvé pracovaly ženy jako průvodčí. Kvůli tomu, že spoustu mužů odvedli na frontu. Při bombardování Brna na konci druhé světové války poškodili vozovnu v Pisárkách a několik tramvají. „Autobusovou dopravu museli po válce obnovit úplně od základů. Většinu provozu schopných autobusů totiž zabavila ustupující nacistická armáda,“ dodala mluvčí Pohanová.

Podle vedoucího odboru dopravy z městského magistrátu Vladimíra Bielka má dnes Brno jeden z nejlepších modelů hromadné dopravy mezi všemi evropskými městy. „Samozřejmě máme pořád co vylepšovat. V současné době řešíme přeplněnost tramvajových linek. Také starší vozy potřebují obnovit,“ přiblížil Bielko hromadnou dopravu v Brně. Na její provoz dnes dopravní podnik každoročně potřebuje více než dvě miliardy korun. „Přibližně osm set miliónů vybere dopravní podnik na jízdném. Více než jeden a čtvrt miliardy přispívá každý rok město,“ dodal Bielko.

S hromadnou dopravou ve městě jsou spokojeni i mnozí Brňané. „Tam kde jezdím, nevidím žádné zásadní problémy. Intervaly, v jakých dopravní spoje přijíždějí, mi vyhovují a přeplněné vozy mě často minou,“ sdělil obyvatel Brna Tomáš Richter.

V souvislosti oslavami připravil na dnešek dopravní podnik další akce pro veřejnost. Den otevřených dveří na dispečinku dopravního podniku a křest dvanácti nových tramvají na náměstí Svobody. „Lidé uvidí řízení celé dopravy z dispečinku a veškerou techniku, kterou dispečeři používají. Bohužel se dovnitř dostane pouze devadesát lidí. Kvůli náročnému provozu a bezpečnosti,“ řekla za dopravní podnik Pohanová. Od tří do šesti hodin odpoledne se lidé podívají do dispečku po desetičlenných skupinách na přesně vymezenou dobu.

Prohlídka dispečinku

Zpřístupnění pro veřejnost: v pondělí od 15 do 18 hodin
Vstupní časy na dispečink pro desetičlenné skupiny: 15.00, 15.20, 15.40, 16.00, 16.20, 16.40, 17.00, 17.20, 17.40
Ke vstupu potřebují návštěvníci pořadové číslo. To získají od 12.00 v Informační kanceláři DPMB

KLÁRA ŽIDKOVÁ

17.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
5 9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Brno byla zavřená kvůli nehodě

AKTUALIZOVÁNO

Plzeň lanaří Řezníčka. Zatím jsem nic nepodepsal, říká brněnský forvard

Brno – Dost reálně vypadá, že Zbrojovka půjde do příští sezony bez střelců víc než poloviny branek v letošním ročníku nejvyšší fotbalové soutěže. Po odchodu autora deseti podzimních tref Michala Škody do norského Lilleströmu na hostování s opcí se schyluje také k přestupu Jakuba Řezníčka. Sedmigólového střelce aktuálního prvoligového ročníku lanaří plzeňská Viktoria.

VIDEO: Kachna s mláďaty zastavila dopravu u nákupního centra

Brno – Osobní stráž dostala ve středu odpoledne kachní rodina, která se vydala na cestu přes královopolskou Drobného ulici až k mokřadu pod Svitavskou radiálou nedaleko Nákupního centra Královo Pole. „Kolemjdoucí, kteří viděli, jak kachna s mláďaty přechází přes rušnou silnici a pokračuje kolem bývalého stadionu k benzínce ve Sportovní ulici, zavolali strážníky," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Brňan v Manchesteru: City a United se spojily

Manchester, Brno - Když se dozvěděl o tragédii, která se odehrála jen kousek od něj, hned díky aplikaci na sociálních sítích oznámil, že je v pořádku. „Jen aby doma neměli strach. Musel jsem dát rodině vědět, že jsem v pořádku," vysvětluje pětadvacetiletý Jan Kabourek.

Proti kasinům jsme nebyli, tvrdí náměstek primátora Matěj Hollan

Brno /PANEL DENÍKU/ - Bez Onderky, bez korupce, bez hazardu. Trojice hesel, se kterými uspělo hnutí Žít Brno v komunálních volbách před třemi lety. Přitom i zastupitelé tohoto hnutí minulý týden schválili výjimku, která v Brně umožní fungování dvou kasin. „Bojovali jsme proti tvrdému hazardu, jako jsou automaty. Proti kasinům jsme nikdy nebyli," tvrdí náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies