VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 140 lety se rozjel první vůz MHD. Vagón s koňmi

Brno - Oslavy výročí vzniku městské hromadné dopravy v Brně vrcholí. Dopravní podnik proto na dnešek připravil další akce. Prohlídku dispečinku a křest tramvají.

17.8.2009 6
SDÍLEJ:

Historická tramvaj v Brně.Foto: DPMB

Na den přesně vyjela před 140 lety do brněnských ulic první koněspřežka. Ta zahájila celou historii městské hromadné dopravy v Brně. Od dob vozů na kolejích tažených koňmi se však mnoho změnilo. V Brně dnes jezdí přibližně tři sta autobusů, tři sta dvacet tramvají a téměř sto padesát trolejbusů. Ty minulý rok přepravily více než 361 milionů osob.A součet délek všech linek je téměř tisíc kilometrů.

„Je třeba dodat, že koňka měla úplně jiný význam než pozdější doprava.Do vozů se vešlo asi dvacet lidí. Byla to luxusní záležitost, kterou si nemohl dovolit každý,“ uvedl pamětník z brněnského dopravního podniku Ivan Nedělka.

Také mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová potvrdila, že cesta koněspřežkou byla pro obyčejného člověka svátkem. „Průměrná denní mzda se v roce 1869 rovnala ceně necelých sedmi dopravních lístků,“ vysvětlila. Proto koňka po čtyřech letech skončila.

Od začátku dvacátého století však brněnskou dopravu dále rozvíjeli. První elektrická tramvaj se objevila v roce 1900. O třicet let později je doplnily autobusy. První trolejbus se Brnem rozjel až v roce 1949, i když je město chtělo zavést už od dob první republiky. „Kvůli druhé světové válce to však nešlo,“ vysvětlil zpoždění pamětník Nedílek.

Právě v dobách světových válek byl podle něj provoz městské dopravy nejproblematič­tější. Vozy byly špatně udržované. Za první světové války také poprvé pracovaly ženy jako průvodčí. Kvůli tomu, že spoustu mužů odvedli na frontu. Při bombardování Brna na konci druhé světové války poškodili vozovnu v Pisárkách a několik tramvají. „Autobusovou dopravu museli po válce obnovit úplně od základů. Většinu provozu schopných autobusů totiž zabavila ustupující nacistická armáda,“ dodala mluvčí Pohanová.

Podle vedoucího odboru dopravy z městského magistrátu Vladimíra Bielka má dnes Brno jeden z nejlepších modelů hromadné dopravy mezi všemi evropskými městy. „Samozřejmě máme pořád co vylepšovat. V současné době řešíme přeplněnost tramvajových linek. Také starší vozy potřebují obnovit,“ přiblížil Bielko hromadnou dopravu v Brně. Na její provoz dnes dopravní podnik každoročně potřebuje více než dvě miliardy korun. „Přibližně osm set miliónů vybere dopravní podnik na jízdném. Více než jeden a čtvrt miliardy přispívá každý rok město,“ dodal Bielko.

S hromadnou dopravou ve městě jsou spokojeni i mnozí Brňané. „Tam kde jezdím, nevidím žádné zásadní problémy. Intervaly, v jakých dopravní spoje přijíždějí, mi vyhovují a přeplněné vozy mě často minou,“ sdělil obyvatel Brna Tomáš Richter.

V souvislosti oslavami připravil na dnešek dopravní podnik další akce pro veřejnost. Den otevřených dveří na dispečinku dopravního podniku a křest dvanácti nových tramvají na náměstí Svobody. „Lidé uvidí řízení celé dopravy z dispečinku a veškerou techniku, kterou dispečeři používají. Bohužel se dovnitř dostane pouze devadesát lidí. Kvůli náročnému provozu a bezpečnosti,“ řekla za dopravní podnik Pohanová. Od tří do šesti hodin odpoledne se lidé podívají do dispečku po desetičlenných skupinách na přesně vymezenou dobu.

Prohlídka dispečinku

Zpřístupnění pro veřejnost: v pondělí od 15 do 18 hodin
Vstupní časy na dispečink pro desetičlenné skupiny: 15.00, 15.20, 15.40, 16.00, 16.20, 16.40, 17.00, 17.20, 17.40
Ke vstupu potřebují návštěvníci pořadové číslo. To získají od 12.00 v Informační kanceláři DPMB

KLÁRA ŽIDKOVÁ

17.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
1

Kometa mlčela i po mstě Pöpperleho, na Spartě padla 0:4

Ilustrační foto.
1

Kordis chystá elektronické jízdné pro celou jižní Moravu. Nejdřív už příští rok

Divoká bitka. Před nádražím se poprala desítka lidí, měli i teleskopické obušky

Brno - Teleskopické obušky, dva lehce zranění mladíci a dva v policejní cele. Rvačku asi deseti lidí, ke které došlo na brněnském hlavním nádraží, šetří od pátečního večera policisté.

Verbíři se protančili na mezinárodní festival

Moravské Knínice /REPORTÁŽ/ – Co se stalo kdysi, v tem strážnickém lesi, zpívá dvojice vystupujících verbířů v doprovodu cimbálové muziky a sokolovna plná lidí v tichosti sleduje, jakými kroky ji o chvilku později překvapí dva mladí muži, jak píseň i jejich kroj napovídá, původem ze Strážnice. Ti vystupují na Soutěži o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku, kterou pořádá v sobotu večer soubor Kyničan z Moravských Knínic.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brno - Zhruba šest set dětí loni na jižní Moravě uteklo z domu. Nejčastěji se jedná o mladistvé z výchovných ústavů a dětských domovů. Obrátit se se svými problémy mohou třeba na brněnskou Modrou linku důvěry.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

Brno - Odpadky z celé Moravy ohřejí vodu na sprchování Brňanům. Představitelé brněnské spalovny se totiž chystají o polovinu zvýšit množství zlikvidovaného komunálního odpadu, který zařízení mění na teplo a elektrický proud. O navážení odpadu jednají s obcemi v sousedních krajích i v Moravskoslezském kraji.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies