Najít si dočasnou práci neměl Nezhyba moc problém, mohl si nakonec vybírat. „Agentury nabízí hodně míst v obchodech, ale to já jsem nechtěl. Více mě zaujala nabídka pomoci ve skladě. Už dříve na škole jsem si v logistice také přivydělával a trošku jsem tušil, do čeho jdu," vysvětlil.

Právě velký výběr z nabídek a nedostatek zájemců o práci jsou letos v období před Vánoci charakteristické. „Kvůli nízké nezaměstnanosti je lidí nedostatek, firmy proto i zvyšují mzdy," uvedl ředitel personálně-poradenské společnosti McRoy Tomáš Surka. Poptávka je podle něj kromě obchodů a logistiky také v tiskárnách a internetových obchodech.

Brigády před Vánoci• největší poptávka je po prodavačích a asistentech prodeje
• zaměstnavatelé shánějí také výrobní operátory a pomoc v logistice
• odměny brigádníků se pohybují od 70 korun ve výrobě po 120 v logistice
• za velký nedostatek brigádníků podle personálních agentur může nízká nezaměstnanost

Celkem firmy nabírají asi o polovinu brigádníků více než vloni. „Vidíme velký nárůst poptávky firem, které se na nás obrací s žádostí o pomoc s nábory," potvrdil marketingový ředitel personální agentury Manpower Jiří Halbrštát.

Nejvyšší výdělky najdou brigádníci v logistice. „Vydělají si i 120 korun za hodinu. Nejčastěji ale zaměstnavatelé nabízí mzdu kolem sta korun. Například operátoři výroby ale berou jen sedmdesát korun za hodinu," popsal za personální agenturu Grafton Recruitment Kamil Pittner.

S nedostatkem lidí se potýkají například obchody řetězce Tesco. „Snažíme se situaci řešit s personálními agenturami. Náborovou kampaň pro Vánoce jsme spustili už na konci října. Celkem jsme po celé České republice sháněli stovky lidí, stavy mezi jednotlivými obchody se ale liší," uvedl mluvčí řetězce Václav Koukolíček.

Vrchol celoročního provozu teprve čeká na doručovací služby. „Oproti běžnému měsíci, jako je třeba květen, nyní prochází našimi depy o polovinu více balíků, a to je stále začátek prosince. Další nárůst ještě čekáme asi v polovině měsíce. Nabrali jsme desítky brigádníků na místa doručovatelů, ale i tak jich máme málo. Je to problém celého oboru, kde prakticky neexistuje nezaměstnanost," připustil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Na nápor lidí se nachystaly i výdejny internetových obchodů. Například Mall.cz nabíral desítky brigádníků. „Konkrétně v Brně jsme přijali deset lidí do dvou prodejen," sdělil mluvčí e-shopu Jan Řezáč.