Někteří zájemci museli čekat i dvě hodiny. Problémy ovšem nenastaly. „Systém funguje, odezvy jsou v řádu vteřin a online se dostáváme do všech aplikací, ačkoli se napojuje celá Česká republika," ujistil vedoucí brněnského odboru dopravněsprávních činností Ladislav Prudil.

Brňané podle něj nejraději volí křestní jméno, přezdívku anebo zkratku VIP, která označuje velmi důležitou osobu, se všemi možnými číselnými kombinacemi. „Oblíbené jsou například kombinace VIP00001 nebo VIP11111," uvedl příklady Prudil.

Motoristé, kteří už o novou značku požádali a zaplatili, ji dostanou do patnácti dnů. V celém státě zaznamenali úředníci velký zájem. Například v Praze na Vyšehradě čekali lidé už od nedělní noci. První den tam úředníci vyřídili celkem osm stovek osobních žádostí. „Nejpopulárnější jsou křestní jména, názvy firem a číselné řady," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Za jednu tabulku žadatel zaplatí pět tisíc korun. Vybavit auto tak vyjde na deset tisíc. „Peníze představují manipulační poplatek a následně půjdou na účty obcím s rozšířenou působností, ve kterých si řidiči o značky požádají," vysvětlil Neřold.

Někteří řidiči považují exkluzivní označení na autě za zbytečné. „Řekl bych, že je to jenom vyhazování peněz. Jsou přece lepší věci, za které je mohu utratit," je přesvědčený Brňan Radim Čížek.

Každý, kdo má o vlastní registrační značku zájem, musí při sestavování textu dodržet jistá pravidla. Například si nemůže nechat na tabulku napsat hanlivá slova. „Zakázaná je i diakritika a písmena G, CH, O, Q a W. Důvod je, že jsou snadno zaměnitelná. Je to i požadavek policistů, aby mohli značku snadno identifikovat. Možnost výběru je poměrně velká, a řidič, který bude chtít značku na přání, tak může popustit uzdu své fantazii," myslí si ministr dopravy Dan Ťok.

Značka také musí obsahovat aspoň jednu číslici, aby nebyla složená pouze ze samých písmen. Ministerstvo při sestavování zároveň vyhradilo devět stovek nepřípustných výrazů, vesměs sprostá slova.

Na seznamu spolupracovalo s Ústavem pro jazyk český Akademie věd České republiky. Poslední slovo při rozhodování o textu proto budou mít úředníci, které řidič o značku žádá.

Ministerstvo dopravy novinku prosadilo po několika letech slibů. Značky na přání měly být původně zavedené v létě 2014, pak ale byl záměr na žádost ministerstva dvakrát odložený. Například v sousedním Slovensku značky na přání vydávají od ledna 2014.

Značka je vázaná na konkrétního žadatele, a nelze ji tak prodat dál ani vydat totožnou při ztrátě. Jestli se značka ztratí, odcizí nebo nenajde, není možné vydat novou. Výměna poškozené vyjde na šest set korun.

Ministerstvo dopravy chce novinkou zamezit korupci. „Lidé si dosud často nechávali na úřadech za úplatu vydávat snadno zapamatovatelné značky, například se čtyřmi stejnými číslicemi," zdůraznil ministr Ťok.