VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Překážky pro tunely Dobrovského mizí

Brno - Ministerstvo dopravy dostalo potřebných 1,1 miliardy korun na dostavbu klíčové části brněnského městského okruhu. Rýsuje se i dohoda na stažení žaloby proti tunelům.

30.9.2011 11
SDÍLEJ:

Dobrovského tunely. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Střídání černých deštivých nocí a slunných bílých dní plných naděje připomíná situace kolem dostavby brněnských tunelů Dobrovského. Zatímco ještě před třemi týdny vážně hrozilo kvůli nedostatku peněz odložení otevření tunelů za dvanáct miliard korun až do roku 2014 a kvůli žalobě na stavební povolení dokonce úplné zastavení stavby, Tento týden vše nasvědčuje tomu, že první auta pojedou mezi Královým Polem a Žabovřeskami pod zemí už příští rok v září.

Ministerstvo dopravy totiž i v okleštěném rozpočtu našlo potřebnou více než miliardu korun. „Mohu potvrdit, že pro tunely nakonec ve státním fondu dopravní infrastruktury vyčleníme na příští rok 1,1 miliardy. To umožní jejich bezproblémovou dostavbu a otevření na podzim příštího roku,“ sdělil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Ještě na začátku září přitom ministerstvo dopravy vyhlásilo, že na dostavbu tunelů bude mít mnohem méně peněz, než předpokládalo. A odsune dostavbu do roku 2014. Ministerstvo financí totiž mínilo do fondu dopravní infrastruktury poslat jen sedmatřicet miliard korun namísto požadovaných devětačtyřiceti. „O penězích navíc nakonec rozhodla vláda,“ podotkl mluvčí Novák.

Spokojený s výsledkem vládních jednání je ředitel brněnského závod Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Pánek. „Rozhodnutím ministerstva konečně skončily týdny spekulací o tunelech,“ řekl Pánek. Dodal, že zprávy o zpomalení stavby silničáři nikdy nedostali oficiálně. Díky tomu na tunelech pokračovali s prací podle plánu.

Druhé z nebezpečí pro tunely podle Pánka padne zřejmě už příští týden. Ředitel se totiž opět sejde s předsedou sdružení Velký městský okruh Brno Karlem Štěpaníkem. A na programu jednání není nic menšího, než dohoda o stažení žaloby proti stavebnímu povolení pro tunely. „Jsme domluvení, že ze schůzky odejdeme s už připraveným tiskopisem dohody. Tunely tedy otevřeme příští rok na podzim,“ řekl Pánek.

Dohoda je blízká i podle Štěpaníka. „Ještě není jisté, jak budou jednání rychlá. Ale předběžně je chceme definitivně uzavřít do poloviny října,“ řekl Štěpaník.

Jeho sdružení dosáhlo loni v prosinci soudního zrušení platného stavebního povolení pro tunely. Zrušil jej Městský soud v Praze kvůli nedostatečnému vypořádání námitek o nadměrném hlukovém zatížení domů v okolí. Zakonzervování stavby a smluvní pokuty stály daňové poplatníky desítky milionů korun.

Práce znovu začaly po čtvrt roce na základě nového stavebního povolení. V červnu letošního roku ale sdružení podalo kvůli hlukovým limitům opět stejnou žalobu. „Zdá se ale, že dohoda s ředitelstvím nám pomůže více, než další soud. Silničáři nám nabídli nejen účast na měření hlukové zátěže po otevření tunelů, ale také spolupráci už při jejich dokončování,“ byl spokojený Štěpaník.

Podle něj má občanské sdružení například spoluvybírat odborníka, který hluk změří. „Určitě tam nebude nikdo z nás běhat s vlastními hlukoměry. Musíme věřit expertům,“ usmál se Štěpaník.

Podzimní otevření tunelů už vyhlíží ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. „Kvůli nedostavěným tunelům musíme teď na linku číslo 30 nasazovat místo trolejbusů autobusy, které potřebujeme spíše na jiných linkách. Na dokončení stavby se tak velmi těšíme. I proto, že umožní zahájení opravy Minské ulice, kde jsme již museli kvůli špatnému stavu kolejí omezit rychlost tramvají,“ upozornil Havránek.

Spokojený se zdárným vývojem je i starosta brněnských Žabovřesk Marek Šlapal. Právě ulice jeho městské části v současnosti plné aut, které mají tunely pojmout. „Zdravý rozum musel vyhrát. Pře o peníze byly podle mne především politická hra. V realitě by ale krátkodobá úspora skončila mnohem vyššími ztrátami,“ řekl Šlapal.

Kauza tunely

- tunely Dobrovského jsou klíčový úsek, který spojí velký městský okruh v Žabovřeskách a Králově Poli
- měří 1250 metrů a mají stát 12 miliard korun
- stavba začala v červnu 2006 a původně měla skončit na konci roku 2011
- v roce 2007 ji napadlo sdružení Velký městský okruh Brno žalobou proti stavebnímu povolení
- v listopadu roku 2010 pražský městský soud rozhodl o zastavení stavby, stavitelé k poslechli v prosinci
- v březnu roku 2011 stavba na základě nového stavebního povolení opět začala s výhledem dokončení v září 2012
- v červnu 2011 tunely napadlo stejné sdružení opět stejnou žalobou
- na začátku září oznámilo ministerstvo dopravy nedostatek peněz a odklad dokončení do roku 2014
- na konci září 2011 ministerstvo potřebné peníze pro dostavbu našlo

Autor: Petr Jeřábek

30.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Vizualizace plánovaného komunitního centra.
10 12

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

Přes pět tisíc obyvatel bez teplé vody. V Bystrci vymění potrubní rozvody

Brno – Bez teplé vody bude od úterý do pátku mezi osmou hodinou ráno a šestou hodin večer přes pět tisíc obyvatel brněnské Bystrce. Brněnské teplárny odstaví výtopnu v Teyschlově ulici. Bez teplé vody tak bude celé sídliště Kamechy. 

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Soutěžte s Deníkem Rovnost o vstupenky na domácí zápasy fotbalové Zbrojovky Brno v sezoně 2017/2018!

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení