„Vedení města zařadilo rozšíření ostrůvků do závazného plánu. A jsou na něj i peníze. Nyní chystáme projektovou dokumentaci pro získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Na jaře můžeme začít stavět," sdělil vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Problém s úzkými ostrůvky se týká především nástupních míst pro trolejbusy linek 25 a 26. A dotýká se především cestujícím z jedenáctiti­sícového Nového Lískovce. „Ostrůvek je moc úzký a měl by být širší. Ve špičce se na něj čekající lidé skoro nevlezou. O tom, že tu chybí přístřešek na ukrytí před deštěm, ani radši nemluvím," postěžovala si pravidelná cestující Hana Horáková.

Pět let

Právě novolískovecká radnice také přestavbu ostrůvku prosadila. „Požadujeme ji už pět let. Proto jsme rádi, že se konečně dočkáme. Na problém nás při setkáních upozorňují starší lidé i matky s dětmi. Ostrůvky jsou až nebezpečné. Matka s kočárem tam skoro nemůže nastoupit. Také okolí je špatné, jsou tam keře plné odpadků od bezdomovců," uvedl místostarosta městské části Jan Privarčák.

Po rozšíření ostrůvku o půl až tři čtvrtě metru si oddechnou také řidiči dopravního podniku. „Úzký ostrůvek nedostačuje kapacitě a významu spojů. Jezdí z něj nejen do Nového Lískovce a na Kamenný trh, ale také do univerzitního kampusu," podotkl vedoucí dopravního odboru podniku Jan Seitl.

Podle něj na náměstí vystupuje i nastupuje mnoho cestujících, kteří se pak míchají na velmi úzkém prostoru. „Kvůli čekajícím lidem je často těžké vystoupit. To vše prodlužuje odbavení i dobu, kdy trolejbus na náměstí stojí," upozornil na zpožďování Seitl.

Dvě stě tisíc

Rozšiřování ostrůvků má stát dvě stě tisíc korun. Město se k němu doposud nedostalo ne kvůli nedostatku peněz, ale protože počítalo s velkou rekonstrukcí náměstí za sto milionů korun a kompletní přestavbou dopravního uzlu. „Ta je ale velmi vzdálená. Nedokážu ani odhadnout, kdy se do ní pustíme," upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Podle jeho loňského vyjádření mělo Brno rozšiřovat ostrůvky už letos. Jenže do plánu vstoupil dopravní podnik, který za čtyřicet milionů na náměstí opravuje koleje. „Opravy kolejí si vynutily zajištění náhradní dopravy a ta nemůže jezdit po dalším staveništi," upozornil Bielko.