VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přesun nádraží? Nic nového, plánoval se v roce 1934

Brno /FOTOGALERIE/ - Magistrát objevil prvorepublikový návrh na přestavbu brněnského železničního uzlu

10.12.2009 16
SDÍLEJ:

Archivní snímky brněnského hlavního nádraží.Foto: Archiv města Brna

Hlavní vlakové nádraží v Brně nestačí návalu cestujících a brání rozvoji města. Tak argumentují současní zastánci odsunu brněnského železničního uzlu. Neříkají ale nic nového, taková myšlenka zazněla už za dob první republiky. Dokazuje to nedávný nález dokumentů z architektonické soutěže na přesun nádraží z roku 1934. Lidé si je mohou prohlédnout v brněnském Urban Centru ve Staré radnici.

Vlaštovčí hnízdo

První plány na přesun nádraží jsou dokonce ještě starší. Přestalo totiž vyhovovat už brzy po otevření trati do Vídně v roce 1839. „Kolejová síť se tenkrát slepovala jako vlaštovčí hnízdo, takže postupně vznikl nepřehledný dopravní uzel,“ zhodnotil Ivo Klemeš z brněnského magistrátu.

V roce 1926 proto Brno vypsalo soutěž na přestavbu uzlu. Ze čtrnácti došlých návrhů tehdy zastupitelé nikoho nevybrali, a proto o pár let později vypsali soutěž znovu. A právě plány z druhého tendru odborníci na jaře objevili. „Bohužel je to jen část listin, které se tehdy vypsané soutěže týkaly. Ty zbylé shořely ve skladu v Pozořicích při bombardování Brna v roce 1944,“ upřesnil brněnský primátor Roman Onderka.
Tehdejší zadavatelé soutěže počítali s tím, že rozvoj města si vynutí posunutí nádraží na jih. „Porota je přesvědčena, ze v roce 2000 bude mít Brno asi půl milionu obyvatel,“ předpověděli překvapivě přesně rozvoj města před pětasedmdesáti lety.

Z deseti došlých návrhů se porotě nejvíce líbila práce architektů Františka Fuchse, Jindřicha Kumpošta a Františka Sklenáře. Jednoznačně také doporučila přesun nádraží na jih. „Jenomže pak všechno překazila válka a nacistická okupace Československa,“ dodal Klemeš.

Stále horké téma

Přesun nádraží na jih je ožehavé téma i po pětasedmdesáti letech. „Nově otevřená výstava v Urban Centru má lidi přivést k zamyšlení nad tím, jaké máme s nádražím plány dnes a jaké je měli naši předci,“ tvrdí Onderka, který je zastáncem přesunu nádraží z centra Brna.

Zástupci občanské koalice Nádraží v centru naopak přesun odmítají. „Podmínky a požadavky pro provoz železnice jsou jiné než ve třicátých letech minulého století. Dnes by odsun zbytečně komplikoval cestování do centra,“ kritizuje přesun Václav Čermák z koalice Nádraží v centru.

Situaci nevyřešilo ani referendum, ve kterém Brňané v roce 2004 o přesunu nádraží hlasovali. I když šestaosmdesát procent hlasujících chtělo zachovat současné nádraží, brněnští radní se těmito výsledky nemusí řídit, protože hlasovat účast v referendu nepřesáhla ani pětadvacet procent.

Na přesunu nádraží či přestavbě v jeho stávající poloze se nemohou shodnout ani současní radní. Zatím tak Brno ani nepožádalo o dotace z Evropské unie, za které chce nádraží zmodernizovat.

Autor: Zuzana Taušová

10.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:
Hráz Brněnské přehrady drží vodu, kterou využívají lidé ke koupání a energetici k výrobě elektřiny.
AKTUALIZOVÁNO
65

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Miloš Kratochvíl.
1

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Podolí – Úsek dálnice, který v pátek odpoledne zablokovala hromadná nehoda čtyř osobních aut se dvěma nákladními auty a jednou dodávkou, je opět průjezdný. Nehoda se stala kolem třetí hodiny odpoledne na 205. kilometru dálnice D1 u Podolí na Brněnsku ve směru na Vyškov.

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení