VYBERTE SI REGION

Přesun nádraží? Nic nového, plánoval se v roce 1934

Brno /FOTOGALERIE/ - Magistrát objevil prvorepublikový návrh na přestavbu brněnského železničního uzlu

10.12.2009 16
SDÍLEJ:

Archivní snímky brněnského hlavního nádraží.Foto: Archiv města Brna

Hlavní vlakové nádraží v Brně nestačí návalu cestujících a brání rozvoji města. Tak argumentují současní zastánci odsunu brněnského železničního uzlu. Neříkají ale nic nového, taková myšlenka zazněla už za dob první republiky. Dokazuje to nedávný nález dokumentů z architektonické soutěže na přesun nádraží z roku 1934. Lidé si je mohou prohlédnout v brněnském Urban Centru ve Staré radnici.

Vlaštovčí hnízdo

První plány na přesun nádraží jsou dokonce ještě starší. Přestalo totiž vyhovovat už brzy po otevření trati do Vídně v roce 1839. „Kolejová síť se tenkrát slepovala jako vlaštovčí hnízdo, takže postupně vznikl nepřehledný dopravní uzel,“ zhodnotil Ivo Klemeš z brněnského magistrátu.

V roce 1926 proto Brno vypsalo soutěž na přestavbu uzlu. Ze čtrnácti došlých návrhů tehdy zastupitelé nikoho nevybrali, a proto o pár let později vypsali soutěž znovu. A právě plány z druhého tendru odborníci na jaře objevili. „Bohužel je to jen část listin, které se tehdy vypsané soutěže týkaly. Ty zbylé shořely ve skladu v Pozořicích při bombardování Brna v roce 1944,“ upřesnil brněnský primátor Roman Onderka.
Tehdejší zadavatelé soutěže počítali s tím, že rozvoj města si vynutí posunutí nádraží na jih. „Porota je přesvědčena, ze v roce 2000 bude mít Brno asi půl milionu obyvatel,“ předpověděli překvapivě přesně rozvoj města před pětasedmdesáti lety.

Z deseti došlých návrhů se porotě nejvíce líbila práce architektů Františka Fuchse, Jindřicha Kumpošta a Františka Sklenáře. Jednoznačně také doporučila přesun nádraží na jih. „Jenomže pak všechno překazila válka a nacistická okupace Československa,“ dodal Klemeš.

Stále horké téma

Přesun nádraží na jih je ožehavé téma i po pětasedmdesáti letech. „Nově otevřená výstava v Urban Centru má lidi přivést k zamyšlení nad tím, jaké máme s nádražím plány dnes a jaké je měli naši předci,“ tvrdí Onderka, který je zastáncem přesunu nádraží z centra Brna.

Zástupci občanské koalice Nádraží v centru naopak přesun odmítají. „Podmínky a požadavky pro provoz železnice jsou jiné než ve třicátých letech minulého století. Dnes by odsun zbytečně komplikoval cestování do centra,“ kritizuje přesun Václav Čermák z koalice Nádraží v centru.

Situaci nevyřešilo ani referendum, ve kterém Brňané v roce 2004 o přesunu nádraží hlasovali. I když šestaosmdesát procent hlasujících chtělo zachovat současné nádraží, brněnští radní se těmito výsledky nemusí řídit, protože hlasovat účast v referendu nepřesáhla ani pětadvacet procent.

Na přesunu nádraží či přestavbě v jeho stávající poloze se nemohou shodnout ani současní radní. Zatím tak Brno ani nepožádalo o dotace z Evropské unie, za které chce nádraží zmodernizovat.

Autor: Zuzana Taušová

10.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies