VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odsun nádraží dostal zelenou

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ – Přestavba hlavního brněnského nádraží vodsunuté poloze dostala územní rozhodnutí. Investor vypustil několik sporných staveb.

20.7.2010 30
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí ve středu ve 20:00, najdete ve čtvrtečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Nové brněnské vlakové nádraží v takzvané odsunuté poloze má opět územní rozhodnutí. Na své úřední desce jej vyvěsil úřad městské části Brno-střed. V územním rozhodnutí tentokrát chybí některé kontroverzní stavby jako retenční nádrž v Komárově či komerční zastřešení .

„Náš stavební úřad na začátku července vydal dne územní rozhodnutí k Přestavbě železničního uzlu Brno. Dokument je řádně vyvěšený na úřední desce i na internetu,“ potvrdil mluvčí městské části Roman Burián.

Územní rozhodnutí znamená pro projekt první krok k až devíti miliardám korun z Evropské unie. „Jakmile nabude právní moci, můžeme o dotacích konečně začít jednat,“ říká brněnský primátor Roman Onderka.

Aktivisté z koalice Nádraží v centru ale už teď slibují, že se v termínu do 9. srpna odvolají. „Zkoumáme rozhodnutí a hledáme možnosti k odvolání. Podáme jej pod hlavičkou některého z občanských sdružení, například Hnutí Duha,“ uvedl představitel sdružení Matěj Hollan.

Ekology kritizuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. „Neustále oddalují uskutečnění stavby. Ohrožují tak přísun peněz na projekt,“ řekl Halla. Původní územní rozhodnutí zrušil Krajský soud v Brně už v roce 2008. Podle soudců totiž nebylo přezkoumatelné.

Aby se investoři ze Správy železniční dopravní cesty vyhnuli podobným problémům, vypustili z projektu některé kontroverzní stavby. Chybí například retenční nádrž v Jeneweinově ulici v brněnském Komárově.

Nádrž dostala územní rozhodnutí už v říjnu minulého roku, ovšem proti němu se odvolalo Občasné sdružení pro Brno–jih. „Za našimi zahrádkami vznikne betonový monolit. Návrh nádrže je v Česku zcela neprověřená technologie,“ zdůraznil obavy člen sdružení Bernard Rampáček. Věc nyní řeší brněnský magistrát.

Zcela chybí také velkorysý plán sedmipatrového obchodního a kancelářského komplexu Scarabeus nad novým nádražím. Majitel ateliéru FA Parolli, který stavbu navrhl, Petr Parolek zatím totiž zatím odmítá prozradit investora. „Na to ještě nepřišel čas,“ uvedl Parolek.

Jenže i díky tomu dráhy s projektem zatím váhají. „Scarabeus je tak zatím jen jedním z možných řešení zastřešení nádraží,“ podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Halla.

V tichosti vydané územní rozhodnutí vyvolalo kritiku opozice a aktivistů z řad koalice Nádraží v centru. „V programovém prohlášení rada hlásá, že o všech velkých veřejných stavbách bude s lidmi diskutovat. Při unikátní příležitosti ukázat, jak myslí tento slib vážně, nastalo ze strany radnice absolutní mlčení,“ rozčiloval se Hollan.

Primátor Onderka ovšem obvinění odmítá. „Důležitý posun v projektu jsme chtěli zveřejnit, jakmile bude jasné, že ho nezbrzdí další odvolání. Teď je na to podle mého názoru ještě brzy. Informace je navíc veřejně přístupná na úřední desce,“ zdůraznil Onderka.

Podle původních plánů, které schválila v roce 2002 vláda Miloše Zemana, měla stavba odsunutého nádraží začít v roce 2006 a skončit v roce 2015.

Čtěte více ve středečním vydání Brněnského deníku Rovnost

Autor: Petr Jeřábek

Mají lidé dost informací o přesunu nádraží?

Ano

32 %

Ne

68 %

Hlasovalo: 154

Anketa byla ukončena

20.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 30
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies