VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přibude patnáct chytrých křižovatek. Upřednostní veřejnou dopravu

Brno – Rychlá cesta do práce a do školy? Pro Brňany má být jednoduchá odpověď – hromadná doprava. Kromě omezování aut v centru toho chce vedení města dosáhnout také maximální podporou tramvají, autobusů a trolejbusů v ulicích. Nově podpoří rychlou veřejnou dopravu úpravou křižovatek tak, aby na nich měla přednost před osobní.

6.12.2012 16
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavla Mrázková

Plánuje projekt za 171 milionů korun. „Jednoznačně preferujeme hromadnou dopravu před osobní. Úprava křižovatek ji pomůže upřednostnit," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Město počítá s takzvanými inteligentními dopravními systémy. Díky nim poznají křižovatky, že se blíží vozidlo hromadné dopravy a podle svého nastavení i aktuální dopravní situace mu dá přednost. „Systém je chytrý a dokáže se spojit s tramvají i daty v našem systému. Pozná například i to, zda je tramvaj zpožděná, jede napřed, nebo na čas. A podle toho ji také třeba pustí do křižovatky přednostně. Tak to funguje například na křižovatce u zastávky Náměstí 28. října," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že zvláště výhodná je pro hromadnou dopravu absolutní preference. „Tu máme třeba u Kamenolomu, nebo na Vídeňské, kde tramvaj vyjíždí ze samostatného tělesa. Na᠆opak například na malém městském okruhu jezdí tolik aut, že tam nemáme takovou přednost, jak by se nám líbilo," upozornila Škrancová.

Ze stávajících sto padesáti světelných křižovatek v Brně je systémem preference vybavená zhruba třetina. Projekt počítá se zavedením systému na sedmi křižovatkách, které budou nově světelné, a dalších osmi, které už světelné jsou, ale preference tam není zavedená. „Pokud se nám podaří získat evropské dotace, začneme příští rok a projekt dokončíme v roce 2014," nastínil plány Kotzian.

Například Barboře Kopečné se zvýhodňování hromadné dopravy před osobní líbí. „Jsem rozhodně pro. Kolikrát se ráno ve špičce zasekne tramvaj či trolejbus jen kvůli kolonám. Přitom v autě jede většinou jen jeden řidič," myslí si Kopečná.

Naopak Radim Čermák má opačný názor. „Tramvaje, autobusy i trolejbusy mají mít stejné podmínky jako auta. Při své práci prostě městskou hromadnou dopravou jezdit nemůžu. Navíc při zdražování se stále víc bude lidem vyplácet jezdit autem," upozornil Čermák.

Kde budou chytré křižovatky

část (83,6 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Veslařská – Pisárecká, Reissigova – Poděbradova, Hradecká – rampa Hradecká, Banskobystrická – Žitná, Černovická rampa – Olomoucká, Tábor – Zborovská

část (61,7 milionu korun):

stávající světelné křižovatky: Královopolská – Přívrat, Žarošická – Blatnická, Žarošická – Pálavské náměstí, Jihlavská – Vídeňská

část (25,7 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Bělohorská – rampa Ostravská

stávající světelné křižovatky: Olomoucká – Řipská, Příkop – Milady Horákové, Koliště – Milady Horákové, přechod náměstí 28. října – Traubova

Autor: Petr Jeřábek

6.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2

Stavbě nové autobusové zastávky Tichého brání zaparkovaná auta s přívěsy

Kanadský trenér, expert na techniku bruslení, Shawn Allard.
EXKLUZIVNĚ

Unikátní jako Pavel Bure, říká expert na bruslení Allard o Martinu Eratovi

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Říkají mi děda. Pozvání na pivo ale odmítám, povídá výčepní z otevřené garáže

Brno - Za dědou do garáže na jedno, říkají stálí hosté, kteří už bezmála dvacet let chodí do brněnské kníničské Rekreační ulice za dobrým pivem. V otevřeném garážovém výčepu je tam téměř každý letní večer přivítá František Tesař. „Dopoledne vyrábím zmrzlinu. Odpoledne se potom věnuji hostům a načepuji jim pivo podle jejich přání," říká pětaosmdesátiletý výčepní Tesař.

OBRAZEM: Poslední ohňostroj ukázal Nebe na Zemi. V jazzovém rytmu

Brno /VIDEO, ANKETA/ – Nebem tancují miliony pestrobarevných jisker. Vlní se vesele do jazzového rytmu, rozsvítí se a zase mizí. Oblohu nad Špilberkem v sobotu prozářil závěrečný nesoutěžní ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Podívaná nesla název Nebe na zemi podle slov známé skladby Jaroslava Ježka.

Parní vlak na šestiproudé silnici? Dopravní nostalgie připomíná historické linky

Brno /VIDEO, REPORTÁŽ/ – Nádražím v Králově Poli se v sobotu linou oblaka husté tmavé páry. K plným vagónům přibíhají poslední opozdilci. Průvodčí pronikavě zapíská, poté se zvolna zesiluje skřípot kolejí. „Už jede!" křičí děti a utíkají k oknům. Historický vlak, který je součástí akce Dopravní nostalgie, se právě rozjíždí. Cílová stanice? Brněnské Výstaviště.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies