VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přibude patnáct chytrých křižovatek. Upřednostní veřejnou dopravu

Brno – Rychlá cesta do práce a do školy? Pro Brňany má být jednoduchá odpověď – hromadná doprava. Kromě omezování aut v centru toho chce vedení města dosáhnout také maximální podporou tramvají, autobusů a trolejbusů v ulicích. Nově podpoří rychlou veřejnou dopravu úpravou křižovatek tak, aby na nich měla přednost před osobní.

6.12.2012 16
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavla Mrázková

Plánuje projekt za 171 milionů korun. „Jednoznačně preferujeme hromadnou dopravu před osobní. Úprava křižovatek ji pomůže upřednostnit," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Město počítá s takzvanými inteligentními dopravními systémy. Díky nim poznají křižovatky, že se blíží vozidlo hromadné dopravy a podle svého nastavení i aktuální dopravní situace mu dá přednost. „Systém je chytrý a dokáže se spojit s tramvají i daty v našem systému. Pozná například i to, zda je tramvaj zpožděná, jede napřed, nebo na čas. A podle toho ji také třeba pustí do křižovatky přednostně. Tak to funguje například na křižovatce u zastávky Náměstí 28. října," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že zvláště výhodná je pro hromadnou dopravu absolutní preference. „Tu máme třeba u Kamenolomu, nebo na Vídeňské, kde tramvaj vyjíždí ze samostatného tělesa. Na᠆opak například na malém městském okruhu jezdí tolik aut, že tam nemáme takovou přednost, jak by se nám líbilo," upozornila Škrancová.

Ze stávajících sto padesáti světelných křižovatek v Brně je systémem preference vybavená zhruba třetina. Projekt počítá se zavedením systému na sedmi křižovatkách, které budou nově světelné, a dalších osmi, které už světelné jsou, ale preference tam není zavedená. „Pokud se nám podaří získat evropské dotace, začneme příští rok a projekt dokončíme v roce 2014," nastínil plány Kotzian.

Například Barboře Kopečné se zvýhodňování hromadné dopravy před osobní líbí. „Jsem rozhodně pro. Kolikrát se ráno ve špičce zasekne tramvaj či trolejbus jen kvůli kolonám. Přitom v autě jede většinou jen jeden řidič," myslí si Kopečná.

Naopak Radim Čermák má opačný názor. „Tramvaje, autobusy i trolejbusy mají mít stejné podmínky jako auta. Při své práci prostě městskou hromadnou dopravou jezdit nemůžu. Navíc při zdražování se stále víc bude lidem vyplácet jezdit autem," upozornil Čermák.

Kde budou chytré křižovatky

část (83,6 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Veslařská – Pisárecká, Reissigova – Poděbradova, Hradecká – rampa Hradecká, Banskobystrická – Žitná, Černovická rampa – Olomoucká, Tábor – Zborovská

část (61,7 milionu korun):

stávající světelné křižovatky: Královopolská – Přívrat, Žarošická – Blatnická, Žarošická – Pálavské náměstí, Jihlavská – Vídeňská

část (25,7 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Bělohorská – rampa Ostravská

stávající světelné křižovatky: Olomoucká – Řipská, Příkop – Milady Horákové, Koliště – Milady Horákové, přechod náměstí 28. října – Traubova

Autor: Petr Jeřábek

6.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies