VYBERTE SI REGION

Přibude patnáct chytrých křižovatek. Upřednostní veřejnou dopravu

Brno – Rychlá cesta do práce a do školy? Pro Brňany má být jednoduchá odpověď – hromadná doprava. Kromě omezování aut v centru toho chce vedení města dosáhnout také maximální podporou tramvají, autobusů a trolejbusů v ulicích. Nově podpoří rychlou veřejnou dopravu úpravou křižovatek tak, aby na nich měla přednost před osobní.

6.12.2012 16
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavla Mrázková

Plánuje projekt za 171 milionů korun. „Jednoznačně preferujeme hromadnou dopravu před osobní. Úprava křižovatek ji pomůže upřednostnit," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Město počítá s takzvanými inteligentními dopravními systémy. Díky nim poznají křižovatky, že se blíží vozidlo hromadné dopravy a podle svého nastavení i aktuální dopravní situace mu dá přednost. „Systém je chytrý a dokáže se spojit s tramvají i daty v našem systému. Pozná například i to, zda je tramvaj zpožděná, jede napřed, nebo na čas. A podle toho ji také třeba pustí do křižovatky přednostně. Tak to funguje například na křižovatce u zastávky Náměstí 28. října," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že zvláště výhodná je pro hromadnou dopravu absolutní preference. „Tu máme třeba u Kamenolomu, nebo na Vídeňské, kde tramvaj vyjíždí ze samostatného tělesa. Na᠆opak například na malém městském okruhu jezdí tolik aut, že tam nemáme takovou přednost, jak by se nám líbilo," upozornila Škrancová.

Ze stávajících sto padesáti světelných křižovatek v Brně je systémem preference vybavená zhruba třetina. Projekt počítá se zavedením systému na sedmi křižovatkách, které budou nově světelné, a dalších osmi, které už světelné jsou, ale preference tam není zavedená. „Pokud se nám podaří získat evropské dotace, začneme příští rok a projekt dokončíme v roce 2014," nastínil plány Kotzian.

Například Barboře Kopečné se zvýhodňování hromadné dopravy před osobní líbí. „Jsem rozhodně pro. Kolikrát se ráno ve špičce zasekne tramvaj či trolejbus jen kvůli kolonám. Přitom v autě jede většinou jen jeden řidič," myslí si Kopečná.

Naopak Radim Čermák má opačný názor. „Tramvaje, autobusy i trolejbusy mají mít stejné podmínky jako auta. Při své práci prostě městskou hromadnou dopravou jezdit nemůžu. Navíc při zdražování se stále víc bude lidem vyplácet jezdit autem," upozornil Čermák.

Kde budou chytré křižovatky

část (83,6 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Veslařská – Pisárecká, Reissigova – Poděbradova, Hradecká – rampa Hradecká, Banskobystrická – Žitná, Černovická rampa – Olomoucká, Tábor – Zborovská

část (61,7 milionu korun):

stávající světelné křižovatky: Královopolská – Přívrat, Žarošická – Blatnická, Žarošická – Pálavské náměstí, Jihlavská – Vídeňská

část (25,7 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Bělohorská – rampa Ostravská

stávající světelné křižovatky: Olomoucká – Řipská, Příkop – Milady Horákové, Koliště – Milady Horákové, přechod náměstí 28. října – Traubova

Autor: Petr Jeřábek

6.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies