Plánuje projekt za 171 milionů korun. „Jednoznačně preferujeme hromadnou dopravu před osobní. Úprava křižovatek ji pomůže upřednostnit," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Město počítá s takzvanými inteligentními dopravními systémy. Díky nim poznají křižovatky, že se blíží vozidlo hromadné dopravy a podle svého nastavení i aktuální dopravní situace mu dá přednost. „Systém je chytrý a dokáže se spojit s tramvají i daty v našem systému. Pozná například i to, zda je tramvaj zpožděná, jede napřed, nebo na čas. A podle toho ji také třeba pustí do křižovatky přednostně. Tak to funguje například na křižovatce u zastávky Náměstí 28. října," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že zvláště výhodná je pro hromadnou dopravu absolutní preference. „Tu máme třeba u Kamenolomu, nebo na Vídeňské, kde tramvaj vyjíždí ze samostatného tělesa. Na᠆opak například na malém městském okruhu jezdí tolik aut, že tam nemáme takovou přednost, jak by se nám líbilo," upozornila Škrancová.

Ze stávajících sto padesáti světelných křižovatek v Brně je systémem preference vybavená zhruba třetina. Projekt počítá se zavedením systému na sedmi křižovatkách, které budou nově světelné, a dalších osmi, které už světelné jsou, ale preference tam není zavedená. „Pokud se nám podaří získat evropské dotace, začneme příští rok a projekt dokončíme v roce 2014," nastínil plány Kotzian.

Například Barboře Kopečné se zvýhodňování hromadné dopravy před osobní líbí. „Jsem rozhodně pro. Kolikrát se ráno ve špičce zasekne tramvaj či trolejbus jen kvůli kolonám. Přitom v autě jede většinou jen jeden řidič," myslí si Kopečná.

Naopak Radim Čermák má opačný názor. „Tramvaje, autobusy i trolejbusy mají mít stejné podmínky jako auta. Při své práci prostě městskou hromadnou dopravou jezdit nemůžu. Navíc při zdražování se stále víc bude lidem vyplácet jezdit autem," upozornil Čermák.

Kde budou chytré křižovatky

část (83,6 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Veslařská – Pisárecká, Reissigova – Poděbradova, Hradecká – rampa Hradecká, Banskobystrická – Žitná, Černovická rampa – Olomoucká, Tábor – Zborovská

část (61,7 milionu korun):

stávající světelné křižovatky: Královopolská – Přívrat, Žarošická – Blatnická, Žarošická – Pálavské náměstí, Jihlavská – Vídeňská

část (25,7 milionu korun):

nové světelné křižovatky: Bělohorská – rampa Ostravská

stávající světelné křižovatky: Olomoucká – Řipská, Příkop – Milady Horákové, Koliště – Milady Horákové, přechod náměstí 28. října – Traubova