VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přidejte zastávek, radí Brnu studie. Městu chybí peníze

Brno – Jaká je cesta ke zlepšení hromadné dopravy v Brně? Představitelé města mají na stole jasnou odpověď. Více železničních zastávek v centru Brna a přednost autobusů, tramvají či trolejbusů na křižovatkách. Vyplývá to z generelu veřejné dopravy, který si město nechalo zpracovat.

4.2.2013 19
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Generel nastiňuje vývoj ve dvou etapách. První do roku 2020 a druhý do roku 2030. „Navrhl ideální rozvoj systému dopravy. Poslouží nám jako podklad pro jeho úpravy," uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Náměstek primátora Robert Kotzian Brněnskému deníku Rovnost potvrdil, že dokument je schválený. A že se jím město hodlá řídit. „Všechny jeho návrhy považuji za správné," řekl náměstek.

Autoři generelu ze společnosti Cityplan vidí budoucnost brněnské dopravy především na kolejích. „Využití železnice zlepší a zatraktivní zahuštění železničních zastávek. Jejich nedostatek teď patří k slabým stránkám dopravy ve městě," uvádějí autoři.

Zároveň doporučují postavit všech osm navrhovaných nových železničních stanic a zastávek. A podzemní severojižní diametr za dvaadvacet miliard korun. Ten plánuje Jihomoravský kraj do roku 2030.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové je větší zapojení železnice dobrý návrh. „Podobný model už je v Praze, kde vlaky v dobrém slova smyslu konkurují městské dopravě," uvedla Šubová.

Více zastávek vlaků by uvítal také Pavel Ostrý z Brna. „Vlak je rychlejší a cestování v něm pohodlnější. Když mám cestu do Králova Pole či Chrlic, jedu raději s ním než plnou tramvají či autobusem," řekl.

Náměstek primátora Kotzian upozornil, že návrh naráží na jeden zásadní problém. Peníze. „Je to sice poněkud levnější varianta než stavět nové tramvajové tratě, ale stále to jsou desítky či stovky milionů korun," uvedl. Podotkl přitom, že město v současnosti připravuje stavbu zastávky ve Starém Lískovci a zkoumá možnost postavit další u Heršpické ulice.

Vedle vlaků se podle autorů studie má Brno zaměřit i na nové tramvajové tratě. „Pokud přibude obyvatel, je třeba stávající síť doplnit. Především o tratě v západovýchodním směru," píše se ve studii.

I tento návrh ovšem naráží na problém s penězi. „Nejbližší pro nás je prodloužení tramvaje k bohunickému kampusu. A jen to stojí osm set milionů," upozornil Kotzian.

Naopak další z klíčových návrhů se městu podaří splnit  v dohledné době. Vozy hromadné dopravy dostanou přednost na křižovatkách. Už teď to tak funguje na třetině z půl druhé stovky světelných křižovatek. „Patrně získáme dotace na tři projekty, díky nimž takto do roku 2014 upravíme dalších patnáct křižovatek. Za 170 milionů," řekl Kotzian.

To vítá brněnský dopravní podnik. „Systém například pozná, zda je tramvaj zpožděná a podle toho ji pustí do křižovatky," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

PLUSY A MINUSY

Silné stránky: dostačující pokrytí města, přívětivý přístup k cestujícím, zapojení vnější autobusové dopravy do obsluhy města

Slabé stránky: zastávky bez zvýšené nástupní hrany, velké přestupní vzdálenosti v některých uzlech, zanedbání údržby tratí

Návrhy rozvoje: odstranění závad, rozvoj upřednostnění hromadné dopravy, zahuštění železničních zastávek, stavba Severojižního kolejového diametru, stavba nových tramvajových tratí

Rizika: nedostatek peněz

Zdroj: Cityplan

Autor: Petr Jeřábek

4.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Brně se uskutečnil druhý ročník akce Slide Czech, která se bude postupně konat ve více než deseti městech v České republice. Návštěvníci s nafukovacími kruhy nebo lehátky pod paží se přišli osvěžit na více než tři sta metrů dlouhou vodní skluzavku.
19

Nejlepší osvěžení? Jízda na obří skluzavce na Kraví hoře, pochvalují si Brňané

Ilustrační foto.

Nezletilý motorkář má středně těžké poranění nohy. Po srážce s náklaďákem

Vytrvalejší cestovatel než vlk. Rys přišel do Moravského krasu až z Beskyd

Blanensko – Vědci minulý týden odchytili a očipovali rysa v Moravském krasu. Očekávají, že díky tomu získají nové poznatky o vzácné šelmě.

Díky práci snů zdarma cestuje po světě. Při natáčení mu ale opice ukradla kameru

Brno - Videa z různých koutů světa natáčí z loďky či horkovzdušného balonu. Sedmadvacetiletý Michal Gálik loni vyhrál v brněnské společnosti Sygic Travel konkurz na práci snů. Díky ní rok zdarma cestuje po světě a natáčí 360stupňová videa do internetové aplikace pro cestovatele. „Raději cestuji za přírodou než do měst. Je v nich na mě moc stresu a ruchu," tvrdí mladík.

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění v době olympiády

Brno /ANKETA/ – Hokejové hřiště, curlingové dráhy či malý skokanský můstek. To a mnohem více nabídne nový olympijský park, který vznikne v Pavilonu Z v areálu brněnského výstaviště. V pátek to potvrdilo vedení Brna s Českým olympijským výborem. Od února 2018, v době konání zimních olympijských her v jihokorejském Pchjongčchangu, tak budou moci lidé v Brně společně sledovat přímé přenosy a fandit českým sportovcům. V olympijském parku si navíc některé sporty i sami vyzkouší.

Festival Ibérica: divoké flamenco, originální paella a jižanská atmosféra v Brně

Brno – Flamenco, ochutnávky španělských specialit, tvůrčí dílny tance, zpěvu nebo kytary. Jižanský styl života do Brna vnese 14. ročník festivalu Ibérica, který potrvá od 28. června do 4. července.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies