VYBERTE SI REGION

Přidejte zastávek, radí Brnu studie. Městu chybí peníze

Brno – Jaká je cesta ke zlepšení hromadné dopravy v Brně? Představitelé města mají na stole jasnou odpověď. Více železničních zastávek v centru Brna a přednost autobusů, tramvají či trolejbusů na křižovatkách. Vyplývá to z generelu veřejné dopravy, který si město nechalo zpracovat.

4.2.2013 19
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Generel nastiňuje vývoj ve dvou etapách. První do roku 2020 a druhý do roku 2030. „Navrhl ideální rozvoj systému dopravy. Poslouží nám jako podklad pro jeho úpravy," uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Náměstek primátora Robert Kotzian Brněnskému deníku Rovnost potvrdil, že dokument je schválený. A že se jím město hodlá řídit. „Všechny jeho návrhy považuji za správné," řekl náměstek.

Autoři generelu ze společnosti Cityplan vidí budoucnost brněnské dopravy především na kolejích. „Využití železnice zlepší a zatraktivní zahuštění železničních zastávek. Jejich nedostatek teď patří k slabým stránkám dopravy ve městě," uvádějí autoři.

Zároveň doporučují postavit všech osm navrhovaných nových železničních stanic a zastávek. A podzemní severojižní diametr za dvaadvacet miliard korun. Ten plánuje Jihomoravský kraj do roku 2030.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové je větší zapojení železnice dobrý návrh. „Podobný model už je v Praze, kde vlaky v dobrém slova smyslu konkurují městské dopravě," uvedla Šubová.

Více zastávek vlaků by uvítal také Pavel Ostrý z Brna. „Vlak je rychlejší a cestování v něm pohodlnější. Když mám cestu do Králova Pole či Chrlic, jedu raději s ním než plnou tramvají či autobusem," řekl.

Náměstek primátora Kotzian upozornil, že návrh naráží na jeden zásadní problém. Peníze. „Je to sice poněkud levnější varianta než stavět nové tramvajové tratě, ale stále to jsou desítky či stovky milionů korun," uvedl. Podotkl přitom, že město v současnosti připravuje stavbu zastávky ve Starém Lískovci a zkoumá možnost postavit další u Heršpické ulice.

Vedle vlaků se podle autorů studie má Brno zaměřit i na nové tramvajové tratě. „Pokud přibude obyvatel, je třeba stávající síť doplnit. Především o tratě v západovýchodním směru," píše se ve studii.

I tento návrh ovšem naráží na problém s penězi. „Nejbližší pro nás je prodloužení tramvaje k bohunickému kampusu. A jen to stojí osm set milionů," upozornil Kotzian.

Naopak další z klíčových návrhů se městu podaří splnit  v dohledné době. Vozy hromadné dopravy dostanou přednost na křižovatkách. Už teď to tak funguje na třetině z půl druhé stovky světelných křižovatek. „Patrně získáme dotace na tři projekty, díky nimž takto do roku 2014 upravíme dalších patnáct křižovatek. Za 170 milionů," řekl Kotzian.

To vítá brněnský dopravní podnik. „Systém například pozná, zda je tramvaj zpožděná a podle toho ji pustí do křižovatky," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

PLUSY A MINUSY

Silné stránky: dostačující pokrytí města, přívětivý přístup k cestujícím, zapojení vnější autobusové dopravy do obsluhy města

Slabé stránky: zastávky bez zvýšené nástupní hrany, velké přestupní vzdálenosti v některých uzlech, zanedbání údržby tratí

Návrhy rozvoje: odstranění závad, rozvoj upřednostnění hromadné dopravy, zahuštění železničních zastávek, stavba Severojižního kolejového diametru, stavba nových tramvajových tratí

Rizika: nedostatek peněz

Zdroj: Cityplan

Autor: Petr Jeřábek

4.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V brněnské ulici Za Divadlem se změnila přednost v jízdě. Některé řidiče to zmátlo.
3

Zmatení řidiči. V ulici u Mahenova divadla jezdí v protisměru

Fotbalista Tomáš Jablonský v posilovně.

Zbrojovka nepatří na spodek tabulky, říká posila defenzivy Jablonský

AKTUALIZOVÁNO

Bezzubá Kometa. Po prohře se Zlínem klesá tabulkou

Brno – Dvě moravská derby a dvě prohry jako podle stejného scénáře. Hokejisté brněnské Komety ve čtyřicátém kole extraligy doma podlehli Zlínu 2:4, přestože stejně jako v nedělním duelu s Olomoucí v utkání vedli 1:0. Porážka znamená pokles v tabulce na páté místo. „Prohráli jsme druhý zápas s týmy na hranici desítky. Musíme kvůli vedení i divákům začít hrát hokej, který umíme," hodnotil těžce duel obránce Ondřej Němec.

AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Brno, jižní Morava – Praktičtí lékaři nestíhají. Ordinace se plní lidmi s chřipkou a dýchacími obtížemi. Počet nemocných chřipkou oproti minulému týdnu vzrostl o více než sedmdesát procent. Hygienici varují, aby se lidé teple oblékali. Školy v Brně zatím provoz neomezují.

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Brno – Kolotoč jednání o vytáhlém útočníkovi už nabírá na obrátkách. Fotbalová Zbrojovka po příchodu Tomáše Jablonského řeší i možný odchod Michala Škody. Zájem projevil klub z druhé německé Bundesligy Erzgebirge Aue. Nováček soutěže je sedmnáctý, bod od jistoty udržení. „Aue je zatím ze všech týmů nejaktivnější. Teď se v podstatě řeší jen jejich nabídka. Kluby jednají, a pokud se domluví, přijde na řadu mé jednání o smlouvě. Pak by přestupu nic nebránilo," řekl devětadvacetiletý Škoda Deníku Rovnost.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies