VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přidejte zastávek, radí Brnu studie. Městu chybí peníze

Brno – Jaká je cesta ke zlepšení hromadné dopravy v Brně? Představitelé města mají na stole jasnou odpověď. Více železničních zastávek v centru Brna a přednost autobusů, tramvají či trolejbusů na křižovatkách. Vyplývá to z generelu veřejné dopravy, který si město nechalo zpracovat.

4.2.2013 19
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Generel nastiňuje vývoj ve dvou etapách. První do roku 2020 a druhý do roku 2030. „Navrhl ideální rozvoj systému dopravy. Poslouží nám jako podklad pro jeho úpravy," uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Náměstek primátora Robert Kotzian Brněnskému deníku Rovnost potvrdil, že dokument je schválený. A že se jím město hodlá řídit. „Všechny jeho návrhy považuji za správné," řekl náměstek.

Autoři generelu ze společnosti Cityplan vidí budoucnost brněnské dopravy především na kolejích. „Využití železnice zlepší a zatraktivní zahuštění železničních zastávek. Jejich nedostatek teď patří k slabým stránkám dopravy ve městě," uvádějí autoři.

Zároveň doporučují postavit všech osm navrhovaných nových železničních stanic a zastávek. A podzemní severojižní diametr za dvaadvacet miliard korun. Ten plánuje Jihomoravský kraj do roku 2030.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové je větší zapojení železnice dobrý návrh. „Podobný model už je v Praze, kde vlaky v dobrém slova smyslu konkurují městské dopravě," uvedla Šubová.

Více zastávek vlaků by uvítal také Pavel Ostrý z Brna. „Vlak je rychlejší a cestování v něm pohodlnější. Když mám cestu do Králova Pole či Chrlic, jedu raději s ním než plnou tramvají či autobusem," řekl.

Náměstek primátora Kotzian upozornil, že návrh naráží na jeden zásadní problém. Peníze. „Je to sice poněkud levnější varianta než stavět nové tramvajové tratě, ale stále to jsou desítky či stovky milionů korun," uvedl. Podotkl přitom, že město v současnosti připravuje stavbu zastávky ve Starém Lískovci a zkoumá možnost postavit další u Heršpické ulice.

Vedle vlaků se podle autorů studie má Brno zaměřit i na nové tramvajové tratě. „Pokud přibude obyvatel, je třeba stávající síť doplnit. Především o tratě v západovýchodním směru," píše se ve studii.

I tento návrh ovšem naráží na problém s penězi. „Nejbližší pro nás je prodloužení tramvaje k bohunickému kampusu. A jen to stojí osm set milionů," upozornil Kotzian.

Naopak další z klíčových návrhů se městu podaří splnit  v dohledné době. Vozy hromadné dopravy dostanou přednost na křižovatkách. Už teď to tak funguje na třetině z půl druhé stovky světelných křižovatek. „Patrně získáme dotace na tři projekty, díky nimž takto do roku 2014 upravíme dalších patnáct křižovatek. Za 170 milionů," řekl Kotzian.

To vítá brněnský dopravní podnik. „Systém například pozná, zda je tramvaj zpožděná a podle toho ji pustí do křižovatky," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

PLUSY A MINUSY

Silné stránky: dostačující pokrytí města, přívětivý přístup k cestujícím, zapojení vnější autobusové dopravy do obsluhy města

Slabé stránky: zastávky bez zvýšené nástupní hrany, velké přestupní vzdálenosti v některých uzlech, zanedbání údržby tratí

Návrhy rozvoje: odstranění závad, rozvoj upřednostnění hromadné dopravy, zahuštění železničních zastávek, stavba Severojižního kolejového diametru, stavba nových tramvajových tratí

Rizika: nedostatek peněz

Zdroj: Cityplan

Autor: Petr Jeřábek

4.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budovu kina Art v Cihlářské ulici čeká oprava.
8

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Semifinále v Hradci Králové: pro fanoušky Komety jsou místa pouze na stání

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Brno – Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies