VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Primátor Vokřál hodnotí prvních 50 dní: Přestat podporovat Kometu by byla chyba

Brno – Padesát. Na takové číslo se v týdnu zaokrouhlil počet dní, kdy vládne v Brně nová koalice hnutí Ano, lidovců, Zít Brno a zelených. Podle primátora města Petra Vokřála to byly dny hektické.

17.1.2015 22
SDÍLEJ:

Brněnský primátor Petr Vokřál.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Náročné byly ze tří důvodů. První souvisí s tím, že mezi volbami a prvním zastupitelstvem byla velká prodleva a narůstala agenda k vyřízení. Druhá záležitost bylo schválení rozpočtu, kde jsme neměli moc času na změny. Třetí pak Vánoce a s tím spojená spousta společenských povinností," říká Vokřál.

Vaše zvolení a nástup do úřadu pozdržela žaloba na volby. Co vás čekalo, když jste konečně přišel do své nové kanceláře?

Čekaly mne na stole šanony s nevyřízenou poštou. Můj předchůdce ji už nevyřizoval. Nemám mu to za zlé. Je logické, že ji nechal pro novou koalici. Bylo náročné se vším prokousat.

Stejně tak asi muselo být náročné i schvalování rozpočtu.

Nepřipravovali jsme jej. Na druhou stranu by ale bylo nezodpovědné k městu jej nějak zpochybňovat. Neměli jsme na to čas ani prostor a přivedli bychom tak město do rozpočtového provizoria, což by mu nepomohlo. Snažili jsme se proto doladit alespoň kosmetické záležitosti. V plné zodpovědnosti budeme rozpočet tvořit pro rok 2016.

Jaké byly ty kosmetické změny?

Do sportu jsme přidali osm milionů na mládežnický sport. Letos v něm chceme rozvinout diskuzi o propojení činnosti škol, univerzit a sportovních klubů. V kultuře jsme dorovnali určité záležitosti vynucené změnami zákona. Zároveň jsme částečně podpořili i filharmonii či divadla, aby se mohly nadechnout a začít lépe fungovat. Třetí oblast je školství. Navrhli jsme také navýšení navýšení peněz na rekonstrukce škol na třicet milionů. Dohodli jsme se na tom, že pokud se u některých plánovaných investic ukáže, že s nimi letos nezačneme, peníze převedeme právě do škol, které mají připravené projekty, jen je nemají z čeho zaplatit.

Počítáte i s podporou motocyklové Velké ceny?

Nejsem motocyklový fanatik, ale od počátku tvrdím, že z pohledu marketingu i příjmů pro podnikatele má Velká cena zásadní význam pro město. Letos jsme proto alokovali na podporu závodu deset milionů korun. Stejně jako v minulých letech kromě loňského, kdy dostal kvůli úsporám jen pět. Nejpodstatnější teď je, aby zůstala Velká cena zachována. Myslím, že na všech úrovních panuje shoda o jejím velkém ekonomickém významu. Věřím, že se najde způsob, jak ji dlouhodobě podporovat.

Podobně, tedy nákupem marketingových služeb, město dlouhodobě podporuje brněnskou Kometu. Zůstane tato podpora i nadále?

Podpora pro letošní rok zůstane. Kometa je určitě prominentní klub a z hlediska image města je třeba ji podporovat. Na druhou stranu ale chystáme pro letošek revizi podpory sportu ve městě. Jednáme jak s Unií sportovních klubů města Brna, tak s odborníky. Naším cílem je zamyslet se nad tím, aby podpora fungovala co nejlépe. A aby si slávu nerozdělovaly jen tři kluby, ale také další úspěšné. Třeba florbalové, fusbalové, basebalové či ženský volejbal.

Podpora sportu v současnosti není dostačující?

Zatím máme signály, že princip je dobrý. Ale chceme, aby zbylo víc peněz i na jiné kluby. To souvisí s tím, že chceme do sportu dostat více peněz. I ze státních či krajských zdrojů. Odstraníme i případné nespravedlnosti.

Do voleb jste šli s cílem zefektivnit fungování městských firem. Co se zatím povedlo?

V prvním kroku jsme vyměnili reprezentanty firem. Omezili jsme počet politiků a ušetřili tím čtyři miliony v rozpočtu. Chceme pokračovat i v dalším kroku profesionalizací představenstev, kdy politiky úplně nahradí odborníci. Vytvoříme řídící systém, který napomůže fungování firem jako holdingu. Máme firmy, které jsou bohaté na peníze, další na nemovitý majetek, do dalších jen sypeme peníze. Když bude fungovat holding, tak minimálně vzájemné transfery peněz budou daleko pružnější a otevře se i prostor pro další šetření. Zjišťujeme, že při změnách ve firmách se musíme ponořit i do změn v příspěvkových organizacích.

Minulé vedení mluvilo o jejich slučování s akciovkami. To máte na mysli?

Přesně tak. Zamyslíme se, zda Pohřební a hřbitovní služby a Správa hřbitovů nemohou být jedna firma. Stejně tak Zeleň města Brna a Lesy. Nemyslím, že by nebylo možné to propojit. Spojovat lze i příspěvkové organizace vzájemně. Máme jich skoro čtyřicet a spojovat lze třeba ty v oblasti kultury či zdravotnictví. Může to přinést úspory.

Autor: Petr Jeřábek

17.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
3

Nehoda na D1: šest cizinců se zranilo, jeden z nich těžce

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies