VYBERTE SI REGION

Problémová tramvaj bude vozit lidi. Naostro

Brno - Jedna z tramvají typu RT6N1 uspěla ve zkušebním provozu. Pokud jeho výsledky potvrdí Drážní úřad, vyjede do ulic už příští rok.

4.11.2008 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Jedenáct let stála Žofinka v depu brněnského dopravního podniku. Teď má tramvaj typu RT6N1 naději, že bude konečně opravdu vozit Brňany. Jeden ze čtyř vozů, které město Brno vlastní, totiž obstál ve tříměsíčním zkušebním provozu, a příští rok bude nejspíš cestující vozit pravidelně. Dopravní podnik už čeká jen na povolení od Drážního úřadu.

„Splnili jsme všechny podmínky a rozhodnutí Drážního úřadu očekáváme do konce roku. Předpokládáme, že už v roce 2009 tramvaj na koleje vyjede,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Miliony v depu

Tramvaje RT6N1 zatím nesmějí v každodenním provozu jezdit. Brněnský dopravní podnik je koupil v roce 1997 od ČKD. Firma ale vzápětí zkrachovala a nedokončila testy, které byly pro běžný městský provoz potřeba. Čtyři vozy, které město koupilo za sto milionů korun, se tak do ostrého provozu nikdy nedostaly. Navíc měly tramvaje technické problémy.

Mezi největší patřily podle odborníka na historii dopravního podniku Tomáše Kocmana z Technického muzea elektroinstalace a brzdy. „Zabržděné tramvaje se už například nepodařilo odbrzdit,“ uvedl již dříve Kocman. Tyto závady se už ale podařilo odstranit. „Teď byly největší problémy s tím, že vůz dlouho stál. Kvůli tomu například ztrouchnivěly gumy. Ke konci zkušebního provozu už byly závady méně časté. V posledních dnech teď vůz bez problémů najezdil dvě stě kilometrů denně,“ uvedl Miroslav Košatka z Drážního úřadu. Dodal, že úřad má teď šedesát dní na to, schválit tramvaj pro plný provoz. Podle něj je velmi pravděpodobné, že tramvaj povolení pro plný provoz dostane.

Pro město Brno byly tramvaje RT6N1 nešťastným nákupem. „Byl to jeden z kostlivců ve skříni. Jsem rád, že teď máme šanci, že bude tramvaj konečně sloužit lidem,“ poznamenal náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Čtyři vozy typu RT6N1, které mají kapacitu 215 cestujících, koupil dopravní podnik v době, kdy město vedla primátorka Dagmar Lastovecká. „Na radnici jsme rozhodovali pouze o tom, kolik peněz z městského rozpočtu půjde na obnovu vozového parku. O typu tramvají rozhodoval dopravní podnik sám,“ brání se dnes Lastovecká.

Inspirace pro Prahu

Podle prezidenta spolku Muzeum dopravní techniky Milana Koksteina Brňané tramvaj RT6N1 určitě ocení. „Je to vůbec první česká nízkopodlažní tramvaj, byla nadčasová i svým designem. Pokud ji Drážní úřad neshledá životu nebezpečnou, byla by škoda, kdyby zůstala stát,“ myslí si Kokstein.

Kromě Brna má tento typ tramvaje ve svých depech i Praha. Tam se ale o jejich návrat na koleje nesnaží. „Pokud by se v Brně ostrý provoz nakonec podařil, mohli by v Praze změnit názor,“ dodal Kokstein. Souhlasí s ním i Jan Petrás, který se zajímá o historii tramvají. „Je to velice zajímavý typ. Pokud ji schválí a vyjede po tolika letech od výroby na koleje, byl by to světový unikát,“ řekl Petrás.

4.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Marek Radimský je ředitelem Psychiatrické nemocnice Brno patnáct let.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

AKTUALIZOVÁNO

Meteorologové odvolali smogovou situaci v Brně i v celém kraji

Brno – Meteorologové v neděli dopoledne odvolali smogovou situaci pro brněnskou aglomeraci. Informoval o tom Mojmír Martan z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu. Na zbytku území Jihomoravského kraje smogová situace přestala platit odpoledne. Přes noc se ovzduší zlepšilo.

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Brno /VIDEO/ – Líná sobota? Ani zdaleka! Prohánět se na bruslích po Brněnské přehradě přišly tisíce lidí. Ke sportování je vyzýval dva kilometry dlouhý a několik metrů široký pruh hladké ledové dráhy. Řidiči však v areálu bojovali o parkovací místa.

Chátrající lázně: průzkum je hotový, spor o nájem pokračuje

Brno – Kdysi si do nich chodili lidé zaplavat, dnes chátrají. A jaký další osud zábrdovické lázně čeká, stále není jasné. Spor mezi Židenicemi, kde lázně sídlí, a iniciativou Kulturou proti chátrání, která téměř rok usiluje o jejich pronájem, na měsíce pozdržel stavebně-historický průzkum lázeňského areálu. Ten je už dva měsíce hotový, řešení je však stále v nedohlednu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies