VYBERTE SI REGION

Projekt rychlejší dopravy za miliardu? Tramvaj pojede Plotní ulicí v roce 2020

Brno /VIDEO/ – Už pět let měla z centra města jezdit tramvaj do Komárova Plotní ulicí. Brňané se rychlejší trasy dočkají se zpožděním v roce 2020. V úterý primátor Petr Vokřál a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa podepsali smlouvu o přestavbě jak Plotní, tak nedalekého Dornychu. Projekt za miliardu má začít v prvních měsících příštího roku.

5.4.2016 1
SDÍLEJ:

Záběr z náhledové animace projektu přeložky tramvaje z brněnské ulice Dornych do ulice Plotní. Ilustrační foto.Foto: youtube.com/modelbaron

Oproti původním představám předchozího vedení města bude ovšem pozměněná. Úpravy se týkají především Dornychu. Ten měl být čtyřproudá spojnice centra města s jeho jihem. „Ve směru z města bude mít silnice dva pruhy. Ale do města pouze jeden. Možná nakonec bude dvouproudá v obou směrech, ale zatím to tak nevypadá," sdělil náměstek primátora Richard Mrázek.

Díky úpravě Dornychu se blízká Plotní, kudy zatím proudí auta k dálničním přivaděčům, uvolní pro plánovanou tramvajovou trať. „Pro auta v Plotní zbude pouze jednosměrná silnice," doplnil náměstek.

Právě tramvají se ovšem obává vedení městské části Brno-jih. „Za současných předpisů totiž kolem nové tramvajové trati vyrostou i čtyřmetrové protihlukové stěny. A to je zaprvé nevzhledné a za druhé i nebezpečné. Řidiči u zastávek mohou snadno chodce přehlédnout," upozornil radní pro dopravu Pavel Reich.

Náhledová animace projektu přeložky tramvaje z ulice Dornych do ulice Plotní v Brně:

Podle primátora jsou ale obavy zbytečné. „Trať totiž postavíme pomocí nejmodernější techniky a na protihlukovém povrchu," upozornil.

Pochybnosti odmítá i ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Podle něj hodnoty hluku zkresluje to, že pravidla vyžadují měření vně domu. Dříve se přitom hluk měřil uvnitř. „Rýsuje se ale další změna pravidel," podotkl. Dodal, že výsledky ovllivňují i auta, které teď ulici zaplňují, ale po přestavbě z ní prakticky zmizí.

Právě dopravní podnik dostane na starost stavbu více než kilometr dlouhého úseku kolejí za 250 milionů. Na náklady miliardové stavby se složí společně s městem, Ředitelstvím silnic a dálnic a brněnskými teplárnami. „Jsme zvyklí takové stavby většinou zařizvat sami. Pomoc města nám velice pomohla a určitě chceme podobnou spolupráci uplatnit i u menších oprav," poznamenal generální ředitel státního podniku Kroupa. Jako příklad uvedl letní opravy v ulic Poříčí.

Po dobu stavby se lidé nejvíce obávají odříznutí jihu města od hromadné dopravy. „Když se to stane, nebudeme mít jinou možnost než odtud jezdit autem. Ve špičce to autem může trvat ale i třikrát déle než tramvají," postěžovala si místní Alice Šperlová.

Podle Mrázka jsou takové obavy zbytečné. „Pokud oprava inženýrských sítí zkříží trasu tramvaje, nahradí ji třeba autobusy. Dopravu zajistíme. Přímo koleje pak budeme přesouvat až v šesté etapě. Kdy to bude, se dozvíme až po vybrání zhotovitele a vypracování plánu stavby," zdůraznil.

V prvních etapách přestavby nejdříve dělníci opraví veškeré inženýrské sítě. Kromě toho teplárny zavedou teplovod do Plotní, kde zatím chybí. „Přibližně za dva až tři roky počítáme také s napojením sousední oblasti takzvaného Jižního centra," sdělil v úterý ředitel městské společnosti Petr Fajmon.

Ředitel brněnské pobočky silničářů David Fiala ujistil, že díky dohodě s městem lidem nehrozí dlouhé obtěžování uzavírkami. „Nestane se tak, že jeden rok někdo opraví povrch silnice a hned za rok někdo opraví třeba jen chodníky. Vše se udělá zároveň," shrnul.

S úterním podpisem smlouvy je spokojený i bývalý investiční náměstek primátora a současný předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. Navazuje totiž na práci bývalého vedení města před komunálními volbami v roce 2014. Tehdy začala příprava v okolních ulicích. „Navíc jsme téměř vyřešili majetkoprávní problémy, které celou stavbu brzdily. U některých pozemků se nám podařilo snížit cenu o polovinu," řekl Kotzian.

Autor: Alžběta Nečasová

5.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies