VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Projekt rychlejší dopravy za miliardu? Tramvaj pojede Plotní ulicí v roce 2020

Brno /VIDEO/ – Už pět let měla z centra města jezdit tramvaj do Komárova Plotní ulicí. Brňané se rychlejší trasy dočkají se zpožděním v roce 2020. V úterý primátor Petr Vokřál a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa podepsali smlouvu o přestavbě jak Plotní, tak nedalekého Dornychu. Projekt za miliardu má začít v prvních měsících příštího roku.

5.4.2016 1
SDÍLEJ:

Záběr z náhledové animace projektu přeložky tramvaje z brněnské ulice Dornych do ulice Plotní. Ilustrační foto.Foto: youtube.com/modelbaron

Oproti původním představám předchozího vedení města bude ovšem pozměněná. Úpravy se týkají především Dornychu. Ten měl být čtyřproudá spojnice centra města s jeho jihem. „Ve směru z města bude mít silnice dva pruhy. Ale do města pouze jeden. Možná nakonec bude dvouproudá v obou směrech, ale zatím to tak nevypadá," sdělil náměstek primátora Richard Mrázek.

Díky úpravě Dornychu se blízká Plotní, kudy zatím proudí auta k dálničním přivaděčům, uvolní pro plánovanou tramvajovou trať. „Pro auta v Plotní zbude pouze jednosměrná silnice," doplnil náměstek.

Právě tramvají se ovšem obává vedení městské části Brno-jih. „Za současných předpisů totiž kolem nové tramvajové trati vyrostou i čtyřmetrové protihlukové stěny. A to je zaprvé nevzhledné a za druhé i nebezpečné. Řidiči u zastávek mohou snadno chodce přehlédnout," upozornil radní pro dopravu Pavel Reich.

Náhledová animace projektu přeložky tramvaje z ulice Dornych do ulice Plotní v Brně:

Podle primátora jsou ale obavy zbytečné. „Trať totiž postavíme pomocí nejmodernější techniky a na protihlukovém povrchu," upozornil.

Pochybnosti odmítá i ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Podle něj hodnoty hluku zkresluje to, že pravidla vyžadují měření vně domu. Dříve se přitom hluk měřil uvnitř. „Rýsuje se ale další změna pravidel," podotkl. Dodal, že výsledky ovllivňují i auta, které teď ulici zaplňují, ale po přestavbě z ní prakticky zmizí.

Právě dopravní podnik dostane na starost stavbu více než kilometr dlouhého úseku kolejí za 250 milionů. Na náklady miliardové stavby se složí společně s městem, Ředitelstvím silnic a dálnic a brněnskými teplárnami. „Jsme zvyklí takové stavby většinou zařizvat sami. Pomoc města nám velice pomohla a určitě chceme podobnou spolupráci uplatnit i u menších oprav," poznamenal generální ředitel státního podniku Kroupa. Jako příklad uvedl letní opravy v ulic Poříčí.

Po dobu stavby se lidé nejvíce obávají odříznutí jihu města od hromadné dopravy. „Když se to stane, nebudeme mít jinou možnost než odtud jezdit autem. Ve špičce to autem může trvat ale i třikrát déle než tramvají," postěžovala si místní Alice Šperlová.

Podle Mrázka jsou takové obavy zbytečné. „Pokud oprava inženýrských sítí zkříží trasu tramvaje, nahradí ji třeba autobusy. Dopravu zajistíme. Přímo koleje pak budeme přesouvat až v šesté etapě. Kdy to bude, se dozvíme až po vybrání zhotovitele a vypracování plánu stavby," zdůraznil.

V prvních etapách přestavby nejdříve dělníci opraví veškeré inženýrské sítě. Kromě toho teplárny zavedou teplovod do Plotní, kde zatím chybí. „Přibližně za dva až tři roky počítáme také s napojením sousední oblasti takzvaného Jižního centra," sdělil v úterý ředitel městské společnosti Petr Fajmon.

Ředitel brněnské pobočky silničářů David Fiala ujistil, že díky dohodě s městem lidem nehrozí dlouhé obtěžování uzavírkami. „Nestane se tak, že jeden rok někdo opraví povrch silnice a hned za rok někdo opraví třeba jen chodníky. Vše se udělá zároveň," shrnul.

S úterním podpisem smlouvy je spokojený i bývalý investiční náměstek primátora a současný předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. Navazuje totiž na práci bývalého vedení města před komunálními volbami v roce 2014. Tehdy začala příprava v okolních ulicích. „Navíc jsme téměř vyřešili majetkoprávní problémy, které celou stavbu brzdily. U některých pozemků se nám podařilo snížit cenu o polovinu," řekl Kotzian.

Autor: Alžběta Nečasová

5.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Ilustrační foto.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Na Valentýna zachránil při cestě na nádraží lidský život. Hasiče teď ocenili

Slavkov u Brna - Když se Jan Dvořáček v osmi letech přidal k brněnským dobrovolným hasičům, uvědomil si, že to chce dělat už celý život. Ve dvaceti letech začal pracovat jako profesionální hasič a už o tři roky později, přesně v úterý, byl člen slavkovské jednotky oceněný velitelem jihomoravských hasičů za statečnost a záchranu života. A to mimo výkon služby.

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Brno - Zlepšení životních podmínek starších lidí slibují brněnští radní. Letos proto rozšíří Seniorbus, spustí službu Tísňové volání nebo proškolí praktické lékaře. V budoucnu navýší kapacity domovů důchodců o dvě stě míst. Shodli se na tom v úterý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies