Oproti původním představám předchozího vedení města bude ovšem pozměněná. Úpravy se týkají především Dornychu. Ten měl být čtyřproudá spojnice centra města s jeho jihem. „Ve směru z města bude mít silnice dva pruhy. Ale do města pouze jeden. Možná nakonec bude dvouproudá v obou směrech, ale zatím to tak nevypadá," sdělil náměstek primátora Richard Mrázek.

Díky úpravě Dornychu se blízká Plotní, kudy zatím proudí auta k dálničním přivaděčům, uvolní pro plánovanou tramvajovou trať. „Pro auta v Plotní zbude pouze jednosměrná silnice," doplnil náměstek.

Právě tramvají se ovšem obává vedení městské části Brno-jih. „Za současných předpisů totiž kolem nové tramvajové trati vyrostou i čtyřmetrové protihlukové stěny. A to je zaprvé nevzhledné a za druhé i nebezpečné. Řidiči u zastávek mohou snadno chodce přehlédnout," upozornil radní pro dopravu Pavel Reich.

Náhledová animace projektu přeložky tramvaje z ulice Dornych do ulice Plotní v Brně:
Zdroj: Youtube

Podle primátora jsou ale obavy zbytečné. „Trať totiž postavíme pomocí nejmodernější techniky a na protihlukovém povrchu," upozornil.

Pochybnosti odmítá i ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. Podle něj hodnoty hluku zkresluje to, že pravidla vyžadují měření vně domu. Dříve se přitom hluk měřil uvnitř. „Rýsuje se ale další změna pravidel," podotkl. Dodal, že výsledky ovllivňují i auta, které teď ulici zaplňují, ale po přestavbě z ní prakticky zmizí.

Právě dopravní podnik dostane na starost stavbu více než kilometr dlouhého úseku kolejí za 250 milionů. Na náklady miliardové stavby se složí společně s městem, Ředitelstvím silnic a dálnic a brněnskými teplárnami. „Jsme zvyklí takové stavby většinou zařizvat sami. Pomoc města nám velice pomohla a určitě chceme podobnou spolupráci uplatnit i u menších oprav," poznamenal generální ředitel státního podniku Kroupa. Jako příklad uvedl letní opravy v ulic Poříčí.

Po dobu stavby se lidé nejvíce obávají odříznutí jihu města od hromadné dopravy. „Když se to stane, nebudeme mít jinou možnost než odtud jezdit autem. Ve špičce to autem může trvat ale i třikrát déle než tramvají," postěžovala si místní Alice Šperlová.

Podle Mrázka jsou takové obavy zbytečné. „Pokud oprava inženýrských sítí zkříží trasu tramvaje, nahradí ji třeba autobusy. Dopravu zajistíme. Přímo koleje pak budeme přesouvat až v šesté etapě. Kdy to bude, se dozvíme až po vybrání zhotovitele a vypracování plánu stavby," zdůraznil.

V prvních etapách přestavby nejdříve dělníci opraví veškeré inženýrské sítě. Kromě toho teplárny zavedou teplovod do Plotní, kde zatím chybí. „Přibližně za dva až tři roky počítáme také s napojením sousední oblasti takzvaného Jižního centra," sdělil v úterý ředitel městské společnosti Petr Fajmon.

Ředitel brněnské pobočky silničářů David Fiala ujistil, že díky dohodě s městem lidem nehrozí dlouhé obtěžování uzavírkami. „Nestane se tak, že jeden rok někdo opraví povrch silnice a hned za rok někdo opraví třeba jen chodníky. Vše se udělá zároveň," shrnul.

S úterním podpisem smlouvy je spokojený i bývalý investiční náměstek primátora a současný předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. Navazuje totiž na práci bývalého vedení města před komunálními volbami v roce 2014. Tehdy začala příprava v okolních ulicích. „Navíc jsme téměř vyřešili majetkoprávní problémy, které celou stavbu brzdily. U některých pozemků se nám podařilo snížit cenu o polovinu," řekl Kotzian.