Dobrou zprávu pro nespokojence oznámil starosta městské části Roman Vašina. „Vypadá to, že se nám podařilo při jednáních s městem Brnem i dopravním podnikem dojít ke shodě. V dubnu půjdou do magistrátní dopravní komise čtyři verze organizace dopravy po prvním červenci. Předjednali jsme ale schválení té nejlepší varianty pro lidi. Tedy takové, kdy zůstane současné vedení linek,“ sdělil starosta Vašina.
Dohodu potvrdil náměstek brněnského primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian. „Zachování linek je skutečně předdohodnutá varianta. Vyhověli jsme požadavkům, které kladly městské části. Zatím ale ještě není schválená,“ opatrně připomněl Kotzian.
Až při rekonstrukcích
Dodal, že změny v organizaci dopravy se Brňané dočkají až při plánovaných rekonstrukcích brněnských ulic. S tím už počítá i dopravní podnik. „Nebudeme do dopravy zasahovat, dokud se nespustí opravy ulice Milady Horákové. A to bude nejdříve příští rok,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.
Lidé rozhodnutí města vítají. „Devítka, která měla třináctku částečně nahradit, by zastavovala jen na okraji hlavního nádraží. Tedy daleko od ostatních zastávek. To by znamenalo buď dobíhání na navazující tramvaje po silnici, nebo čekání na pozdější. Navíc bychom přišli o přímé spojení na Českou, což je také důležitý dopravní uzel,“ je spokojený Pavel Kučera z Juliánova.
Silná kritika
Proti rušení třináctky se lidé ohradili už v prosinci, jakmile se mezi ně dostaly první zprávy o tomto návrhu. „Myslím si, že linka je opomíjená už teď. O víkendu jezdí pouze jednou za dvacet minut a já tak musím na zastávce mrznout. Pokud by ji zrušili úplně, byl by to pro mě problém. Neměla bych se jak dostat do nemocnice. Pro mě jako důchodce to bude složité,” obávala se tehdy například Jitka Hollová.
Změny ovšem měly být větší. Třináctku měla na trase mezi Technologickým parkem a Hlavním nádražím nahradit častěji jezdící dvanáctka, mezi nádražím a konečnou v Židenicích zase odkloněná linka číslo devět. Ta se zároveň měla přesunout na Milady Horákové a naopak nezajíždět do Komárova.
A plán si proto vysloužil kritiku i lidí na sídlišti Lesná. "Stávající vedení tratě ze severu na jih má pro nás strategický smysl. Brno se totiž rozvíjí právě jižním směrem, kde budou i důležitá přestupní místa. Výhledově třeba nové nádraží. Už nyní je tam důležitý dopravní uzel v Úzké ulici či autobusové nádraží,“ upozornil iniciátor otevřeného dopisu nespokojených lidí z Lesné vedení města Milan Pospíšil.
Dokdy se lidé nevítaných změn nemusí obávat, zatím není jisté. Před opravami Milady Horákové totiž město zatím pro příští rok dává přednost rekonstrukci ulic Minská a Horova. „I tak budou změny odlišné od těch naplánovaných na letošek. Znovu je budeme projednávat i s městskými částmi,“ upozornila Škrancová.