VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proti garážím pod Zelňákem protestují stovky lidí

Brno /VIZUALIZACE/ – Záměr vybudovat pod Zelným trhem podzemní garáže se nelíbí odborníkům ani obyčejným lidem. Petice proti stavbě podepisují stovky lidí. K otevřenému dopisu ministrovy kultury se připojila víc než čtyřicítka osobností z architektury a urbanistiky.

12.8.2010 18
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií

Plánovaná podoba Zelného trhu.Foto: Magnum Real Estate

Investor se brání tím, že odpůrcům chybí důležité informace a město uklidňuje, že ještě nic není rozhodnuto.

Dopis ministru kultury Jiřímu Besserovy s žádostí o zvrácení rozhodnutí vybudování garáží poslalo v úterý občanské sdružení 4AM–Fórum pro architekturu a média. „Zelný trh je nejstarší a nejcennější brněnské náměstí. Plánovaná vjezdová rampa by zcela zničila historickou tvář náměstí,“ vysvětlila Šárka Svobodová se sdružení, proč se k poslání dopisu rozhodli.

Svobodová připomněla, že již dříve založili protestní stránku na Facebooku, kterou do včerejška podpořilo více než sedmnáct set lidí. „Nejdříve jsme se snažili získat co nejvíc informací. Potom jsme třeba i prostřednictvím Facebooku informovali o tomto problému. A teď jsme poslali žádost ministrovi kultury,“ řekla Svobodová. Dodala, že v případě neúspěchu mají připravené ještě další kroky, z nichž ten poslední je i žaloba.

Kromě internetové petice existuje i papírová, kterou organizuje občanské sdružení Brnění. „Je to vlastně žádost k brněnskému zastupitelstvu, aby chystanou stavbu zamítli. Potřebujeme podpisy alespoň půl procenta ze všech Brňanů, aby zastupitelstvo muselo podle zákona naši žádost projednat,“ informovala Pavla Spurná ze sdružení Brnění. Půl procenta je podle ní asi devatenáct set lidí a do včerejška už shromáždili přes osm set podpisů.

Podle odborníků, kteří se stavbou garáží také nesouhlasí, není porušení historického charakteru náměstí jediným problémem. „Podzemní stání jsou naplánované v těsné blízkosti barokní kašny Parnas, kterou stavební práce nenapravitelně poškodí. Neumím si představit, že by bylo možné kašnu účinně zabezpečit,“ upozornil odborník na podzemí Aleš Svoboda.

Ten v současnosti připravuje zpřístupnění Labyrintu pod Zelným trhem pro veřejnost. „Otevřít chceme příští rok na jaře. Dozvěděl jsem se, že v tuto dobu chce investor začít stavět,“ sdělil Svoboda. To by podle něj otevření podzemí turistům určitě znemožnilo.

Garáže chce vybudovat realitní společnost Magnum Real Estate spolu s Alešem Vavruškou a Michalisem Dzikosem. Vavruška s Dzikosisem přestavují budovu bývalé Cyrilometodějské záložny na luxusní hotel. „Pětadvacet z celkových osmapadesáti parkovacích míst budou využívat hosté hotelu, zbytek si můžou pronajmout rezidenti ve středu města,“ uvedl jednatel Magnum Real Estate Miroslav Vymazal.

Podle něj je vybudování podzemního parkování jediná cesta, jak udržet život ve středu města. „Jinak se lidé budou stěhovat na periferie a v centru nám zůstanou jenom kanceláře a pochybné herny,“ dodal Vymazal.

Hlavní projektant garáží Robert Juřík ujišťuje, že stavba nepoškodí kašnu ani historické sklepy pod náměstím. „Garáže pod kašnu vůbec nezasahují a navrhli jsme je tak, aby se co nejvíce vyhýbali i labyrintu chodeb pod Zelným trhem,“ vysvětli l Juřík. Místa, kde podzemní parkoviště nad historické sklepy zasahuje, zajistí dělníci železobetonovými stěnami.

Brněnský primátor Roman Onderka ujišťuje, že pokud bude hrozit nebezpečí poškození kašny Parnas nebo podzemních chodeb, stavět se nezačne. „Rada schválila začátek územního řízení, to není v žádném případě schválení nějaké stavby,“ sdělil Onderka.

Během územního řízení musí investor podle Onderky předložit všechny potřebné dokumenty, jako je třeba vyjádření statika a památkářů. „Pak teprve může žádat o další povolení. Máme spoustu možností, jak stavbu znemožnit a uděláme to, když se ukáže, že je cokoliv v nepořádku,“ uklidňuje odpůrce garáží Onderka.

Podle tajemníka brněnského magistrátu Pavel Loutockého jsou protesty a nedůvěra u nových staveb normální. „Když se stavěla skleněná pyramida v Louvru, Pařížané si taky stěžovali, dnes si ji chodí prohlížet celý svět. A o sto let dřív se to nevyhnulo i slavné Eiffelově věži,“ podotkl Loutocký.

Autor: Michal Filípek

Místo události:
12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Masarykův onkologický ústav v Brně slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení.
14

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies