VYBERTE SI REGION

Proti garážím pod Zelňákem protestují stovky lidí

Brno /VIZUALIZACE/ – Záměr vybudovat pod Zelným trhem podzemní garáže se nelíbí odborníkům ani obyčejným lidem. Petice proti stavbě podepisují stovky lidí. K otevřenému dopisu ministrovy kultury se připojila víc než čtyřicítka osobností z architektury a urbanistiky.

12.8.2010 18
SDÍLEJ:

Plánovaná podoba Zelného trhu.Foto: Magnum Real Estate

Investor se brání tím, že odpůrcům chybí důležité informace a město uklidňuje, že ještě nic není rozhodnuto.

Dopis ministru kultury Jiřímu Besserovy s žádostí o zvrácení rozhodnutí vybudování garáží poslalo v úterý občanské sdružení 4AM–Fórum pro architekturu a média. „Zelný trh je nejstarší a nejcennější brněnské náměstí. Plánovaná vjezdová rampa by zcela zničila historickou tvář náměstí,“ vysvětlila Šárka Svobodová se sdružení, proč se k poslání dopisu rozhodli.

Svobodová připomněla, že již dříve založili protestní stránku na Facebooku, kterou do včerejška podpořilo více než sedmnáct set lidí. „Nejdříve jsme se snažili získat co nejvíc informací. Potom jsme třeba i prostřednictvím Facebooku informovali o tomto problému. A teď jsme poslali žádost ministrovi kultury,“ řekla Svobodová. Dodala, že v případě neúspěchu mají připravené ještě další kroky, z nichž ten poslední je i žaloba.

Kromě internetové petice existuje i papírová, kterou organizuje občanské sdružení Brnění. „Je to vlastně žádost k brněnskému zastupitelstvu, aby chystanou stavbu zamítli. Potřebujeme podpisy alespoň půl procenta ze všech Brňanů, aby zastupitelstvo muselo podle zákona naši žádost projednat,“ informovala Pavla Spurná ze sdružení Brnění. Půl procenta je podle ní asi devatenáct set lidí a do včerejška už shromáždili přes osm set podpisů.

Podle odborníků, kteří se stavbou garáží také nesouhlasí, není porušení historického charakteru náměstí jediným problémem. „Podzemní stání jsou naplánované v těsné blízkosti barokní kašny Parnas, kterou stavební práce nenapravitelně poškodí. Neumím si představit, že by bylo možné kašnu účinně zabezpečit,“ upozornil odborník na podzemí Aleš Svoboda.

Ten v současnosti připravuje zpřístupnění Labyrintu pod Zelným trhem pro veřejnost. „Otevřít chceme příští rok na jaře. Dozvěděl jsem se, že v tuto dobu chce investor začít stavět,“ sdělil Svoboda. To by podle něj otevření podzemí turistům určitě znemožnilo.

Garáže chce vybudovat realitní společnost Magnum Real Estate spolu s Alešem Vavruškou a Michalisem Dzikosem. Vavruška s Dzikosisem přestavují budovu bývalé Cyrilometodějské záložny na luxusní hotel. „Pětadvacet z celkových osmapadesáti parkovacích míst budou využívat hosté hotelu, zbytek si můžou pronajmout rezidenti ve středu města,“ uvedl jednatel Magnum Real Estate Miroslav Vymazal.

Podle něj je vybudování podzemního parkování jediná cesta, jak udržet život ve středu města. „Jinak se lidé budou stěhovat na periferie a v centru nám zůstanou jenom kanceláře a pochybné herny,“ dodal Vymazal.

Hlavní projektant garáží Robert Juřík ujišťuje, že stavba nepoškodí kašnu ani historické sklepy pod náměstím. „Garáže pod kašnu vůbec nezasahují a navrhli jsme je tak, aby se co nejvíce vyhýbali i labyrintu chodeb pod Zelným trhem,“ vysvětli l Juřík. Místa, kde podzemní parkoviště nad historické sklepy zasahuje, zajistí dělníci železobetonovými stěnami.

Brněnský primátor Roman Onderka ujišťuje, že pokud bude hrozit nebezpečí poškození kašny Parnas nebo podzemních chodeb, stavět se nezačne. „Rada schválila začátek územního řízení, to není v žádném případě schválení nějaké stavby,“ sdělil Onderka.

Během územního řízení musí investor podle Onderky předložit všechny potřebné dokumenty, jako je třeba vyjádření statika a památkářů. „Pak teprve může žádat o další povolení. Máme spoustu možností, jak stavbu znemožnit a uděláme to, když se ukáže, že je cokoliv v nepořádku,“ uklidňuje odpůrce garáží Onderka.

Podle tajemníka brněnského magistrátu Pavel Loutockého jsou protesty a nedůvěra u nových staveb normální. „Když se stavěla skleněná pyramida v Louvru, Pařížané si taky stěžovali, dnes si ji chodí prohlížet celý svět. A o sto let dřív se to nevyhnulo i slavné Eiffelově věži,“ podotkl Loutocký.

Autor: Michal Filípek

Místo události:
12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies