VYBERTE SI REGION

První řady u plexiskla? Řešíme je, říká architekt hokejové haly za Lužánkami

Brno – Podle jména jej zná málokdo, jeho stavby ale lidé z kraje obdivují každý den. Brněnskému univerzitnímu kampusu nebo budově Moravského zemského archivu dal obrysy tým Karla Tuzy. „Začínal jsem v ateliéru synovce meziválečného architekta Jindřicha Kumpošta. Naučil mě heslo Nebreč a makej. Tím se řídím," říká spoluzakladatel architektonické kanceláře A plus.

7.2.2016 2 AKTUALIZOVÁNO 8.2.2016
SDÍLEJ:

Spoluzakladatel architektonické kanceláře A plus Karel Tuza.Foto: DENÍK

V posledních měsících řeší další velkou výzvu. S týmem navrhují novou hokejovou arénu pro extraligovou Kometu. Za Lužánkami může stát v polovině roku 2019, nebo v polovině roku 2020. „Šanci, že se to podaří, vidím velmi reálně. A to mi žena říká, že jsem věčný skeptik," usmívá se architekt.

O nových stadionech za Lužánkami se už mluví patnáct let. Proč by podle vás měla stavba hokejové arény klapnout zrovna teď?
K tomu, aby se podařila tak velká stavba, musí být připravené město – jeho lidi. Společenské klima je nyní nakloněné. Navíc nesmí chybět organizačně schopná skupina, která na stavbě dělá. Vedení města si uvědomuje, že tuto příležitost nemůže pustit. Jsou vstřícní nápadům. Co se týče stavby fotbalového stadionu, sami ji iniciují. U hokeje je to trošku jinak. Město je velmi pro, ale iniciativa je na Kometě. V čele klubu stojí člověk (Libor Zábranský - pozn. red.), který má neuvěřitelný drajv. Uvědomuje si, že teď, nebo nikdy. A my máme štěstí, že na tom můžeme pracovat. Když město neukáže nějaký odpor podílet se na projektu pozemky a následnou spoluprací, šanci na novou halu vidím reálně.

Jsou Lužánky i v tomto tisíciletí vhodné na dva velké stadiony?
Dá se to vyřešit. Velmi konstruktivně teď pracují Brněnské komunikace. Jejich odborníci si umějí spočítat parkovací místa, odbočovací pruhy a podobně. Jestliže se přijala teze, že nikdy nedojde k souběhu událostí na fotbalovém i hokejovém stadionu, bude možné vzájemně využívat parkovací místa. Za tohoto předpokladu můžeme uskutečnit dva velké stánky i fotbalovou akademii. Musíme pracovat na tom, aby tam byla další hřiště pro mládež.

I hokejová tréninková hala?
Musíme pracovat na tom, aby blízko Lužánek mohla vzniknout třetí tréninková hala. Když celé území spojíme lávkami z Rybníčku a Lužánek, tak – jak se říká ve slovenském pořekadle - kulka preletí a škody nenarobí. K tomu Brněnské komunikace velmi konstruktivně přistupují. Ano, lze to. Lze také předpokládat, že území propojíme cyklostezkou a lávkou až k lužáneckému bazénu.

Nevadí, že tak velké haly budou v centru města?
Nevadí. Je to tak v mnoha evropských městech.

Lidem už jste ukázali model haly. Řešíte i další podrobnosti stadionu, i když ještě nemá potřebná povolení?
V předběžné studii už musí být zakleté úplně všechno. Počet míst, tvar, dispoziční řešení a tak dále. Musíme vědět i o konstrukci, i když ještě není na papíře.

Fanoušci také stále skloňují kapacitu haly…
Taky o ní diskutujeme. Pokud si je investor jistý, že prodá patnáct tisíc lístků, udělá tak velký stadion. Jistota tu není, kapacita Brna je omezená, kapacita fanoušků taky. Ano, nyní je o Kometu eminentní zájem. Jedna strana mince je postavit to pro co nejvíc, druhá strana říká: Vyprodáme to, aby se kapacita zaplatila? Na straně pesimistů stojí argument: Co když je zájem o Kometu tak extrémní, protože se tam dostat třeba na play off je obtížné? Když budou lístky na trhu dostupnější, budou lidi pořád chodit? Do toho vstupují myšlenky: Chceme tu hrát třeba základní skupinu mistrovství světa? Pak tam musí být kapacita, kterou předepisuje Mezinárodní hokejová federace. Dospěli jsme k základním dvěma variantám: deset nebo dvanáct tisíc lidí. Nakresleno máme pro 12. Poučili jsme se v Třinci.

KAREL TUZA- narozen 17. září 1948
- brněnský přední architekt
- v roce 1991 spoluzakládal s Petrem Uhlířem kancelář A Plus
- navrhovali například univerzitní kampus v brněnských Bohunicích, komplex Jihomoravské plynárenské společnosti, nyní plánují hokejovou halu za Lužánkami pro 12 tisíc fanoušků
- je ženatý, má dvě děti

Jak?
Všude udělali sedadla. Lidé z kotle ale nechtěli sedět. Proto počítáme s tím, že celý jeden sektor za kratší stranou bude na stání. Pro mezistátní utkání se případně sedadla namontují.

Dá se říct, že se stadion bude podobat některému vzoru ze světa?
To ne. Fotbalový stadion za Lužánkami je navrhnutý jako koloseum, vertikálně členěný. Hokej musí být high tech. Stylizace je horizontální. Kombinace beton, hliník. Lidi uvnitř najdou prostor bez hluchého místa. Rozhodli jsme se pro koncepci kotle. Fanoušek se nikdy nebude dívat na bok. Počítáme i s věnečkem skyboxů a nad ním ještě jeden věnec sedadel. Lidi se můžou těšit na skvělou viditelnost. Pospolitost fandů bude ještě větší. Zbývá rozhodnout, jestli první řady budou přímo u plexiskla. Víme z Kanady a Ameriky, že první řady bývají nejdražší. S velkou pravděpodobností tak navalíme řady na 80 centimetrů blízko.

Plánujete třeba obchody v prstenci podobně jako v hale v Praze?
Ne, primárně. Na to nejsou vhodné Lužánky. Pokud vím, komerční prostory mají být na fotbalovém stadionu.

Nicméně restaurace chybět nebudou, ne?
Ano. Máme vizi, aby lidé měli důvod přijít dříve a strávit chvilky s dalšími fandy. Dělali jsme urbanistický koncept na O2 arénu, využijeme i zkušenosti ze stavby haly v Bohunicích.

Mluví se o tom, že hala může stát už za tři roky. Co si o termínu myslíte?
Když nebudou potíže, uvažujeme o dvou začátcích. Hala musí být dokončená v půli roku, protože nemůžete prodávat permanentky na dva stadiony. V úvahu připadá sezona 19/20 nebo 20/21. Podle rozhodnutí investora odvineme časový harmonogram. Teď můžeme hovořit o dřívějším datu, ale záleží na legislativě.

Vaše kancelář získala osm cen za stavbu roku, navrhli jste obří stavby. Prozraďte, co si jako architekt pomyslíte, když přijde možnost navrhnout obří univerzitní kampus?
Poděláte se. Je to obrovský úkol, ale ne kvůli architektuře. Řešíte, jak zhmotnit něco, co má studentům a učitelům sloužit za dvacet, třicet let. Jenže nejste schopen odhadnout, kam se bude biologie nebo medicína ubírat. Domy musí být absolutně univerzální.

Mezinárodní architektonickou soutěž na kampus v brněnských Bohunicích vypsali v roce 2000 a kancelář A plus v ní s přehledem zvítězila.
Byli jsme docela dobře připravení. Druhé místo porota neudělila, aby ukázala náš náskok a třetí byla renomovaná rakouská kancelář. A chcete slyšet ještě jednu zajímavost? Speciální ocenění za kampus získal tým profesora Alberta Speera.

Architekt Albert Speer měl přece vyprojektovat Adolfu Hitlerovi nový Berlín. Co dělalo jeho jméno v soutěži o kampus?
S námi soutěžil Albert Speer junior, jeho syn. A pozor! Pro olympijské hry v Pekingu ho Číňani vyzvali, aby navrhl deset kilometrů dlouhý bulvár. Vybourali tam buldozerovou metodou ulici a Speer dělal baráky kolem. Pak se nechal slyšet, že konečně zvládl to, co nedokázal otec. Ten měl s Hitlerem v Berlíně vymyšlenou šestikilometrovou ulici, která měla končit u Germania. Překonal otce o čtyři kilometry. (úsměv)

Kampus však dělal váš tým. Čím jste podle vás uspěli?
Chtěli jsme univerzálnost. A taky aby se kdokoli kamkoli v areálu dostal suchou nohou. Pod kampusem, který jsme 
v různých úrovních pospojovali mosty a lávkami, tak v pohodě pulzuje čtyřproudovka. Areály spolu žijí. Myslím, že na základě této myšlenky jsme vyhráli. Také bylo jasné, že nemůžeme postavit tři samostatné fakulty. Chtěli jsme, aby se mezi sebou studenti potkávali.

Počítali jste už tehdy s lanovkou z kampusu do Pisárek, o které se teď hodně mluví?
To se spolehněte. Lanovka je naše výsostné autorské dílo vítězné soutěže z roku 2000. Už tehdy jsme říkali: Do Pisárek jezdí šaliny na noc prázdné. Trolejbusy nahoru do kampusu jsou narvané jako kráva. Pusťme lidi na konečnou do Pisárek, kde bude nástup. Tehdy jsme neměli ještě konkrétní záměr. Před dvěma lety jsme navázali kontakt se společností Dopplemayr. Zeptali jsme se této renomované firmy na náklady, cestovní rychlosti, kapacitu… Kapacita tisíc lidí za hodinu je – když to hodně zjednoduším – deset narvaných trolejbusů co šest minut. Trolejbus jede asi deset minut – když se nic nestane. A lanovka? Má jízdní dobu čtyři a půl minuty. Deset trolejbusů znamená deset řidičů. Náklady na lanovku jsou se stavbami první a druhé stanice asi 250 milionů. To je nic s ohledem na cenu projektů prodlužování tramvajových linek. Tímto způsobem se bez velkého objíždění dostanou do celé velké oblasti Bohunic, Lískovce, kamkoli. Navíc je to ekologický způsob. Všechna města, co nemají prostor něco probourat, staví lanovky. Nikoli horské, ale městského typu.

Brno obnovuje úřad hlavního architekta. Co si o plánech myslíte?
Jsem člen brněnské ozvučné desky. Tam se to téma hodně diskutovalo. Otázkou jsou kompetence: památkovou péči obhospodařují Ústav památkové péče a odbor památkové péče. Ten vydává kulaté razítko. My mu do toho postavíme kancelář hlavního architekta, která razítko mít nebude. K čemu tedy úřad bude? Bude k tomu, aby zadával změny územního plánu, nebo bude pro to, aby sám plánoval? Nebo tam bude někdo, kdo posune město dobrými nápady dál? Protože odpověď neznám, tak bych se odpovědi vyhnul.

Autor: Tomáš Svoboda

7.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Vive la France! Bitvu tří císařů opět ovládli Napoleonovi vojáci

Tvarožná /REPORTÁŽ/ – Po 211 letech se historie na Slavkovském bojišti v sobotu odpoledne zopakovala. Přibližně tisícovka vojáků oděných do dobových uniforem před zraky několika tisíců lidí svedla boj připomínající Napoleonovo vítězství v bitvě tří císařů z roku 1805.

AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno /FOTOGALERIE/ – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies