VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prvnímu Zetoru chyběla kabina. Přesto před 70 lety slavil úspěchy

Brno – Zatímco dnes řidičům traktorů Zetor usnadňuje práci klimatizace, rádio a výsuvný volant, první model této firmy neměl ani kabinu. Přesto byl díky spolehlivosti velmi úspěšný. Zemědělci převzali první tři modely Zetoru Z-25 přesně před sedmdesáti lety.

15.3.2016
SDÍLEJ:

V roce 1946 se rozjela sériová výroba traktoru Zetor Z-25. Za kolektivizace první model ve velkém odebírala jednotná zemědělská družstva včetně JZD z Velehradu na Uherskohradišťsku, jak dokazuje archivní snímek.Foto: ČTK/Emil Bican

První modely traktorů vyvinuli konstruktéři Zbrojovky Brno. V polovině roku 1946 je začala firma vyrábět sériově a produkci přesunula do samostatných výrobních hal v brněnské Líšni. Tam sjíždí z linek pod názvem Zetor Tractors dodnes. „Zajímavé je, že název Zetor vznikl spojením výrazu Zet, který obecně používala brněnská Zbrojovka, a posledních dvou písmen slova traktor," vysvětluje Sylvie Zouharová Dyková z brněnského Technického muzea. Má na starosti sbírku, kterou mimo jiné tvoří několik prvních zetorů.

Oblíbený v cizině

Přestože první typ brzy doplnily další, zdaleka nedosáhly takové oblíbenosti jako Z-25. Firma ho vyráběla až do začátku šedesátých let a prodala skoro 160 tisíc kusů. Z nich zhruba sedmadevadesát tisíc vyvezla za hranice Československa a slavila úspěch i na západních trzích. V roce 1967 přijala název podle svých výrobků a od té doby je s nimi známá po celém světě.

Traktor Z-25 vyráběl Zetor ve dvou základních variantách. „Lišily se od sebe hlavně přední nápravou, rozměry zadních pneumatik nebo maximálními otáčkami motoru. Zetor 25A byl typ určený k orbě, 25K byl kultivační stroj," popisuje odchylky Alexandr Kuchař ze společnosti Zetor. Dodává, že stroj byl univerzální, dal se použít také jako pohon mlátiček, řezaček, šrotovníků nebo cirkulárek.

Postupná modernizace

Další vylepšení se objevovala postupně. Přibyla třeba odpružená sedačka, elektrický startér nebo hydraulické zdvihací zařízení pro ovládání pluhů nebo kultivátorů. V šedesátých letech se objevila i dnes samozřejmá ochranná kabina pro řidiče.

Dnešní stroje jsou ve vývoji mnohem dál. „Moderní traktory mají sklopný a výsuvný volant, vyhřívané zadní sklo a zrcátka a také až šest motorových válců místo dvou," jmenuje Kuchař.

Za socialismu byl brněnský Zetor jediným povoleným výrobcem traktorů v Československu. Po sametové revoluci nastalo pro firmu horší období, v letech 1999 a 2000 dokonce úplně odstavila výrobu. Po několika změnách majitele se opět uchytila na trzích a v roce 2016 plánuje vyrobit okolo čtyř tisíc traktorů. V květnu plánuje oslavovat výročí Měsícem se Zetorem.

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina. Ilustrační foto.

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina.

MARTIN VÉRTEŠI

Autor: Redakce

15.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies