VYBERTE SI REGION

Prvnímu Zetoru chyběla kabina. Přesto před 70 lety slavil úspěchy

Brno – Zatímco dnes řidičům traktorů Zetor usnadňuje práci klimatizace, rádio a výsuvný volant, první model této firmy neměl ani kabinu. Přesto byl díky spolehlivosti velmi úspěšný. Zemědělci převzali první tři modely Zetoru Z-25 přesně před sedmdesáti lety.

15.3.2016
SDÍLEJ:

V roce 1946 se rozjela sériová výroba traktoru Zetor Z-25. Za kolektivizace první model ve velkém odebírala jednotná zemědělská družstva včetně JZD z Velehradu na Uherskohradišťsku, jak dokazuje archivní snímek.Foto: ČTK/Emil Bican

První modely traktorů vyvinuli konstruktéři Zbrojovky Brno. V polovině roku 1946 je začala firma vyrábět sériově a produkci přesunula do samostatných výrobních hal v brněnské Líšni. Tam sjíždí z linek pod názvem Zetor Tractors dodnes. „Zajímavé je, že název Zetor vznikl spojením výrazu Zet, který obecně používala brněnská Zbrojovka, a posledních dvou písmen slova traktor," vysvětluje Sylvie Zouharová Dyková z brněnského Technického muzea. Má na starosti sbírku, kterou mimo jiné tvoří několik prvních zetorů.

Oblíbený v cizině

Přestože první typ brzy doplnily další, zdaleka nedosáhly takové oblíbenosti jako Z-25. Firma ho vyráběla až do začátku šedesátých let a prodala skoro 160 tisíc kusů. Z nich zhruba sedmadevadesát tisíc vyvezla za hranice Československa a slavila úspěch i na západních trzích. V roce 1967 přijala název podle svých výrobků a od té doby je s nimi známá po celém světě.

Traktor Z-25 vyráběl Zetor ve dvou základních variantách. „Lišily se od sebe hlavně přední nápravou, rozměry zadních pneumatik nebo maximálními otáčkami motoru. Zetor 25A byl typ určený k orbě, 25K byl kultivační stroj," popisuje odchylky Alexandr Kuchař ze společnosti Zetor. Dodává, že stroj byl univerzální, dal se použít také jako pohon mlátiček, řezaček, šrotovníků nebo cirkulárek.

Postupná modernizace

Další vylepšení se objevovala postupně. Přibyla třeba odpružená sedačka, elektrický startér nebo hydraulické zdvihací zařízení pro ovládání pluhů nebo kultivátorů. V šedesátých letech se objevila i dnes samozřejmá ochranná kabina pro řidiče.

Dnešní stroje jsou ve vývoji mnohem dál. „Moderní traktory mají sklopný a výsuvný volant, vyhřívané zadní sklo a zrcátka a také až šest motorových válců místo dvou," jmenuje Kuchař.

Za socialismu byl brněnský Zetor jediným povoleným výrobcem traktorů v Československu. Po sametové revoluci nastalo pro firmu horší období, v letech 1999 a 2000 dokonce úplně odstavila výrobu. Po několika změnách majitele se opět uchytila na trzích a v roce 2016 plánuje vyrobit okolo čtyř tisíc traktorů. V květnu plánuje oslavovat výročí Měsícem se Zetorem.

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina. Ilustrační foto.

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina.

MARTIN VÉRTEŠI

Autor: Redakce

15.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Průměrná mzda na jihu Moravy vzrostla o pět procent na 26 413 korun

Brno - Průměrná mzda v Jihomoravském kraji vzrostla ve 3. čtvrtletí meziročně o pět procent na 26.413 korun. Zaměstnanci si tak v průměru polepšili o 1261 korun. Reálný růst mezd s ohledem na inflaci dosáhl 4,5 procenta. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies