VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prvnímu Zetoru chyběla kabina. Přesto před 70 lety slavil úspěchy

Brno – Zatímco dnes řidičům traktorů Zetor usnadňuje práci klimatizace, rádio a výsuvný volant, první model této firmy neměl ani kabinu. Přesto byl díky spolehlivosti velmi úspěšný. Zemědělci převzali první tři modely Zetoru Z-25 přesně před sedmdesáti lety.

15.3.2016
SDÍLEJ:

V roce 1946 se rozjela sériová výroba traktoru Zetor Z-25. Za kolektivizace první model ve velkém odebírala jednotná zemědělská družstva včetně JZD z Velehradu na Uherskohradišťsku, jak dokazuje archivní snímek.Foto: ČTK/Emil Bican

První modely traktorů vyvinuli konstruktéři Zbrojovky Brno. V polovině roku 1946 je začala firma vyrábět sériově a produkci přesunula do samostatných výrobních hal v brněnské Líšni. Tam sjíždí z linek pod názvem Zetor Tractors dodnes. „Zajímavé je, že název Zetor vznikl spojením výrazu Zet, který obecně používala brněnská Zbrojovka, a posledních dvou písmen slova traktor," vysvětluje Sylvie Zouharová Dyková z brněnského Technického muzea. Má na starosti sbírku, kterou mimo jiné tvoří několik prvních zetorů.

Oblíbený v cizině

Přestože první typ brzy doplnily další, zdaleka nedosáhly takové oblíbenosti jako Z-25. Firma ho vyráběla až do začátku šedesátých let a prodala skoro 160 tisíc kusů. Z nich zhruba sedmadevadesát tisíc vyvezla za hranice Československa a slavila úspěch i na západních trzích. V roce 1967 přijala název podle svých výrobků a od té doby je s nimi známá po celém světě.

Traktor Z-25 vyráběl Zetor ve dvou základních variantách. „Lišily se od sebe hlavně přední nápravou, rozměry zadních pneumatik nebo maximálními otáčkami motoru. Zetor 25A byl typ určený k orbě, 25K byl kultivační stroj," popisuje odchylky Alexandr Kuchař ze společnosti Zetor. Dodává, že stroj byl univerzální, dal se použít také jako pohon mlátiček, řezaček, šrotovníků nebo cirkulárek.

Postupná modernizace

Další vylepšení se objevovala postupně. Přibyla třeba odpružená sedačka, elektrický startér nebo hydraulické zdvihací zařízení pro ovládání pluhů nebo kultivátorů. V šedesátých letech se objevila i dnes samozřejmá ochranná kabina pro řidiče.

Dnešní stroje jsou ve vývoji mnohem dál. „Moderní traktory mají sklopný a výsuvný volant, vyhřívané zadní sklo a zrcátka a také až šest motorových válců místo dvou," jmenuje Kuchař.

Za socialismu byl brněnský Zetor jediným povoleným výrobcem traktorů v Československu. Po sametové revoluci nastalo pro firmu horší období, v letech 1999 a 2000 dokonce úplně odstavila výrobu. Po několika změnách majitele se opět uchytila na trzích a v roce 2016 plánuje vyrobit okolo čtyř tisíc traktorů. V květnu plánuje oslavovat výročí Měsícem se Zetorem.

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina. Ilustrační foto.

Nový model Zetoru, jehož design vytvořila slavná italská společnost Pininfarina.

MARTIN VÉRTEŠI

Autor: Redakce

15.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
3

Nehoda na D1: šest cizinců se zranilo, jeden z nich těžce

Město Brno. Ilustrační foto.
4

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Hnojte popelem

Topíte dřevem? Nebo máte doma krb jen tak pro příjemný pocit? Kam dáváte popel? Pokud ho vyhazujete, připravujete se o jedno z nejlepších hnojiv světa.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies