VYBERTE SI REGION

R43? Udělejme referendum, navrhují někteří kandidáti

Brno – Většina kandidátů na primátorské křeslo doporučuje vést rychlostní silnici přes Bystrc.

6.9.2010 6
SDÍLEJ:

Vizualizace rychlostní silnice R43Foto: Archiv

Vážení čtenáři, přinášíme vám co nejpodrobnější volební zpravodajství, které najdete ZDE

Názory na trasu plánované rychlostní silnice R43 rozdělují kandidáty na brněnského primátora do tří skupin. Jedni prosazují napojení silnice přes městskou část Bystrc, i když územní plán pro tuto variantu zrušil soud. Druzí chtějí vést silnici Boskovickou brázdou navzdory protestům okolních obcí. A třetí skupina nemá jasný názor.

Jedním z největších zastánců toho, aby R43 vedla přes Bystrc, je současný brněnský primátor Roman Onderka, lídr sociálních demokratů. „Tuto variantu považuji z hlediska dopravy za optimální. Bystrcký koridor je totiž územně připravený. A s ochranou okolí počítáme. V okolí silnice je dost místa pro různá technická opatření,“ řekl Onderka.

Stavbu rychlostní silnice primátor nepovažuje za stěžejní téma pro nadcházející komunální volby. „Finální rozhodnutí nás čeká v horizontu několika let a bude se prolínat s rozhodnutím Jihomoravského kraje. Rozumím ale tomu, že se v každém případě jedná o kontroverzní záležitost, která si možná do budoucna zaslouží vyhlásit referendum,“ konstatoval Onderka.

Bystrckou variantu prosazuje i lídr lidovců Daniel Rychnovský. „Tuto stavbu jsem vždycky podporoval. Navíc v poslední navržené variantě počítáme s tím, že na území Bystrce povede silnice tunelem,“ uvedl Rychnovský. Obyvatelé čtvrti se tak podle něj nemusejí bát přílišného prachu a hluku v okolí budoucí cesty.

Rychnovský upozornil, že pro Brno je dostavba této silnice bytostně důležitá. „Usnadní nejenom tranzitní dopravu aut, která městem projíždějí dál, ale uleví i příměstské dopravě. Nejenom v Bystrci, ale i v blízkých Žabovřeskách,“ řekl Rychnovský.

V této otázce je zajedno s koaličními sociálními demokraty a lidovci i jednička opozičních občanských demokratů Robert Kotzian. „Mnoho analýz a odborných studií ukázalo, že Bystrcká varianta je nejlepší,“ souhlasí Kotzian.

Koalici však vytýká liknavý přístup po tom, co ústavní soud na konci května zrušil část územního plánu Brna pro tuto silnici. „Na to, aby svolali mimořádné jednání zastupitelstva, na kterém by se schválilo podání ústavní stížnosti, měli dost času. Místo toho ho svolali na poslední chvíli, řada zastupitelů se o tom dozvěděla pozdě, a i proto stížnost zastupitelstvem neprošla,“ kritizoval koalici Kotzian.

Opačný názor na bystrckou trasu R43 má Strana zelených v čele s Martinem Anderem. „V severojižním směru potřebuje Brno skutečný obchvat, který bude míjet jeho střed,“ řekl Ander. Proto navrhuje obchvat takzvanou Boskovickou brázdou.

Ander nevěří, že zastánci bystrcké varianty dodrží svůj slib a silnici povedou tunelem. „Naproti tomu více studií ukázalo, že obchvat Boskovickou brázdou nezatíží nijak obyvatele okolních obcí. Silnice se v dostatečné vzdálenosti vyhne Chudčicím i Veverské Bítýšce,“ vysvětlil Ander. S variantou Boskovické brázdy souhlasí i Jiřina Belcredi kandidující za Brno 2010 nebo komunistická kandidátka Helena Sýkorová.

To, že varianta vedoucí přes Bystrc nezohledňuje názory obyvatel této městské části se nelíbí Ireně Matonohové z TOP 09. „Jsem pro odbornou diskuzi. Pokud z ní vyplynou jiná a lepší řešení, budu je podporovat,“ řekla Matonohová.

Pro pokračování odborné diskuze je i Šárka Kašpárková kandidující na post primátorky za Suverenitu. Lubor Pospíchal chce prosadit v Bystrci referendum, aby o silnici rozhodli lidé, kterých se stavba silnice nejvíc dotkne.

Pavel Doležal z Ředitelství silnic a dálnic tvrdí: Obchvat nám pomůže na 30 let

ROZHOVOR – Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavla Doležala je pro zlepšení dopravy v Brně bezpodmínečně nutné dostavět velký městský okruh. A také rychlostní silnici R43. „Díky ní si město oddechne od veškeré tranzitní dopravy ze severu směrem na dálnici D1,“ tvrdí Doležal.

Co je nyní podle vás největším dopravním problémem v Brně?
Pokud pomineme potíže při stavbě tunelů Dobrovského, tak další vidím mezi Hlinkami a Žabovřeskou ulicí. Je tam totiž málo jízdních pruhů. Špatně řešené je také pokračování velkého městského okruhu od Husovických tunelů směrem na Gajdošovu.

Jak to chcete řešit?
Připravujeme další rozšiřování velkého městského okruhu. Tím kritické body odstraníme.

Kdy má stavba okruhu skončit?
Předpokládáme, že v ideálních podmínkách řidičům plně poslouží v roce 2030. Musíme mít ale v prvé řadě dostatek peněz a také získat všechna územní rozhodnutí a stavební povolení tak, jak máme naplánováno.

Mohou dostavbu okruhu nějak ovlivnit brněnští politici? Nebo záleží jen na státu?
Město nám pomáhá už nyní. Určité fáze stavby připravuje a dává nám i část peněz.

Mohou politici podle vás dělat pro dostavbu okruhu víc?
V současné době je především nutné obhájit důležitost a neodkladnost dopravních staveb v Brně a okolí. Jedině tak se na ně dají získat peníze.

Až bude dostavěn velký městský okruh, vyřeší dopravní zatížení Brna definitivně?
Okruh stavíme s výhledem na třicet let. Po tu dobu určitě dopravě pomůže. Situace v Brně ovšem samozřejmě závisí na dalších projektech, a to dokončení rychlostních silnic v okolí města. Tedy silnice R43, rozšíření dálnice D1 a stavbě jihovýchodní a jihozápadní tangenty.

Shoda politiků: pro Brno je nejdůležitější dostavba okruhu

Ucpané centrum, málo parkovacích míst, rozkopané ulice, důstojné spojení s Vídní, kolony na severním i na jižním příjezdu do města. To jsou největší dopravní problémy, které trápí řidiče v Brně. A zároveň jsou to témata pro kandidáty na brněnského primátora.

Většina z nich se shoduje na tom, že nejdůležitější je dokončit velký městský okruh. „Nedokážu si dopravu bez něj představit. Lidé by se nikam nedostali ani uvnitř Brna,“ zdůraznil primátor a sociálnědemokratický lídr pro podzimní volby Roman Onderka.

Jednička lidovců Daniel Rychnovský má stejný názor. „Ve stavbě musíme pokračovat. Co nejdříve dokončit Královopolské tunely nebo napojení okruhu na Tomkově náměstí,“ řekl Rychnovský. Upozornil na to, že okruh rozsáhlý projekt, který Brno nedokončí bez pomoci státu. Proto podle musejí brněnští politici spojit síly a neztrácet je hašteřením. Jinak město dotace nezíská.

Irena Matonohová, která do podzimních voleb v Brně vede TOP 09, naopak tvrdí, že s penězi musí pomoci i město. „Pokud nedá dotace stát, musí dostavbu zaplatit Brno,“ řekla Matonohová.

Kromě dokončení okruhu potřebuje Brno vyřešit i problém s parkováním. Tvrdí to lídr občanských demokratů Robert Kotzian. „Stále se čeká na zahájení stavby parkovacích domů v Panenské a Kopečné ulici. Městu úplně chybí koncepční pohled na tuto problematiku,“ zdůraznil Kotzian.

Myslí se, že problém s parkováním vyřeší takzvaný systém park and ride. „V Evropě funguje. Řidič nechá auto na odstavném parkovišti na okraji města a parkovací lístek použije jako jízdenku na hromadnou dopravu,“ vysvětlil lídr.

Kandidátu Zemanovců Luboru Pospíchalovi zase vadí, špatně vyřešené zelené vlny na semaforech. „Měla by být lépe nastavená, aby auta do křižovatky pouštěla spravedlivěji,“ podotkl Pospíchal.

Předvolební zpravodajství
- Před komunálními volbami připravil Deník Rovnost rozsáhlé zpravodajství, v němž najdete vždy v pondělí téma týkající se voleb do brněnského zastupitelstva a v úterý informace o jednotlivých senátních obvodech.
- V úterý vyjde představení kandidátů do senátu z obvodu Hodonín.
- Příští pondělí se budeme věnovat nedostatku peněz ve zdravotnictví a vědě.

Autor: Michal Filípek

6.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Za zločin přišel trest: Zbrojovku čeká boj o udržení

Brno /INFOGRAFIKA/ - Pro vedení brněnského fotbalového klubu přichází po zpackaném podzimu rozhodující fáze sezony. V zimní přestávce potřebuje Zbrojovka ulovit posily, které ji zvednou ze čtrnácté pozice v první lize.

AKTUALIZUJEME

Přítele své sestry střelil do obličeje, úmyslně, tvrdí obžaloba

Brno - Přítele své sestry střelil jednadvacetiletý muž v Cetkovicích na Blanensku podle obžaloby do obličeje, u brněnského krajského soudu se v úterý zpovídá z pokusu o vraždu. Mladíkovi hrozí 10 až 18 let vězení. Muž popírá, že by střílel úmyslně. Poškozený a jeho matka žádají jako odškodné celkem 11 milionů korun.

AKTUALIZOVÁNO

Pět tisíc domácností v Brně je stále bez internetu. Možná až do večera

Brno – Překopnutý hlavní optický kabel stále ztrpčuje život některým lidem, kteří mají internet od společnosti UPC. Přerušení spojení přišlo v pondělí odpoledne a dotklo se asi padesáti tisíc domácností v Brně a okolí, většina z nich už opět signál má. Přibližně tři až pět tisíc domácností je ale stále bez připojení. Podle mluvčího UPC Jaroslava Kolára se snaží společnost obnovit všechny služby do úterního poledne. Nelze ale vyloučit, že některé domácnosti budou bez internetu i déle.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies