VYBERTE SI REGION

Nový rozpočet kraje: 10x víc pro zemědělce

Jižní Morava /AKTUALIZOVÁNO/ – Vedení Jihomoravského kraje ve čtvrtek představilo návrh rozpočtu na příští rok. Radní chtějí hospodařit s5,61miliardami korun. Stejnou částku utratililetos.

26.11.2009
SDÍLEJ:

Jihomoravský hejtman Michal Hašek.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Více peněz pro zemědělce a na vlaky, méně na poplatky v nemocnicích. To jsou některé změny v rozpočtu, který chtějí radní Jihomoravského kraje prosadit v krajském hospodaření pro příští rok. Zastupitelé kraje teď mohou do poloviny prosince promýšlet, jestli pro něj zvednou ruku.

Letošní návrh slibuje výraznou změnu zemědělcům. „Na rozvoj zemědělství dáme patnáct milionů korun. To je desetinásobek částky, kterou dostali letos,“ oznámil jihomoravský hejtman Michal Hašek. Podpořit chce zejména vinaře.

Zemědělci předběžné rozhodnutí kraje vítají. „Důležité ale je, kam peníze půjdou. Kromě vinařství totiž potřebuje podporu i živočišná výroba,“ upozornil předseda představenstva Regionální agrární komory Jihomoravského kraje Václav Hlaváček.

V jiných resortech kraj rozpočtové kohoutky spíš utáhne. Hašek návrh rozpočtu označil za konzervativní. Nevěří totiž odhadům ministerstva financí, že se daňové výnosy zvýší a stát krajům pošle víc peněz. „Raději uděláme třikrát úpravu směrem nahoru, než abychom museli jako letos výdaje škrtat,“ řekl Hašek.

Podle něj musí rozpočet na příští rok stejně jako letos reagovat na snížení daňových příjmů do krajské pokladny o téměř miliardu korun.

Škrty v provozních nákladech chce kraj jednotlivým rezortům vynahradit vyšší dotací na investice. „Část z nich zaplatíme z dvoumiliardové půjčky, kterou kraj uzavřel s Evropskou investiční bankou,“ uvedl předseda finančního výboru Jihomoravského kraje Zdeněk Dufek. Nejvíc peněz z půjčky podle něj spolyká modernizace regionálních silnic.

Polepší si doprava

Doprava na jižní Moravě je jediný resort, který si příští rok polepší. Dostane čtyřicet procent z více než pěti miliard. „Na velké položky, jako je železniční doprava, zřejmě budeme mít o padesát milionů korun víc. To je proti loňsku největší změna,“ uvedl radní pro oblast dopravy Jaroslav Pospíšil.

Jak uvedl, kraj totiž doufá, že mu finanční injekce 570 milionů korun na provoz Českých drah pomůže v příštích letech udržet provoz drah ve stejném rozsahu jako dosud. Pokud to dokáže, dostane od státu na provoz vlakové dopravy každoročně ještě další čtvrt miliardy korun.

Zkrátka kvůli tomu přijde ovšem autobusová doprava. „Zřejmě budeme muset zrušit některé méně vytížené linky, velké změny ale nečekám,“ ujistil Pospíšil.

Na školy a vzdělávání chtějí radní vyčlenit přibližně šestnáct procent krajského rozpočtu. Podle radního pro oblast školství Miloše Šifaldy si školy polepší. „Situace, kdy jsme letos kvůli státním škrtům museli školám příspěvek na provoz dvakrát snížit, se nebude opakovat. V příštím roce dostanou zhruba o deset procent víc. Ve stejném rozsahu jsme také ponechali příspěvek na odpisy majetku,“ upřesnil Šifalda.

Školy budou nuceny šetřit jen na investicích. „Nová hřiště a budovy budou muset počkat,“ podotkl Šifalda.

Třetí největší balík peněz chtějí radní poslat rezortu zdravotnictví. Z rozpočtu kraje si má ukousnout bezmála devět procent. „Letos jsme hospodařili s přibližně 570 miliardami. Příští rok to zřejmě bude o sto milionů méně. Stejně jako ostatní resorty se s tím ale musíme vyrovnat,“ uvedl Oldřich Ryšavý, který má v krajské radě na starost zdravotnictví.

Méně peněz chce kraj v roce 2010 obětovat na třicetikorunové regulační poplatky, které platí za pacienty v krajských nemocnicích. Vyčlení na ně padesát milionů korun proti letošním pětasedmdesáti. „Jen se přizpůsobíme realitě. Letos za ně utratíme výrazně méně, než jsme předpokládali. Každý měsíc nás letos stál čtyři a půl milionu,“ vysvětlil Ryšavý.

Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2010
Celkem: 6,51 miliardy korun
* doprava – 2,25 miliardy korun
* školství – 82O milionů korun
* zdravotnictví – 48O milionů korun
Provozní výdaje: 4,2 miliardy korun
Výdaje na investice: 1,3 miliardy korun (přibližně polovinu z toho zaplatí půjčka Evropské investiční banky)
Zdroj: Krajský úřad Jihomoravského kraje

ONDŘEJ ZUNTYCH A LUCIE HRABCOVÁ

26.11.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies