VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řádění vandalů stojí miliony, nové tramvaje proto ohlídají kamery

Brno – Jak zamezit řádění vandalů v tramvajích, autobusech a trolejbusech? Tuto otázku řeší brněnský dopravní podnik. Sečetl totiž cenu nejnutnějších oprav a došel k částce pět milionů korun. A zhruba stejné peníze platí každý rok. Proto hodlá především novější stroje postupně vybavit kamerovým systémem.

20.4.2013 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V tramvajích 13T, v nichž kamery fungují, se totiž osvědčily. „Vandalové je ani zdaleka tak nepoškozují," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Kamerovým chce společnost postupně vybavovat především nové tramvaje. „U starších se to tak nevyplatí. Postupně je totiž vyřazujeme nebo přestavujeme na nový typ Vario," řekla mluvčí.

Vybavení kamerami přijde na jednu tramvaj zhruba na třicet tisíc korun. „Pro 750 vozidel, která máme k dispozici, to je příliš vysoká částka," připomněla Škrancová.

Vedle dlouhých tramvají dostanou kamery také kloubové autobusy a trolejbusy. „Ty krátké zvládne pohlídat řidič. Ale u delších takový přehled nemá," uvedla mluvčí.

Obraz z kamer v tramvajích nedostanou jenom dispečeři dopravního podniku, ale také strážníci. „Jednáme o propojení našich systémů. Během měsíce či dvou budeme vědět více," potvrdil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Vandalové se podle něj zaměřují především na ničení oken v tramvajích spreji, nebo žiletkami. „Takový případ řešíme několikrát měsíčně. Například před dvěma týdny jsme přímo na místě chytili tři dvacetileté chlapce, kteří čekali na zastávce Jírova a sprejovali projíždějící tramvaje," popsal Ghanem.

Dodal, že strážníkům se hůře zasahuje proti vandalům, kteří skla škrábou žiletkami. „Svědci se občas bojí o zdraví. Proto nás přivolají třeba až po té , co pachatelé utečou," podotkl Ghanem.

Někteří Brňané už jsou na díla samozvaných umělců alergičtí. „Je strašné, když je tramvaj nově natřená, s novými sedačkami, ale okna mají jak metro někde v Bronxu. Pokud se s tím podaří díky kamerám něco udělat, snesu i určitou ztrátu soukromí," řekl Ondřej Smrček.

Za poškozovaní cizí věci hrozí vandalům roční vězení. Dopadnout je ovšem podle policie není jednoduché. „Řidiči často poškození zjistí až ve vozovně. A pak se těžko pátrá. Hodně v tom pomáhá, pokud je čin zaznamenaný na kameře," řekla policejní mluvčí Andrea Straková.

Na těžkém dokazování zatím vázne například velké trestní oznámení, které dopravní podnik podal na konci loňského roku. Tehdy odhadl škodu za posledních pět let na padesát milionů. „Oznámení prověřujeme. Ale v tak velkém množství je to nesmírně těžké," upozornila Straková.

Autor: Petr Jeřábek

20.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies