VYBERTE SI REGION

Radní Brna souhlasili s rozšířením D1 na šest pruhů

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ – Další krok na cestě za rozšířením úseku dálnice D1 vedoucím přes Brno udělali ve středu brněnští radní. Na svém jednání podpořili zvětšení dálnice ze čtyř na šest pruhů. Kdy ale na pozemky vedoucí podél současné dálnice vyjedou první stroje, není stále jasné. Chybí totiž územní rozhodnutí.

12.1.2011 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Rozšíření dálnice v úseku mezi městskými částmi Starý Lískovec a Brno–jih podpořil i brněnský primátor Roman Onderka. „Je v zájmu města, aby D1 byla co nejbezpečnější. Právě tomu má její rozšíření pomoci a proto ho podporujeme,“ prohlásil primátor.

S jeho postojem souhlasí i starosta Bosonoh, přes které rozšířená dálnice povede, Anastazios Jiaxis. „Chápeme, že je to nutné, a proto nejsme proti. Dobře si uvědomujeme, jaká je situace na silnicích v Brně. S rozšířením dálnice jsme proto počítali a je i v našem územním plánu. Sice bychom byli nejraději, kdyby součástí stavby byl i obchvat Bosonoh, ale to je nereálné,“ podotkl Jiaxis.

Někteří lidé z Bosonoh proto už dříve proti rozšíření dálnice protestovali. Nelíbilo se jim, že by v jejím okolí byl větší hluk. Rada města k tomu při podpoře rozšíření přihlédla. „Je potřeba, aby byly dodržené hlukové limity stanovené zákonem a proto musí mít dálnice odpovídají protihluková opatření,“ řekl Onderka.

Přístup vedení města starostu Bosonoh potěšil. „Při návrzích protihlukových opatření bychom proto chtěli s magistrátem spolupracovat,“ dodal Jiaxis.

S nutností udělat odpovídajíc protihluková opatření souhlasí také starosta Starého Lískovce Vladan Krásný. „Počítám s tím, že dojde k zvětšení protihlukové zóny. V původních návrzích bylo dokonce i zbudování protihlukových zábran uprostřed dálnice,“ podotkl Krásný.

Nové stavby: podchod i lávka

Rozšíření dálnice nebude podle vedení města znamenat pouze zlepšení provozu na D1 a stavbu protihlukových stěn, ale také přestavbu mimoúrovňových dálničních křižovatek Brno-centrum a Brno-jih. „Kromě toho vznikne i mimoúrovňová křižovatka Hněvkovského navazující na pokračování takzvané Bratislavské radiály, kterou máme v plánu postavit,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Nového napojení na dálnici se dočká i Avion Shopping Park a stavební práce se ve větší míře dotknou také Starého Lískovce a Bohunic. „V Bohunicích vyroste lávka pro pěší a pro cyklisty propojující Bohunickou a Ořechovskou ulici. Ve Starém Lískovci pak vznikne podchod v Točné ulici, který usnadní cestu do města lidem žijícím na druhé straně dálnice,“ dodal mluvčí.

Přestože středeční vyjádření brněnských radních posunulo plány na rozšíření D1 o něco blíže k uskutečnění, podle Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, je zvýšení počtu jízdních pruhů stále daleko. „Zatím připravujeme investiční záměr a sbíráme podklady pro územní rozhodnutí. Dokud ho nebudeme mít, nemůžeme dělat další kroky, jako třeba vykupovat pozemky. Nákup pozemků, kde se bude stavět, přitom může trvat i rok,“ upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Na to, že se v nejbližší době stavět zřejmě nezačne, upozornil i náměstek primátora Robert Kotzian. „Rada se ve středu pouze vyjádřila do územního řízení, které ale trvá nejméně tři měsíce. A to je ideální varianta. Mohou se totiž objevit námitky, které řízení zdrží. Teprve po jeho ukončení vydáme rozhodnutí a pak se ještě musí uskutečnit stavební řízení,“ podotkl náměstek.

Stavět se tak určitě nezačne dříve než příští rok. Ani to ale nemusí být konečný termín. Problémem totiž zřejmě budou peníze. Rozšíření dálnice a úpravy křižovatek u D1 budou stát zhruba osm až deset miliard korun. „Vzhledem k současným škrtům v rozpočtech ale není jasné, kdy na to dostaneme dost peněz,“ upozornila Vápeníková.

Podle původních plánů přitom mělo být rozšíření dálnice hotové. Bývalý ministr dopravy Milana Šimonovského chtěl totiž se stavbou začít už v roce 2008.

Autor: Jan Němec

12.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies