VYBERTE SI REGION

Rajhrad: vodní elektrárna zatím stát nebude

Rajhrad - Povodí Moravy stojí s návrhem na novostavbu proti obavám o dostatek vody ve Svratce. Situaci komplikuje i nutnost rybího přechodu

6.4.2009
SDÍLEJ:

Místo, kde by měla vyrůst rajhradská elektrárnaFoto: Deník/Tomáš Škoda

Nad rajhradským jezem měla vyrůst vodní elektrárna. Stavitel Povodí Moravy ale narazil na obavy místních zastupitelů. Ti mají strach, že by v korytu Svratky teklo méně vody.

„Obáváme se, že se stavbou elektrárny by klesla voda v původním korytu řeky,“ vysvětlil starosta Rajhradu František Ondráček. „S případným snížením průtoku by souviselo usazování nečistot, vysychání břehů a mohli by se objevit i komáři. Nelíbí se nám to,“ dodal.

Povodí Moravy se na celou věc dívá jinak. „Mají mylné informace, vody by bylo stejně před i po postavení elektrárny,“ řekl provozní náměstek závodu Dyje Jan Moronga. „Nemůžeme stavět nikoli kvůli Rajhradu, ale kvůli Židlochovicím, které po nás chtěly vybudovat na rajhradském splavu rybí přechod,“ uvedl důvod neúspěchu Moronga.

To potvrzuje i vedoucí židlochovického odboru životního prostředí Milan Komenda. „Zákon jasně říká, že kdo staví podobné nové vodní dílo, má povinnost dbát na vodní živočichy, v tomto případě tedy zejména ryby.“ Cena rybího přechodu je podle něj mnohamilionová, a proto státní podnik Povodí Moravy zatím stavět nezačal. „V současné chvíli je požadavek na přechod nesplnitelný. Dalo by se říci, že nás to drží v šachu,“ sdělil náměstek.

Zákon ale není pro novostavbu jediná překážka. I kdyby totiž bylo Povodí ochotné vydat dost peněz, pořád by nemělo vyhráno. „Pekárny Penam, které mají ve Vojkovicích mlýn, podmínily stavbu tím, že jim dáme víc vody, než kolik teď dostávají,“ podotkl Moronga. Podle něj ale vodohospodáři průtoky nezmění a obavy o nedostatek vody v korytu odmítl. „Řeka by vtýkala nad jezem a vytýkala hned pod ním, s vodou by to bylo pořád stejné,“ hájil se proti námitkám.

Rajhradský starosta chce, aby Povodí upravilo průtok, což podnik vidí jako nemožné. Strany se tedy nedohodly. „Jednání ovšem byla korektní,“ popsal Ondráček.

Kromě pekárny je na řece ještě jedna malá soukromá elektrárna. Podle Komendy je logické, že mají strach o množství vody. „Musely by dostat garance, že budou moci brát stejné množství jako doposud.“

Důvodem pro elektrárnu jsou nařízení Evropské unie, která tlačí vodohospodáře k výrobě zelené energie. „Někdy je ale nereálné splnit požadavky všech,“ zhodnotil Moronga.

Tvrzení se tedy rozcházejí, jisté ale je, že nová vodní elektrárna v Rajhradě zatím stát nebude. „Já tvrdím, že pokud chtějí mít energii, ať ji mají. Málo vody je tu ovšem už teď,“ vyjádřil se u splavu lovící rybář, jenž si nepřál uvést jméno. „Těžké. V záloze ale máme i jiná místa,“ uzavřel Moronga.

Autor: Ondřej Zuntych

6.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies