VYBERTE SI REGION

Ředitel dopravního podniku Havránek: Kolegové vozili uvězněným řidičům svačiny

Brno /ROZHOVOR/ – Tramvaje stojí v kolonách v ulicích, trolejbusy vůbec nejedou. Řidiči jsou takřka uvěznění ve vozech, které nemůžou opustit. Pondělní dopravní kalamita těžce zasáhla Brno a dopravní podnik. Podle jeho ředitele Miloše Havránka někteří jeho kolegové nic takového nepamatují za posledních třicet let.

2.12.2014 11
SDÍLEJ:

Generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Pamatujete takovou dopravní kalamitu?

Když jsme se o tom v noci bavili s kolegy, řešili jsme rok 2010, kdy se stalo něco podobného. Zaslechl jsem ale i komentáře, že za třicet let nikdo nic takového nepamatuje. Problémy byly i loni, když jeden den nasněžilo. To se ale nedá srovnat, tehdy problémy nebyly tak masivní. Teď totiž voda ohrožuje elektrické trakce a může poškodit vozy. Když nasněží, radíme lidem, aby nepoužívali auta a autobusy a vozili se tramvají. To ale tentokrát neplatilo a došlo k výpadku, který nejsme schopní nahradit.

Víte už, jaké škody námraza způsobila?

Ke škodám došlo, ale nemáme je ještě spočítané. Máme desítky přepálených trolejí, jejichž opravy se pohybují v řádech desetitisíců korun. Odstavili jsme desítky vozů, ale rozsah škody nevíme. Primárně řešíme, abychom zajistili dopravu a dokázali cestující v krizové situaci dopravovat. Škody budeme sčítat až po uklidnění situace.

Kde cestující najdou nejrychlejší informace?

Nejaktuálnější informace jsou ve vozech, ve kterých dispečink hlásí aktuální stav. Druhotnou informaci získají lidé na našem Facebooku a na našem webu. Aplikace jako třeba Iris se dají použít také, ale jsou často přetížené. Snažíme se také komunikovat přes média. Informace lidé najdou i na elektronických informačních tabulích. V největších uzlech navíc pomáhá část revizorů a dalších, kteří informují cestující o stavu dopravy.

Jak pondělní den vypadal v dopravním podniku?

Byla to složitá situace. Asi do půlnoci jsem byl na dispečinku. Museli jsme technicky zajistit ty, kteří se snažili dostat zastavené vozy zpátky do vozoven kvůli tomu, aby nezůstaly v ulicích, a aby mohly vyjet tramvaje, které odstraní led z trolejí. Přes noc jsme také museli přemýšlet, kolik vozů a jak je ráno vypravíme. Do toho jsme samozřejmě sledovali i počasí.

Vyspal jste se?

To ano. Domů jsem přijel po půlnoci z dispečinku, vstával jsem o půl šesté. Ráno jsem cestou do kanceláře projížděl některé úseky a sledoval, jak to aktuálně vypadá. Měl jsem z toho dobrý pocit. Když jsem se vrátil na dispečink, bavil jsem se opět s kolegy, se kterými jsem tam byl večer. Ani nevím, jestli oni spali.

Kolik lidí v pondělí pracovalo?

Určitě to byly stovky lidí. Kromě lidí v terénu pracovali v plném nasazení také lidé na dispečinku. Plné ruce práce měli tahači a kolegové ve vozovnách.

Podařilo se odtáhnout všechny vozy?

Ne beze zbytku. V poměrně velkém rozsahu jsme dokázali z cest odtáhnout tramvaje, což se nepodařilo například v Praze nebo v Olomouci. Určitě za to v příštích dnech poděkuji kolegům. Měli jsme desítky přepálených trolejí, do kterých se dostala voda a došlo ke zkratu. To je problém opravit přes den, natož v noci a ještě v takovém počasí. Horší je to s trolejbusovou dopravou. Přes noc nám zůstalo venku patnáct trolejbusů, které jsme nestačili stáhnout do vozoven. Tramvaje jsme stahovali kolem jedenácté například v Lesnické nebo Merhautově ulici. Vozy z Údolní jsme stahovali do vozoven před půlnocí. Velký problém byl v Modřicích, kde jsme vozy neodtáhli. Linky teď jezdí jen do smyčky Krematorium, dál už ne.

Dá se takovému kolapsu vůbec předejít?

Nedá. Existují třeba odporové dráty, které si lidé dávají do rýn, aby jim nezamrzly. Trolej je ale vodič, který vede proud a nemůže na něm být už žádný jiný vodič. To znamená, že neexistují žádná technická opatření, která by eliminovala namrzání troleje. Mohou existovat mechanická opatření, jako bylo například nasazení starých tramvají, které strhávaly led z trolejí. Kdyby ale byla větší zima, nepodařilo by se to.

Takže staré tramvaje vás v podstatě zachránily?

Ano. Máme v parku i tramvaje staré třeba třicet let. Fungují na mechanické elektrickém pohonu, jsou špatně ovladatelné a zastaralé. Na druhou stranu jsou ale odolné proti tomuhle počasí, nejsou tak háklivé ke zkratu a zničení výzbroje. Dokáží trolej vyčistit. Projížděli jsme jimi trasy a led se nám dařilo strhávat. V noci jsme vedli úsměvnou diskuzi, jestli bychom si je neměli pro podobné případy nechat.

A necháte si je?

To je teď dost složité říct. Je to hlavně o penězích. Pohybujeme se na hranici udržitelnosti, čtyři roky dostáváme od města stejné peníze a tržby se drží zhruba na stejné hladině. Modernizovat vozový park se nám daří hlavně díky evropským dotacím. Na úkor udržování starých vozidel zase nemůžeme konzumovat firmu nebo ubírat na platech zaměstnanců, zejména dělníků a mechaniků, na kterých dopravní podnik stojí.

Dá se led z trolejí dostat i jinak než staršími tramvajemi?

Kolegové je omlacovali dřevěnými tyčemi. Což je samozřejmě nebezpečné. Byla to ale jediná možnost, jak částečně trasu zprovoznit a pak ji strhnout lištou starší tramvaje. Nešlo ale jen o to za každou cenu trolej projet. Museli jsme zároveň hlídat, abychom vozy za desítky milionů korun nezničili. Řidiči to pak v některých úsecích měli těžké. Na jednu stranu měli plnou tramvaj lidí, které chtěli někam dovézt, na druhou stranu viděli, jak jim nad tramvají hoří a nemůžou poškodit vůz.

Stěžovali si lidé? Nechtěli vrátit jízdné?

Co se týče vrácení jízdného, tak to ne. Zaznamenali jsme ale vlny stížností, které ovšem trochu chápu. Byl jsem například kolem třetí hodiny monitorovat dopravu v Kampusu, kde totálně zkolabovala trolejbusová doprava. Nějakou dobu trvalo, než vyjel náhradní autobus, kterých nemáme mnoho, takže cestující plnili ulice. Nemůžeme si ale na druhou stranu dovolit mít obrovský park autobusů proto, že jednou za pět let nastane tahle situace. Pro lidi samozřejmě není příjemné, že jim nejede spoj. To chápu. Na druhou stranu jsem ale četli pozitivní reakce a komentáře na Faceboou, za což jsem vděčný.

Na vašem Facebooku se objevila zpráva, že někteří řidiči uvízli v tramvajích. Jak jste jim pomohli?

Řidič jezdí na běžné směně osm hodin. Najednou je dalších šest hodin uvězněný v tramvaji, kterou nemůže opustit, což byl například příklad Modřic. Řidič si na běžnou směnu vezme svačinu a láhev s pitím. Když se ale směna prodlouží na dvojnásobek a nemůže odejít, je to pro něj složité. Kolegové jim ve večerních hodinách proto rozváželi další svačiny a pití, aby řidiči přežili do doby, než přijede technická podpora a vysvobodí je, tedy přitáhne do vozovny.

TOMÁŠ KREMR

Autor: Redakce

2.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies