VYBERTE SI REGION

Referendum o nádraží už má polovinu z potřebných 19 tisíc podpisů

Brno – Kromě nového vedení brněnské radnice budou lidé na podzim rozhodovat zřejmě také o osudu brněnského nádraží. Aktivisté z aliance Referendum 2014 už mají více než polovinu z devatenácti tisíc potřebných podpisů. Pokud se referendum uskuteční zároveň s komunálními volbami, je velká šance, že přijde dostatečné množství lidí, a výsledek bude pro Brno závazný.

19.5.2014 19 AKTUALIZOVÁNO 19.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Podpisy budou dobrovolníci sbírat každý den v Masarykově ulici na straně u brněnského hlavního nádraží. „Dosud jsme podpisy sbírali v tichosti, protože hrozilo, že magistrát referendum spojí s volbami do Evropského parlamentu a ty mají daleko menší účast. Věříme, že se nám podaří nasbírat dostatek podpisů do zářijového zastupitelstva. Ale poslední dobou se tempo sběru tak zvýšilo, že bychom to teoreticky mohli zvládnout už na to červnové," řekl předseda petičního výboru Jakub Patočka.

Uskupení však nepodporuje ani jednu z dosud připravovaných možností – pod Petrovem, ani v odsunuté poloze u řeky. „Existují dvě varianty, které nevznikly dobrým způsobem. Je potřeba začít od nuly," sdělil předseda petičního výboru Jakub Patočka. Lidé tak v referendu odpoví na otázku, jestli chtějí rekonstrukci nádraží v původní poloze.

Náměstek primátora Robert Kotzian to považuje za skandální. „Při získávání podpisů budí dojem, že chtějí nádraží pod Petrovem, ale to není pravda. Jde jim o to, aby se s železničním nádražím nic neudělalo. Přitom zastánci obou variant i odborníci se shodují, že v současné poloze nádraží zůstat nemůže," podotkl Kotzian.

S náměstkem nesouhlasí architekt Jan Sapák, který s aliancí Referendum 2014 spolupracuje. „Žádná mrtvičná situace tu není. Nádraží vypadá ohavně, ale krize v nejbližší době nehrozí," ujistil Sapák.

Podle Kotziana město nové nádraží potřebuje, aby vyhovělo požadavkům Evropské unie na transevropské železniční koridory. „Unie uznala Brno jako významnou křižovatku, ale tento status si udrží jen díky modernizaci. Ta v současné poloze není možná, kdo tvrdí něco jiného, lže," doplnil Kotzian.

Kdo z Brňanů se chce o přestavbě nádraží dozvědět víc, má možnost na prohlídkách pořádaných v devatenáctém patře Spielberk Tower 3., 10. a 17. června vždy od pěti hodin odpoledne. Zájemci se mohou hlásit na adrese info@nadraziureky.cz.

Brňané už polohu nádraží vybírali v referendu v roce 2004, ale tehdy se nekonalo ve stejném termínu jako volby a nehlasovalo potřebných padesát procent voličů. Podle nového znění zákona tentokrát stačí účast pětatřicet procent. Pokud organizátoři seženou dost podpisů, kvůli úsporám by se termín měl spojit s konáním komunálních voleb, ke kterým chodí obvykle přes čtyřicet procent voličů.

Autor: Petra Kozlanská

19.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies