Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v pondělí ve 20:00, najdete ve úterním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

„Odpověděla jsem na inzerát, který byl pojmenovaný jako reklamní referentka. Popis pozice nebyl moc jasný, ale chtěla jsem to zkusit,“ popsala mladá žena z Břeclavska.

Sdělila, že z Jobingu se jí ozvali poměrně rychle. „Asi za týden jsem šla na pohovor. Přijal mě docela mladý manažer. Ale ani od něj jsem se nic bližšího k náplni budoucí práce nedověděla. Celou dobu jen hrozně mlžil. Jen mi říkal, jak budu mít hrozně vysoký plat a do měsíce ze mě bude taky manažer,“ řekla Salajková. Uvedla, že jí sdělil, že se jí ještě ozve.

Mezitím se ale rozhodla zjistit si o firmě, do níž se hlásila víc informací a zadala její jméno do internetového vyhledávače. „Ptala jsem se pak i známých a na internetu jsem našla spoustu hodně negativních ohlasů. Takže když mi pak znovu volali, ani jsem jim radši nezvedala telefon, podotkla Salajková.

Podezřelé výběrové řízení

Že reference na internetu nelžou potvrdil Brněnskému deníku Rovnost bývalý student Masarykovy univerzity, který se u Jobingu taky ucházel o práci. „Celé výběrové řízení mi přišlo dost podezřelé, ale práci už jsem docela potřeboval,“ uvedl muž, který si nepřál uvést své jméno.

Doplnil, že se hlásil na místo manažera, který má mít na starosti tvorbu reklamních kampaní. „Neměl jsem žádnou praxi, bylo mi trochu divné, že o mě mají takový zájem, ale byl jsem nejspíš naivní,“ řekl.

Popsal, že jeho testovací první pracovní den vypadal tak, že spolu s dalšími pracovníky Jobingu šel po Brně prodávat smlouvy na změnu distributora plynu a elektřiny. „V obleku jsme obíhali činžovní domy a mezi dveřma lanařili důchodce, kteří ani nevěděli, co podepisují. Po dvou hodinách jsem se jim musel omluvit a nechat toho,“ sdělil mladík.

Jobing podobné nabídky práce inzeroval pod různými názvy. V minulých týdnech bylo na jejich stránkách možné narazit na nabídky nadepsané jako obchodní zástupce, promotér, koordinátor reklamních akcí, manažer reklamní agentury nebo jen American dream. Podle právníka z advokátní kanceláře Tomáš Rašovský Jiřího Urbana je to jasný příklad klamavé inzerce. „ To je, když skutečný požadavek na náplň práce se liší oproti informacím uvedeným v inzerátu, a kdy je pracovní pozice popsaná nepřesně zcela úmyslně,“ vysvětlil právník. V případě, že se lidé s podobnými inzeráty potkají mají se podle něj obrátit na Oblastní inspektorát práce.

Vyřazení z evidence

Stejný postup doporučil ředitel jihomoravského úřadu práce Jan Marek. „Stejně jako pokud narazí na nějaký diskriminující inzerát. Takové nabídky práce z naší evidence vyřazujeme,“ uvedl Marek. Dodal, že inzeráty, které evidují kontrolují, aby splňovaly všechny náležitosti, jako je přesný popis náplně práce.

Takže ty, které nevyhoví, vůbec neuveřejní. „Každý zaměstnavatel, když vytvoří nějakou pracovní pozici nám ji musí nahlásit,“ řekl Marek. Tato ohlašovací povinnost vyplývá podle něj ze zákona o zaměstnanosti.

Pokud tak někdo neučiní vystavuje se nebezpečí pokuty. „Problém je, že je tam desetidenní lhůta, o které firmy ví. Do té doby třeba inzerát stáhnou a pak jej dají znovu. Těžko se to kontroluje,“ řekl Marek.

Na nekorektní pracovní nabídky je možné upozornit i provozovatele webů zprostředkovávající práci. „Z firmou začneme jednat, nebo je hned smažeme,“ uvedl Jiří Kocourek za portály Jobs.cz a Prace.cz.

Jednatel Jobingu Václav Pokorný minulý týden na žádné otázky odpovídat nechtěl. „Příští týden k tomu vydáme tiskovou zprávu,“ řekl pouze v pátek Pokorný.