Rekordních jedenáct tisíc studentů letos absolvuje přijímací zkoušky na Fakultu sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Jenže podle Sdružení obrany spotřebitelů společnost Scio, která testy připravuje už devět let, stanovila pravidla porušující zákon. Scio zajišťuje přijímací zkoušky kromě brněnských sociálních studií i na desítkách dalších fakult různých vysokých škol v Česku.

Na problém s testy upozornili někteří uchazeči o studium. „V loňských přijímačkách jsem neuspěla. Zadání testu podle mě nebylo v pořádku,“ tvrdí Helena Staufčíková. V Brně studuje právo a chtěla si přidat další obor. Po neúspěchu u zkoušek chtěla od společnosti Scio, aby její výsledky přezkoumala. „Mu〜sela jsem ale zaplatit. Už jsem přitom dala peníze za přihlášku na fakultu i za testy Scio,“ zlobila se Staufčíková.

Stejně jako ostatní uchazeči dostala své vyplněné testy a správné výsledky poštou. Mohla si tak zkontrolovat, zda Scio neudělalo při vyhodnocování testů nějakou chybu. „Pokud se uchazečům něco nezdá, můžou podat námitku,“ uvedla mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Jenže stížnost mohou nespokojení absolventi testů poslat jen prostřednictvím esemesky, která stojí devětasedmdesát korun. Peníze vrací Scio zpět jen v případě oprávněné reklamace. A právě proti tomu protestuje Sdružení obrany spotřebitelů. „Zpoplatnění neoprávněné námitky vlastně znamená, že lidé platí za neuznanou reklamaci. Podle zákona to však firma vyžadovat nesmí,“ vysvětluje hlavní výhradu sdružení právnička Eva Strnadová.

Sdružení obrany spotřebitelů proto podalo podnět k šetření České obchodní inspekci. „Inspektoři se případem začali zabývat minulý týden,“ potvrdila mluvčí inspekce Kamila Juhaňáková.

Podle zástupců společnosti Scio jsou podmínky přijímacího řízení v souladu se zákonem. „Sdružení obrany spotřebitelů jsme před půl rokem sami oslovili, aby ověřilo naše obchodní podmínky. Většinu připomínek jsme přijali. Výtku, že námitkové řízení je v konfliktu s právem na reklamaci, jsme ale akceptovat nemohli,“ bránil se mluvčí společnosti Scio Bohumil Kartous. Námitkové řízení je podle něj jednou z doplňkových služeb zkoušek a do reklamací nespadá.

„Byla jsem ochotná peníze za esemesku zaplatit. Několik mých kamarádů však s námitkou neuspělo, a tak jsem to vzdala,“ vysvětluje Staufčíková. Podle Kartouse ale výhrady řeší nezávislá komise zástupců vysokých škol. „Je to unikátní služba. Kdyby esemeska byla zdarma, setkávali bychom se s množstvím neopodstatněných stížností. Pokud je výhrada oprávněná, Scio poškozenému náhradou zaplatí dvě stě korun. Vybrané peníze navíc putují na charitativní účely,“ dodal Kartous.

Brněnskému právníkovi Tomáši Soukupovi se takové řešení nezdá vhodné. „Vyloučit, že nejde o reklamaci, můžeme jedině posouzením jednotlivých případů,“ domnívá se Soukup.

Fakulta sociálních studií proti testům Scio výhrady nemá. „Spor nám nepřísluší komentovat,“ uvedl proděkan pro studium Jan Holzer. Vloni se Národních srovnávacích zkoušek zúčastnilo šestatřicet tisíc lidí. 230 z nich vzneslo proti správnosti testů námitku. Devětatřicet stížností bylo podle komise oprávněných.