Vystavět a vybavit hotel s pětatřiceti pokoji, kavárnu, bufet i vinárnu v samém srdci Brna. To vše na místě širokém pouhých osm metrů.

S takto složitým úkolem se musel před více než osmdesáti lety vypořádat brněnský architekt Bohuslav Fuchs, který právě začínal stavět v České ulici hotel Avion. Nyní chce unikátnímu funkcionalistickému dílu jeho majitel vrátit bývalý lesk a atmosféru třicátých let. Pomáhá mu v tom slavná česká architektka Eva Jiřičná.

„Rekonstrukci zahájíme v září, koncepce hotelu se totiž stále rozvíjí a my chceme být zodpovědní. Ale nečekejte přesnou kopii původního stavu. Hotel musíme přizpůsobit potřebám dnešních hostů. Dřívější pokoje neměly ani koupelny a toalety na pokoji,“ upozornil majitel hotelu Stanislav Berousek.

Samoobslužná restaurace v přízemí, restaurace s noblesním názvem Piano Nobile, kavárna Genius Loci, desítky luxusních pokojů a navíc ještě terasovitá kavárna v osmém patře. Tak bude vypadat znovuzrozený Avion, který se znovu otevře v září příštího roku.

Že oprava ostře střežené funkcionalistické památky není jednoduchá záležitost, přiznává i architektka Eva Jiřičná, jejíž pražský ateliér má rekonstrukci na starosti. „Snažíme se jak můžeme, abychom zachovali ducha hotelu a uchovali vše původní. Ale některé materiály jako xylolit nahradit nemůžeme. A hlavně, jde nám v prvé řadě o to, aby hotel fungoval,“ přiznává Jiřičná.

Odborníci návrh Jiřičné ocenili na jedničku. „Je to opravdu kvalitní projekt. Nemáme proti němu výhrady,“ uvedl šéf brněnských památkářů Petr Kroupa.
K poctě Evy Jiřičné chce Berousek pojmenovat kavárnu v zaskleném atriu osmého patra podle jejího jména – Eva. Doteď se terasa nevyužívala, od září na ní bude celoročně fungovat zahrádka. „Naštěstí moje maminka se jmenuje také Eva, takže nebudu chodit do kavárny, kterou bych si spojovala se svojí osobou,“ směje se Jiřičná.

Hotel ve čtyřhvězdičkovém provedení se ve skutečnosti žádnými hvězdičkami honosit nebude. Stane se totiž jedním ze sto sedmdesáti světových hotelů označených nálepkou Design hotel. „Znamená to, že každý hotel je svůj, má svoji nezopakovatelnou podobu a ducha,“ tvrdí Berousek.

Za nejdůležitější stavbu české moderní architektury u nás považuje Fuchsův hotel brněnský architekt Jan Sapák. „Avion sedí na špici domácí architektury dvacátého století. Má velikou hodnotu i v mezinárodním kontextu. Od třicátých až do osmdesátých let minulého století se v něm scházeli básníci a kulturní osobnosti. O tento středobod společenského dění Brno přišlo, “ připomíná Sapák.

Hotel Avion postavil v roce 1928 Bohuslav Fuchs pro podnikatele Miroslava Kosteleckého. Navrhl i jednoduché a účelné vnitřní zařízení kavárny. Z devíti pater hotelu sloužily kavárně dvě dolní. Budova se stala jedním ze symbolů brněnské architektury. V současné době se v jeho vyklizených prostorách usídlila výstava současného českého designu, za měsíc fasádu domu ozdobí projekt Dýchající dům Magdaleny Jetelové jako součást projektu Sochy v ulicích.

Architektka Eva Jiřičná velmi respektuje dílo Bohuslava Fuchse a s úsměvem říká:

Doufejme, že se neotočí v hrobě

Navrhla přístav v anglickém Brightonu nebo interiéry luxusních obchodů. Je členkou britské Královské akademie umění a předsedkyní Sdružení architektů v Londýně. Architektka Eva Jiřičná se brzy zapíše i do dějin Brna. Opravou hotelu Avion.

Jak jste se k projektování Avionu dostala?
Přišel mi mail od majitele hotelu. Pamatuji Avion ještě ve slušném stavu jako jeden z nejkrásnějších prostorů funkcionalismu. Odpověděla jsem, že jej ráda opravím, ale nevím, jestli to budeme umět.

Co pro Vás představovalo největší překážku?
Rekonstrukce moderních budov jsou strašně komplikované, zvlášť když mají domy fungovat. Třeba hotelové pokoje. Tenkrát byli lidé skromní, spali na jednoduchých postelích, sprcha i záchod byly na chodbě. Postavte teď takový hotel. Na jedné straně chce člověk zachovat Fuchse, ale musíme tam dát také vzduchotechniku, protože nám nepovolují otevírat okna.

Jak volnou ruku při rekonstrukci máte?
Mám ruku svázanou historií. Snažím se představit si, kdyby někdo předělával moje dílo, aby mě to nerozčililo. Snažíme se uchovat ducha hotelu, jak to jen jde. Nápady naší kanceláře tam budou a doufám, že nás za to nebudou nenávidět a že se Fuchs nebude otáčet v hrobě. To by mě strašně mrzelo.

Fuchs: brněnská avantgarda

Hotel Avion, Zemanova kavárna, lázně v Zábrdovicích, Dům umění nebo Obřadní síň Ústředního hřbitova. Slavný brněnský architekt funkcionalismu Bohuslav Fuchs zanechal svoji stopu po celém městě. Díky jeho avantgardním stavbám si Brno mohlo od poloviny dvacátých let minulého století začít říkat moderní velkoměsto.

„Fuchs přišel do Brna v roce 1922 na pozvání šéfa architektonického oddělení stavebního úřadu, kterého později v této funkci nahradil,“ vypráví brněnský historik umění Jan Sedlák.

K moderní architektuře Fuchs přičichl už za svých pražských studií v ateliéru zakladatele české architektonické moderny Jana Kotěry. „Také sledoval dění ve světě, kde se tvořila nová architektura a jezdil do zahraničí a účastnil se přednášek,“ vysvětlil Sedlák.

Německý Bauhaus, architekt Le Corbusier ve Francii, holandští či sovětští architekti, ti všichni inspirovali Fuchse k brněnským stavbám v duchu nového proudu, funkcionalismu. „Fuchs však nikdy nepřistoupil na to, aby kopíroval. Měl vlastní principy, byl neobyčejně vynalézavý,“ zdůraznil historik.

Podle nového trendu, který charakterizovala střídmost, zjednodušování a abstrakce, Fuchs vytvořil v roce 1925 svoji první stavbu, Zemanovu kavárnu. Následoval hotel Avion, Fuchsův rodný dům v Hvězdárenské ulici v Žabovřeskách, ženská škola Vesna či internát v Lipové ulici. Kromě veřejných budov zde vytvořil řadu soukromých vil, třeba v Pisárkách.