Pilotní projekt pro třetí pilíř chce vedení města letos vyzkoušet. „S městskými částmi jsme jednali už loni a zjistili jsme, že zájem mají. Horkými adepty na zkoušku jsou Nový Lískovec a Bohunice. Podmínky s nimi ještě musíme doladit. Třeba alternativu, kdy zóny budou fungovat jen večer a v noci," sdělil Vladimír Bielko, který vede magistrátní odbor dopravy.

Podle starostky Nového Lískovce Jany Drápalové můžou rezidenční zóny pomoct, v nedalekých Bohunicích s tím ale nesouhlasí. „Míst pro auta máme nedostatek, ale tohle není řešení. Vsadíme raději na patrové parkovací domy," nechal se slyšet bohunický starosta Antonín Crha.

Podle něj si má vedení města na případné jednání připravit pádné argumenty. „Nemůžeme mluvit za jednotlivé městské části. Rozhodně nikoho neplánujeme přemlouvat, půjde o čistě dobrovolnou věc," reagoval Bielko.

Podobný názor jako Crha má i starosta Bystrce Tomáš Kratochvíl. Podle něj mají rezidenční zóny smysl pouze v centru města. „Jenom tam, kde se po celý den vyskytuje spousta lidí a kde chtějí parkovat i řidiči, kteří nejsou místní, se tyto zóny vyplatí. Problémy máme, ale rezidenční parkování nám nepomůže," zdůraznil Kratochvíl.

V centru jsou pro i někteří Brňané. Novinku přivítá například Karel Mladý, který bydlí ve Štefánikově ulici. „Z práce přijíždím kolem šesté večer a místo v okolí hledám jen těžko. Musím pak objíždět blok a parkovat v postranních ulicích. Lepší je to jen o víkendu, kdy lidé odjedou pryč. Parkovací místa pro lidi z ulice bych proto určitě nejen já uvítal," podotkl Mladý.

Se záměrem souhlasí i královopolská starostka Karin Karasová. „Návrh vyřeší problém s parkováním v hodně vytížených ulicích, jako je třeba Botanická. Rozhodně máme o rezidenční zóny zájem. Přesto už teď víme, že je nechceme plošně, ale jen ve vybraných ulicích," poznamenala Karasová.

Přesný harmonogram pilotního projektu zatím není jasný. „V úvodní fázi musí městské části potvrdit, že se ho chtějí zúčastnit. Po ukončení zkoušky situaci vyhodnotíme a můžeme přistoupit k dalším krokům," nastínil postup Bielko.

Dodal, že se jedná o záležitost, která zahrnuje hned několik aspektů. Třeba zavedení svislého a vodorovného dopravního značení, spolupráci s policií i strážníky, způsob informování řidičů nebo také podobu a cenu parkovacího dokladu, který rezidentům umožní, aby mohli poblíž svého bydliště parkovat.

ROZHOVORY K TÉMATU S ŠÉFEM ODBORU DOPRAVY MAGISTRÁTU VLADIMÍREM BIELKEM A STAROSTOU BOHUNIC ANTONÍNEM CRHOU ČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM VYDÁNÍ BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST.