VYBERTE SI REGION

Řidiči málo spí. Kvůli kolonám a zpožděním na opravované dálnici D1

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Desítky minut čekání v kolonách, nepříjemná jízda ve zúžených pruzích i spory stavební firmy s ministerstvem dopravy a následné průtahy v opravách. To za první rok přinesla modernizace páteřní dálnice České republiky. Práce na D1 zatím ovlivnily především Vysočinu. S problémy, které způsobují, se ale potýkají i řidiči z Brna a dalších měst a obcí.

1.6.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Podle Marka Ščerby z brněnského Centra dopravního výzkumu je teď jízda po dálnici pro všechny obtížnější. „Užší jízdní pruhy a vysoká intenzita dopravy kladou mnohem větší nároky na pozornost každého řidiče, který opravovanými úseky dálnice D1 projíždí," vysvětlil Ščerba. Dodal, že cesta do Prahy teď pro každého znamená velké riziko zpoždění a kolon.

Omezení na Vysočině

Opravy v současné době provoz omezují na Vysočině mezi Větrným Jeníkovem na Jihlavsku a Jihlavou. „Už tam skončily přípravné práce jako bourání dálničních nadjezdů nebo provizorní rozšíření levého jízdního pásu. Nyní stavební firmy opravují pravou polovinu dálnice, směr na Brno. Provoz funguje v režimu 2+2 jízdní pruhy v levém jízdním pásu," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Znamená to, že směr na Brno je zavřený a levý pás dálnice je rozdělený na čtyři pruhy. V levých, které jsou zúžené, přitom nesmějí jezdit autobusy a nákladní auta. V úseku navíc platí omezení rychlosti na osmdesát kilometrů v hodině. „Práce v pravém jízdním pásu potrvají do začátku srpna. Následovat bude oprava směru na Prahu," nastínil Studecký.

Problematičtější je druhý opravovaný úsek na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Firma OHL ŽS měla loni spory s ministerstvem dopravy kvůli nestabilnímu podloží silnice, a práce se tak na několik týdnů zastavily. Zpoždění opravy dálnice v tomto úseku dosáhne možná až na jeden rok.

Déle tak bude dělat starosti řidičům, kteří pravidelně jezdí z Brna do Prahy. „Jednou nebo dvakrát týdně musím do Prahy kvůli práci. V poslední době se snažím co nejvíc cestovat vlakem. Znamená pro mě teď kvůli opravám dálnice mnohem větší jistotu," prohlásil například Brňan Petr Veselý.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová potvrdila, že zájem o vlaky je teď větší. „Od začátku oprav dálnice se počet cestujících na železnici zvýšil v průměru asi o třetinu. Když je to možné, jsme připravení vybrané spoje i posílit," řekla mluvčí.

Zaplněné vlaky

Dodala, že velmi vytížené jsou odpolední pondělní, páteční a nedělní spoje. „Často jsou plné. Doporučujeme zákazníkům při plánovaných cestách mezi Prahou a Brnem nákup místenky, aby měli jisté místo k sezení," poradila Šubová.

Řidiči, kteří nevolí jiné možnosti cestování, kvůli opravám dálnice méně spí. „Já se například chystám na služební cestu. Pojedu z Jihlavy do Prahy, odkud poletím do Frankfurtu nad Mohanem. Odlet je brzo ráno a netuším, kde mě teď kvůli opravám zdrží kolona nebo dopravní nehoda. Mám skutečné dilema, kdy vstát. Asi si dám rezervu nejméně hodinu a půl," svěřil se třeba šestatřicetiletý Petr Sýkora.

Provoz na jihomoravské části dálnice D1 opravy na Vysočině a ve středních Čechách podle policie výrazně neovlivnily. Letos se situace měla změnit. Ještě v únoru to vypadalo, že opravy na vlastní kůži kousek za hranicí města poznají i Brňané. Ředitelství silnic a dálnic totiž plánovalo spustit rekonstrukci v dalších třech úsecích. Mimo jiné i mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na Brněnsku.

Práce ale letos pravděpodobně nezačnou. „Do konce června snad budou vypsaná výběrová řízení. Musejí podle zákona trvat asi pět až šest měsíců. Předpokládáme, že na jaře příštího roku by firmy mohly začít stavět," informoval Studecký.

Jihomoravané už s opravami mají zkušenosti. Kvůli pracím na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem. Ty loni od září do Vánoc platily za největší opravu dálnice mimo modernizované úseky mezi Prahou a Brnem.

Řidiče v některých dnech obtěžovaly několikakilometrové kolony. „V místě dopravní uzavírky se navíc stal asi čtyřnásobek nehod než v období bez ní," upozornil Ščerba z Centra dopravního výzkumu. Další práce v úseku začnou zřejmě už koncem léta.

Dálnice. Infografika

Autor: Vojtěch Kučerák, Redakce

1.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.
10

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Stavební společnost OHL ŽS propouští zaměstnance. Řádově desítky lidí

Brno - Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce 2015 v půlmiliardové ztrátě, propouští zaměstnance. Řádově jde o desítky lidí. Firma zeštíhluje i svoje vedení, od ledna má novou organizační strukturu. Společnost také mění svoji strategii a chce se více zaměřit na tuzemsko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies