VYBERTE SI REGION

Řidiči málo spí. Kvůli kolonám a zpožděním na opravované dálnici D1

Jižní Morava, Vysočina /INFOGRAFIKA/ - Desítky minut čekání v kolonách, nepříjemná jízda ve zúžených pruzích i spory stavební firmy s ministerstvem dopravy a následné průtahy v opravách. To za první rok přinesla modernizace páteřní dálnice České republiky. Práce na D1 zatím ovlivnily především Vysočinu. S problémy, které způsobují, se ale potýkají i řidiči z Brna a dalších měst a obcí.

1.6.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Podle Marka Ščerby z brněnského Centra dopravního výzkumu je teď jízda po dálnici pro všechny obtížnější. „Užší jízdní pruhy a vysoká intenzita dopravy kladou mnohem větší nároky na pozornost každého řidiče, který opravovanými úseky dálnice D1 projíždí," vysvětlil Ščerba. Dodal, že cesta do Prahy teď pro každého znamená velké riziko zpoždění a kolon.

Omezení na Vysočině

Opravy v současné době provoz omezují na Vysočině mezi Větrným Jeníkovem na Jihlavsku a Jihlavou. „Už tam skončily přípravné práce jako bourání dálničních nadjezdů nebo provizorní rozšíření levého jízdního pásu. Nyní stavební firmy opravují pravou polovinu dálnice, směr na Brno. Provoz funguje v režimu 2+2 jízdní pruhy v levém jízdním pásu," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Znamená to, že směr na Brno je zavřený a levý pás dálnice je rozdělený na čtyři pruhy. V levých, které jsou zúžené, přitom nesmějí jezdit autobusy a nákladní auta. V úseku navíc platí omezení rychlosti na osmdesát kilometrů v hodině. „Práce v pravém jízdním pásu potrvají do začátku srpna. Následovat bude oprava směru na Prahu," nastínil Studecký.

Problematičtější je druhý opravovaný úsek na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Firma OHL ŽS měla loni spory s ministerstvem dopravy kvůli nestabilnímu podloží silnice, a práce se tak na několik týdnů zastavily. Zpoždění opravy dálnice v tomto úseku dosáhne možná až na jeden rok.

Déle tak bude dělat starosti řidičům, kteří pravidelně jezdí z Brna do Prahy. „Jednou nebo dvakrát týdně musím do Prahy kvůli práci. V poslední době se snažím co nejvíc cestovat vlakem. Znamená pro mě teď kvůli opravám dálnice mnohem větší jistotu," prohlásil například Brňan Petr Veselý.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová potvrdila, že zájem o vlaky je teď větší. „Od začátku oprav dálnice se počet cestujících na železnici zvýšil v průměru asi o třetinu. Když je to možné, jsme připravení vybrané spoje i posílit," řekla mluvčí.

Zaplněné vlaky

Dodala, že velmi vytížené jsou odpolední pondělní, páteční a nedělní spoje. „Často jsou plné. Doporučujeme zákazníkům při plánovaných cestách mezi Prahou a Brnem nákup místenky, aby měli jisté místo k sezení," poradila Šubová.

Řidiči, kteří nevolí jiné možnosti cestování, kvůli opravám dálnice méně spí. „Já se například chystám na služební cestu. Pojedu z Jihlavy do Prahy, odkud poletím do Frankfurtu nad Mohanem. Odlet je brzo ráno a netuším, kde mě teď kvůli opravám zdrží kolona nebo dopravní nehoda. Mám skutečné dilema, kdy vstát. Asi si dám rezervu nejméně hodinu a půl," svěřil se třeba šestatřicetiletý Petr Sýkora.

Provoz na jihomoravské části dálnice D1 opravy na Vysočině a ve středních Čechách podle policie výrazně neovlivnily. Letos se situace měla změnit. Ještě v únoru to vypadalo, že opravy na vlastní kůži kousek za hranicí města poznají i Brňané. Ředitelství silnic a dálnic totiž plánovalo spustit rekonstrukci v dalších třech úsecích. Mimo jiné i mezi Ostrovačicemi a Kývalkou na Brněnsku.

Práce ale letos pravděpodobně nezačnou. „Do konce června snad budou vypsaná výběrová řízení. Musejí podle zákona trvat asi pět až šest měsíců. Předpokládáme, že na jaře příštího roku by firmy mohly začít stavět," informoval Studecký.

Jihomoravané už s opravami mají zkušenosti. Kvůli pracím na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem. Ty loni od září do Vánoc platily za největší opravu dálnice mimo modernizované úseky mezi Prahou a Brnem.

Řidiče v některých dnech obtěžovaly několikakilometrové kolony. „V místě dopravní uzavírky se navíc stal asi čtyřnásobek nehod než v období bez ní," upozornil Ščerba z Centra dopravního výzkumu. Další práce v úseku začnou zřejmě už koncem léta.

Dálnice. Infografika

Autor: Vojtěch Kučerák, Redakce

1.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Na Orlí v nákupní galerii vyrostl Strom splněných přání

Brno – Malá Rozálie z Domova svaté Markéty pro matky a děti v tísni si přeje letos k Vánocům mluvícího medvídka. Splnit přání jí a dalším třiašedesáti dětem z tohoto domova mohou zájemci prostřednictvím Stromu splněných přání v Obchodní Galerii Orlí. „Lidé, kteří přicházejí do galerie, mohou přáníčko ze stromu vzít a zakoupit na jeho základě dárky dětem z rodin, které si je nemohou dovolit. Dárky pak přinesou zpět pod stromeček," uvedla vedoucí domova Monika Žewucká.

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Řidiči budou muset přibrzdit. Do dvou let v Brně přibudou radary

Brno – Nohu z plynového pedálu budou muset už možná v příštím roce sundat řidiči v Brně. Ani ne měsíc po odstranění radarů z opravovaného úseku dálnice D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou se už diskutuje o novém úsekovém měření přímo v Brně. „Nechali jsme si zpracovat průzkum z testovacího měření v několika lokalitách ve městě. Obecně z deseti řidičů tři neví, co jsou pravidla silničního provozu, nebo je nehodlají respektovat," popsal důvody, proč o úsekovém měření město uvažuje, vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies