VYBERTE SI REGION

Nedostatek řidičů v MHD: za volantem sedí i úředníci

BRNO - Petr Chudáček plánuje každý den jízdní řády. Když mu skončí osmihodinová směna, odchází do tramvaje. Nemíří ale za svou rodinou. Jede odvést Brňany domů z práce.

15.9.2007 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Chybí nám více než sto řidičů. Musíme tedy zapojit i naše schopné úředníky, kteří po své práci doplňují stav,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Několikrát za měsíc se tak za volantem vystřídá téměř pět set zaměstnanců, kteří celý den seděli za stolem nebo opravovali stroje ve vozovnách.

„Je to koníček. Beru to jako test mé práce. Přes den napíšu na papír jak mají řidiči jezdit, večer si pak vyzkouším, jestli je to v reálu možné ,“ říká Chudáček, který je vedoucím oddělení pro jízdní řády. Za měsíc tak obětuje práci za volantem čtyřicet hodin svého volného času. „Na oddělení takto vypomáhá většina kolegů,“ dodal Chudáček.

Dopravní podnik proto láká nové zaměstnance všemi způsoby. Největší překážkou pro zájemce jsou ale náročné vstupní zkoušky.

„Psychologické testy jsou největším kámenem úrazu. Neprojde je mnoho zájemců. Zpřísnili jsme také zdravotní prohlídky. Další podmínkou je věk. Řidiči mohou mít minimálně jednadvacet let,“ informovala Pohanová. Úředníci uchazečům zkontrolují i body v kartě řidiče.

Když se lidé rozhodnou řídit trolejbus, tramvaj nebo autobus, nepotřebují nutně řidičský průkaz. Autoškolu jim zaplatí dopravní podnik. „Když k nám někdo nastoupí s řidičským průkazem skupiny D, získá bonus patnáct tisíc,“ řekla jednu z výhod pro nové zaměstnance Pohanová.

Noví zaměstnanci tak za svou kvalifikaci nic nezaplatí. Ve většině autoškolách totiž kurzy pro řidiče autobusů stojí patnáct až osmnáct tisíc korun.

Když se zájemce stane řidičem, může se těšit na různé prémie: Roční růst platu až o šest procent, příspěvek na penzijní pojištění, posilovnu, saunu nebo několik stokorun na dovolenou svých dětí.

„Manželka mi někdy z legrace řekne, že si mě vzala kvůli tomu, že rodina bude mít zadarmo tramvajenku,“ směje se Chudáček.

Podle Pohanové si řidiči průměrně vydělají více než dvacet tisíc korun za měsíc. „Nástupní platy jsou ale nižší,“ upřesnila.

15.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies