Robot se složí sám. Díky laserovému paprsku

Brno - Vesmírné plachetnice, které budou brázdit kosmický prostor podobně jako vodní hladinu, pomůže jednou sestrojit objev z Brna. Vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd v laboratoři totiž potvrdili princip světelného tažného paprsku.

27.1.2013

Laserový paprsek. Ilustrační foto.Foto: archiv

„Už dříve se přišlo na to, že laserový paprsek může postrkovat částice dopředu. Nám se podařilo zařídit, aby se částice pohybovaly i v protisměru," říká vedoucí výzkumného týmu Pavel Zemánek. Ve vesmíru se světelný pohon testuje už několik let. „Dosud se však objekty mohly díky proudícím fotonům pohybovat jen od Slunce," doplňuje.

Na nápadu začal tým vědců pracovat před pěti lety. „Věděli jsme, že to může fungovat, a chtěli jsme to dokázat v praxi. Také jsme hledali využití tohoto jevu," říká vědec.

Představy tažných paprsků známých ze sci-fi filmů jsou podle něj přehnané. Zemánek věří ve využití vynálezu v biologii nebo medicíně. „Naše vize je, že budeme mít kapku vody s plovoucími mikročásticemi. Když na ni posvítíme světlem, částice se uspořádají, vzájemně provážou a začnou se pohybovat stejným směrem. Už je umíme také třídit. A to tak, že některé se pod dopadajícím světlem vydají doprava a jiné doleva," popisuje pokrok Zemánek.

Ve vzdálenější budoucnosti to otevírá cestu například k mikrorobotům, kteří se díky světlu sami složí a přepraví i na větší vzdálenost. O objevu už informoval uznávaný vědecký časopis Nature Photonics.

V současnosti se Zemánkův tým snaží získat grant na další výzkumy a rozšíření svého vynálezu mezi světové vědce. „Chceme naši výzkumnou sestavu uzpůsobit tak, aby se dala přidělat na běžný mikroskop," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.