Robot se složí sám. Díky laserovému paprsku

Brno - Vesmírné plachetnice, které budou brázdit kosmický prostor podobně jako vodní hladinu, pomůže jednou sestrojit objev z Brna. Vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd v laboratoři totiž potvrdili princip světelného tažného paprsku.

27.1.2013

Laserový paprsek. Ilustrační foto.Foto: archiv

„Už dříve se přišlo na to, že laserový paprsek může postrkovat částice dopředu. Nám se podařilo zařídit, aby se částice pohybovaly i v protisměru," říká vedoucí výzkumného týmu Pavel Zemánek. Ve vesmíru se světelný pohon testuje už několik let. „Dosud se však objekty mohly díky proudícím fotonům pohybovat jen od Slunce," doplňuje.

Na nápadu začal tým vědců pracovat před pěti lety. „Věděli jsme, že to může fungovat, a chtěli jsme to dokázat v praxi. Také jsme hledali využití tohoto jevu," říká vědec.

Představy tažných paprsků známých ze sci-fi filmů jsou podle něj přehnané. Zemánek věří ve využití vynálezu v biologii nebo medicíně. „Naše vize je, že budeme mít kapku vody s plovoucími mikročásticemi. Když na ni posvítíme světlem, částice se uspořádají, vzájemně provážou a začnou se pohybovat stejným směrem. Už je umíme také třídit. A to tak, že některé se pod dopadajícím světlem vydají doprava a jiné doleva," popisuje pokrok Zemánek.

Ve vzdálenější budoucnosti to otevírá cestu například k mikrorobotům, kteří se díky světlu sami složí a přepraví i na větší vzdálenost. O objevu už informoval uznávaný vědecký časopis Nature Photonics.

V současnosti se Zemánkův tým snaží získat grant na další výzkumy a rozšíření svého vynálezu mezi světové vědce. „Chceme naši výzkumnou sestavu uzpůsobit tak, aby se dala přidělat na běžný mikroskop," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Hustá doprava v okolí Koliště. Ulici kvůli opravám parovodů uzavřeli.
5 13

Řidiče v Brně omezí další uzavírka. Tentokrát na Moravském náměstí

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.

Slavia šlapala a zaslouženě vyhrála titul, ocenil Lutonský

Anonym nahlásil bombu ve vlaku. Policisté po oznamovateli pátrají

Brno - Nepříjemné chvilky zažili v neděli v podvečer cestující v rychlíku směřujícím z Brna do Prahy. Anonym totiž ohlásil, že v soupravě je bomba. Policisté vlak prohledali v zastávce Královo Pole, žádnou výbušninu nenašli.

Koupaliště na Brněnsku se chystají na sezonu. V Tišnově vznikl dětský bazén

Brno – Nuda u vody? Na koupalištích na Brněnsku letos zřejmě nehrozí. Hned na několika koupalištích totiž lidé najdou nové hřiště nebo zajímavé možnosti, jak si zpestřit letní program. V Tišnově se rodiny s dětmi dočkají vytouženého bazénu pro děti.

Radnice: Už žádné nebezpečné zkracování si cesty. Postaví schodiště na Bašty

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo po vyšlapané pěšině sejdou ještě letos na podzim lidé z Bašt pod Petrovem do Nádražní ulice po schodech. Radnice Brna-středu a brněnská veřejná zeleň na projekt získaly téměř jeden a tři čtvrtě milionu korun. „Jde o frekventované místo, kudy si lidé zkracují cestu už mnoho let. Je to pro ně nebezpečné a svah to ničí," vysvětlil význam stavby za městskou část Filip Chvátal.

Zelené mosty na jižní Moravě chybí. Migrační trasy zvířatům blokují cesty

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Ručička na tachometru ukazuje rychlost devadesát kilometrů za hodinu. Najednou však řidič zahlédne těsně před autem srnu, která vyběhla z lesa lemujícího cestu. Za okamžik se ozve rána a zvíře pod koly umírá a ani řidič nevyvázne bez zranění. Dramatickým okamžikům přitom mohou zabránit průchody pro zvířata pod nebo nad dálnicemi a silnicemi. Těch je ale na jihomoravských cestách málo. A ekodukt, což je most propojující migrační trasy rozdělené silnicí, žádný.