Robot se složí sám. Díky laserovému paprsku

Brno - Vesmírné plachetnice, které budou brázdit kosmický prostor podobně jako vodní hladinu, pomůže jednou sestrojit objev z Brna. Vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd v laboratoři totiž potvrdili princip světelného tažného paprsku.

27.1.2013

Laserový paprsek. Ilustrační foto.Foto: archiv

„Už dříve se přišlo na to, že laserový paprsek může postrkovat částice dopředu. Nám se podařilo zařídit, aby se částice pohybovaly i v protisměru," říká vedoucí výzkumného týmu Pavel Zemánek. Ve vesmíru se světelný pohon testuje už několik let. „Dosud se však objekty mohly díky proudícím fotonům pohybovat jen od Slunce," doplňuje.

Na nápadu začal tým vědců pracovat před pěti lety. „Věděli jsme, že to může fungovat, a chtěli jsme to dokázat v praxi. Také jsme hledali využití tohoto jevu," říká vědec.

Představy tažných paprsků známých ze sci-fi filmů jsou podle něj přehnané. Zemánek věří ve využití vynálezu v biologii nebo medicíně. „Naše vize je, že budeme mít kapku vody s plovoucími mikročásticemi. Když na ni posvítíme světlem, částice se uspořádají, vzájemně provážou a začnou se pohybovat stejným směrem. Už je umíme také třídit. A to tak, že některé se pod dopadajícím světlem vydají doprava a jiné doleva," popisuje pokrok Zemánek.

Ve vzdálenější budoucnosti to otevírá cestu například k mikrorobotům, kteří se díky světlu sami složí a přepraví i na větší vzdálenost. O objevu už informoval uznávaný vědecký časopis Nature Photonics.

V současnosti se Zemánkův tým snaží získat grant na další výzkumy a rozšíření svého vynálezu mezi světové vědce. „Chceme naši výzkumnou sestavu uzpůsobit tak, aby se dala přidělat na běžný mikroskop," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.