Robot se složí sám. Díky laserovému paprsku

Brno - Vesmírné plachetnice, které budou brázdit kosmický prostor podobně jako vodní hladinu, pomůže jednou sestrojit objev z Brna. Vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd v laboratoři totiž potvrdili princip světelného tažného paprsku.

27.1.2013

Laserový paprsek. Ilustrační foto.Foto: archiv

„Už dříve se přišlo na to, že laserový paprsek může postrkovat částice dopředu. Nám se podařilo zařídit, aby se částice pohybovaly i v protisměru," říká vedoucí výzkumného týmu Pavel Zemánek. Ve vesmíru se světelný pohon testuje už několik let. „Dosud se však objekty mohly díky proudícím fotonům pohybovat jen od Slunce," doplňuje.

Na nápadu začal tým vědců pracovat před pěti lety. „Věděli jsme, že to může fungovat, a chtěli jsme to dokázat v praxi. Také jsme hledali využití tohoto jevu," říká vědec.

Představy tažných paprsků známých ze sci-fi filmů jsou podle něj přehnané. Zemánek věří ve využití vynálezu v biologii nebo medicíně. „Naše vize je, že budeme mít kapku vody s plovoucími mikročásticemi. Když na ni posvítíme světlem, částice se uspořádají, vzájemně provážou a začnou se pohybovat stejným směrem. Už je umíme také třídit. A to tak, že některé se pod dopadajícím světlem vydají doprava a jiné doleva," popisuje pokrok Zemánek.

Ve vzdálenější budoucnosti to otevírá cestu například k mikrorobotům, kteří se díky světlu sami složí a přepraví i na větší vzdálenost. O objevu už informoval uznávaný vědecký časopis Nature Photonics.

V současnosti se Zemánkův tým snaží získat grant na další výzkumy a rozšíření svého vynálezu mezi světové vědce. „Chceme naši výzkumnou sestavu uzpůsobit tak, aby se dala přidělat na běžný mikroskop," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Brněnský kapitán Pavel Zavadil v zápase proti Mladé Boleslavi.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

Výstava brněnského technického muzea lákala na přehlídku historických hasičských vozů, vojenských aut i starých autobusů.
1 22

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Památek je v kraji stále víc. Nově i soubor sarkofágů nebo statek

Jižní Morava – Větší komplikace při opravách, ale taky snazší cesta k dotacím. Takové jsou pro vlastníky důsledky toho, když se jejich majetek stane kulturní památkou. Na jižní Moravě takových budov nebo věcí od začátku loňského roku přibylo několik desítek. Některé z nich opakovaně.

Besední dům v Ivančicích získává zpět lesk. Na tanec v něm si lidé počkají

Ivančice – Do víc než sto let starých trámů podlahy půdního sálu zapustí sondy a zjistí, jestli jsou v pořádku nosné konstrukce. I tím letos začne další etapa oprav novorenesančního Besedního domu v Ivančicích na Brněnsku.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Jižní Morava /ANKETA/ – Jeden muž na 250 žen. Jihomoravské mateřské školy trpí obrovským nedostatkem učitelů. Mohou za to nízké platy i nepřízeň rodičů.

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.