Robot se složí sám. Díky laserovému paprsku

Brno - Vesmírné plachetnice, které budou brázdit kosmický prostor podobně jako vodní hladinu, pomůže jednou sestrojit objev z Brna. Vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd v laboratoři totiž potvrdili princip světelného tažného paprsku.

27.1.2013

Laserový paprsek. Ilustrační foto.Foto: archiv

„Už dříve se přišlo na to, že laserový paprsek může postrkovat částice dopředu. Nám se podařilo zařídit, aby se částice pohybovaly i v protisměru," říká vedoucí výzkumného týmu Pavel Zemánek. Ve vesmíru se světelný pohon testuje už několik let. „Dosud se však objekty mohly díky proudícím fotonům pohybovat jen od Slunce," doplňuje.

Na nápadu začal tým vědců pracovat před pěti lety. „Věděli jsme, že to může fungovat, a chtěli jsme to dokázat v praxi. Také jsme hledali využití tohoto jevu," říká vědec.

Představy tažných paprsků známých ze sci-fi filmů jsou podle něj přehnané. Zemánek věří ve využití vynálezu v biologii nebo medicíně. „Naše vize je, že budeme mít kapku vody s plovoucími mikročásticemi. Když na ni posvítíme světlem, částice se uspořádají, vzájemně provážou a začnou se pohybovat stejným směrem. Už je umíme také třídit. A to tak, že některé se pod dopadajícím světlem vydají doprava a jiné doleva," popisuje pokrok Zemánek.

Ve vzdálenější budoucnosti to otevírá cestu například k mikrorobotům, kteří se díky světlu sami složí a přepraví i na větší vzdálenost. O objevu už informoval uznávaný vědecký časopis Nature Photonics.

V současnosti se Zemánkův tým snaží získat grant na další výzkumy a rozšíření svého vynálezu mezi světové vědce. „Chceme naši výzkumnou sestavu uzpůsobit tak, aby se dala přidělat na běžný mikroskop," dodal.

Autor: Petra Kozlanská

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Akce Ukliďme Česko. Ilustrační foto.

Pomohou přírodě. Odhozené lahve i pneumatiky lidé uklidí dobrovolně

Adam Ondra v rekordním čase přelezl Dawn Wall v masivu El Capitan v Yosemitském národním parku v USA.

Jako by člověk lezl po stropě, říká elitní lezec Adam Ondra

V Brně začínají dva festivaly. Slavnosti vína a Októbrfest na Zelňáku

Brno – Brněnské náměstí Svobody hostí od čtvrtka osmý ročník tradičních Slavností vína. Lidé se mohou těšit na vína a burčák ze čtyřiadvaceti různých vinařství a bohatý kulturní program v podání několika cimbálovek.

Kde je bezpečno a kde se dobře dýchá? Mapa najde ideální bydlení v Brně

Brno /FOTOGALERIE/ – Když se chtěl přestěhovat z kolejí do podnájmu, nebyl si jistý, zda vůbec dokáže najít vhodné bydlení. Nakonec jednadvacetiletý Petr Modrovič našel byt poblíž parku pod Špilberkem. Teď by mu se stěhováním poradila nová webová aplikace, kterou ve své diplomové práci vymyslel student Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně Mikuláš Muroň. Jeho interaktivní mapa totiž určí, kde se v Brně bydlí nejlépe.

NAŠI PRVŇÁČCI: představujeme ZŠ Kotlářská, Bakalovo nábřeží a náměstí Míru

Brno – Podívejte se na tablo novopečených prvňáčků ze škol v Brně. Prostřednictvím našeho seriálu Naši prvňáčci bude redakce představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol. Rodiče a blízcí žáků každou středu najdou v tištěném vydání na straně 4 a na webu prvňáčky z regionu. Deník si tak mohou koupit na památku.

Po Evropě létá Brněnský drak i Duch jižní Moravy

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ – Brněnský drak a Duch jižní Moravy jsou nová jména dvou letadel, která ve své letecké síti používá společnost Bmi regional. V úterý Brněnského draka pokřtili hejtman jihomoravského kraje Bohumil Šimek a brněnský primátor Petr Vokřál.