VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rodiče: Úvoz je peklo. Možná z něj odejdeme

Brno /ANKETA/ - Až třikrát horší než v centru Kodaně nebo Berlína je vzduch v brněnské ulici Úvoz. V okolí je hodně mateřských škol. Před jedy z ulice se v nich snaží malé děti ochránit.

25.2.2014 39
SDÍLEJ:

Ulice Úvoz.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Přestěhovat se a tím si ušetřit zdravotní problémy. Po tom touží Lucie Šebková, která bydlí v ulici Úvoz. „Vadí mi, že pořád dýchám výfukové plyny z aut pod okny. Většinu dne se také potýkám s nesnesitelným hlukem. Nechci své děti vystavovat něčemu takovému," popsala svou zkušenost žena. Výsledek měření ultrajemných prachových částic, které tam minulý týden provedl expert Dánské ekologické rady Kåre Press-Kristensen, ji nepřekvapil.

Dán naměřil speciálním přístrojem v křižovatce ulic Údolní a Úvoz přes pětapadesát tisíc částic. „Přitom už třicet tisíc může způsobit vážné zdravotní problémy," vysvětlil Press-Kristensen.

V ulici před jednou z nedalekých mateřských škol ukázal přístroj dokonce hodnotu přes sto tisíc. „Která školka to byla ale neprozradíme," sdělila Hana Chalupská z iniciativy Dejchej Brno, která se podílela na vytipování lokalit pro měření. V Úvoze a nejbližším okolí je jich přes deset.

Vychovatelky se snaží děti před jedy chránit. „Máme velkou zahradu za budovou pod Kraví horou, kde se snažíme být s dětmi co nejvíc. Předpokládám, že tam zeleň zvládne vzduch filtrovat. Ale abychom to věděli jistě, bylo by potřeba hodnoty změřit," uvedla ředitelka školky v Žižkově ulici Miroslava Řeháčková.

Iniciativy upozorňující na problém ovzduší vítá. Dodala, že nedávno se objevily například plány propojit celou Žižkovu ulici. „Pod Gymnáziem Matyáše Lercha je totiž silnice přerušená. Kdyby se obě části spojily, jezdilo by víc aut u školky. Takže jsme proti," vysvětlila ředitelka.

Další školka je například v Kotlářské ulici, pár desítek metrů od Úvozu. „Hřiště a zahradu máme ve vnitrobloku, za zdmi školy. Problémovými znečišťovateli jsou hlavně auta. Proto předpokládám, že přes zeď se už tolik nebezpečných částic nedostane," řekl ředitel Libor Zřídkaveselý.

Nárůst dýchacích potíží u dětí v posledních letech nezaznamenal. „Ani nepozoruji, že by si rodiče na vzduch stěžovali. Všichni víme, že v okolí školy je špatný. Prostě to tak musíme brát," dodal ředitel.

Stížnosti rodičů nezaznamenal ani ředitel základní školy v ulici Úvoz Miloš Doležal. „Možná o tom ale začnou mluvit víc, protože poslední dobou se znečištění hodně řeší," myslí si Doležal. Ředitelka sousední školky Bohumila Urbánková se o situaci odmítla bavit.

Na prostory školek si rodiče nestěžují. Ale cestě do nich se vyhnout nemohou. „Když vedu ráno dceru do školky, cítím, že vzduch není dobrý. Navíc si často ani nemůžeme povídat, protože přes velký hluk se neslyšíme. Pokud se někdo snaží, aby se situace zlepšila, tak to vítám," sdělila jedna z matek, která si nepřála uvést jméno.

Školku nedaleko Úvozu zvolila, protože pracuje poblíž. „Mám to po cestě. Netušila jsem ale, za jakou to bude cenu. Nechci dceru jedům vystavovat. Možná ji zkusím přihlásit jinam," dodala.

Mluvčí magistrátu Pavel Žára sdělil, že město se problémem znečištění zabývá. „Investujeme například do nových autobusů městské hromadné dopravy. Odklonění části dopravy z centra pomůže dokončení velkého městského okruhu. Podporujeme výsadbu zeleně na jinak nevyužívaných nezpevněných plochách," vyjmenoval některá opatření Žára.

Chalupská z Dejchej Brno však dodala, že některé kroky města jsou nelogické. „Například kupují nové autobusy, místo aby aspoň pořídili filtry na ty staré," upozornila.

Chtějí zóny bez emisí. Ještě letos

Brno-střed - Jak řešit katastrofální situaci stavu ovzduší v Úvoze a dalších podobně dopravně zatížených ulicích? Svůj návrh včera představila opoziční Strana zelených. Požaduje zavedení takzvaných nízkoemisních zón. Oblastí, kam mohou přijet jen auta splňující určité limity zplodin.

Podle lídra brněnské organizace strany Martina Andera padl hlavní argument, proč se dosud magistrát zdráhal takové zóny zřídit. „Donedávna se vymlouval, že neexistují potřebné zákony. Od loňska to neplatí. Vláda totiž loni v březnu schválila nařízení, které stanovuje příslušné emisní kategorie a pravidla pro označování aut plaketami. Přesto vedení města dosud nepředložilo návrh na vyhlášení nízkoemisní zóny," řekl Ander.

Zelení chtějí omezit vjezd aut do nejzatíženějšího území v centru. „Požadujeme, aby město nízkoemisní zónu zavedlo letos. Znečištěný vzduch ohrožuje zdraví desítek tisíc lidí. Toto téma otevřeme na zasedání zastupitelstva osmnáctého března," uvedl lídr zelených.

Náměstek je proti

Ander ujistil, že zavedení zón se dotkne hlavně starších nákladních aut. „Problém nebudou mít ta s benzinovými motory vyrobená po roce 1995. Ani s dieselovými motory vyrobená po roce 2006," řekl Ander.

Náměstek primátora Robert Kotzian zavedení zón odmítá. „Takhle definovaná zóna by problém nevyřešila. Aby byl vliv znatelný, muselo by být omezení větší než jen pro stará nákladní auta. A při takovém radikálním zásahu bychom se dostali do konfliktu s hodnotami, jako je svoboda podnikání. Navíc bychom trestali majitele starších aut za to, že nemají na nové," myslí si náměstek.

Řešením je podle něj spíše odvedení tranzitní dopravy z centra. „Dosáhnout toho můžeme dostavbou velkého městského okruhu nebo také dálnice R43. Ale proti ní zrovna lidé křičící o nutnosti chránit zdraví stále bojují. Bez nich by už stála," upozornil Kotzian.

Autor: Jana Vondrová, Petr Jeřábek

Myslíte si, že by do center měst neměla vjíždět auta?

ANO

70 %

NE

30 %

Hlasovalo: 66

Anketa byla ukončena

25.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 39
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rudy Kovanda a Franta Kocourek (vpravo).
1

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Jeroným Tejc

Poslanec Tejc asi povede brněnskou sociální demokracii do voleb

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Brno – Na běžky nemá dobré vzpomínky, v neděli však na svou nechuť zapomněl. Brněnský fotbalista a známý bavič Petr Švancara společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou, odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry a pak ze slavného závodu odstoupili. „Mám rád rozhovory s běžkaři a řeknu to podobně. S Luďkem nám jednoduše selhaly lyže, promazali jsme," směje se Švancara.

Smogové jízdné zdarma: lidovci jsou proti, opatření vnímají jako populismus

Brno – Červenou dostane projekt městské hromadné dopravy při smogové situaci od brněnských křesťanských demokratů. „Lidovci nepodpoří populistická opatření na jízdné zdarma. Nezlepší to ovzduší ve městě, takže nemáme potřebu podobnou věc zavést," prohlásil v pondělí lidovecký náměstek primátora a člen rady města Petr Hladík. Téma protismogových opatření v úterý projedná jedenáctičlenná rada města, ve které lidovci mají kromě Hladíka ještě jednoho dalšího radního.

Podnikatel Zadeh zůstane ve vazbě, soud stížnost zamítl

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků zůstane ve vazbě, Krajský soud v Brně stížnost proti ní zamítl. Zadehovi právníci se proto obrátí na Ústavní soud. V pondělí o tom informovala Zadehova obhájkyně Alena Kojzarová. Zadeh je od začátku prosince ve vazbě kvůli údajnému ovlivňování svědka.

AKTUALIZOVÁNO

Změny v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Stálá expozice se zavře skoro na dva roky

Brno – Užité umění brzy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně vystřídá design. Kvůli radikální přeměně interiérů i koncepce sbírek se budova pro návštěvníky letos v létě částečně uzavře. Po otevření se bude jmenovat Muzeum designu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies