VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok 2030: Z Brna do Prahy vlakem za hodinu

Brno /ANKETA/ – Cesta z Brna do Prahy za hodinu. Do Jihlavy za dvacet minut. Pokud lidé nevlastní soukromé letadlo, zní to spíše jako název kapitoly vědeckofantas­tického románu.

6.6.2013 29
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Tomáš Kubelka

Trasu mezi dvěma největšími městy republiky nedokážou lidé zvládnout rychleji, než v dvojnásobné době. „Autobusem či vlakem to trvá dvě hodiny a půl. Autem jsem v Praze za dvě hodiny, pokud dodržuji předpisy. Je to pro mne o to nepříjemnější, že dvakrát či třikrát týdně musím do hlavního města za prací," stěžuje si třeba Brňan Radim Šafařík.

Nyní se ovšem otevírá možnost, že na vrcholu své kariéry bude cestovat opravdu jen hodinu. Železničáři totiž oprášili plán na stavbu vysokorychlostní vlakové tratě kopírující dálnici D1. „Letos začneme s aktualizací studie trasování vysokorychlostních tratí. Prioritou je pro nás spojení Lovosice – Praha – Brno – Ostrava. Bude určená pro vlaky s rychlostí nad dvě stě kilometrů v hodině. Pojedou tam 230 až 250 kilometrovou rychlostí. Spojení z Brna do Prahy se zkrátí o hodinu a půl," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Lidem se tento záměr líbí. „Zní to fantasticky. Z centra Brna bych mohla být v Praze rychleji, než třeba v Žebětíně. Jen doufám, že se podobný projekt nebude odkládat do nekonečna," řekla Eliška Zedníčková.

Plán má podporu také na brněnské radnici. „Doprava po dálnici D1 tak bude mnohem méně atraktivní. Cesta do Prahy bude srovnatelná cestě po městě. Vlaky přitom Brňané hojně využívají," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Stavba ovšem má být velmi náročná. Vyžaduje totiž řadu technických opatření, jako je třeba oplocení či mimoúrovňové křižovatky. Mluví se o ceně tři čtvrtě miliardy korun za kilometr. „Celkově bude stát až stovky miliard korun. Ale je možné na ni žádat o evropské peníze," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě kvůli účasti v evropských dotačních programech je nejdřívější datum začátku stavby v roce 2020. „V té době dostavíme tratě koridorové a můžeme začít čerpat peníze na vysokorychlostní," řekl mluvčí železničářů Ptačinský. V roce 2030 pak může být spojení Prahy a Brna hotové. Nejpozději v roce 2050 pak podle ministerstva dopravy bude hotové spojení od severních hranic s Německem přes Prahu a Brno na Slovensko.

Železničáři se nyní soustřeďují hlavně na zpracovávanou studii. „Ukáže, zda jsme schopni takovou trať postavit a uživit," řekl mluvčí.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je podobná trať nezbytná. „Vysokorychlostní železnice je už v Evropě standard. Chystá je i Polsko a staví například Turecko, které je brané stále spíše za rozvojovou zemi," řekl. Dodal, že dráhy mohou na podobné trati provozovat současné soupravy Pendolino, či RailJet, které dostanou příští rok. Podle náměstka primátora Kotziana, je plán na rychlou trať také argumentem pro odsun nádraží na jih od centra. „Je to reálná a mnohem levnější varianta. Do centra by musel vést tunel už od Kohoutovic," řekl Kotzian. Lidé z koalice Nádraží v centru s tím ale nesouhlasí. „Tunel by vedl ve skále, což je lepší podloží pro stavbu, než v sedimentu, jako u Královopolských tunelů. Navíc by odpadlo drahé mimoúrovňové křížení pod Starým Lískovcem," uvedl Tomáš Alter z koalice.

Autor: Petr Jeřábek

Je podle vás rychlovlak zbytečná investice?

ANO

15 %

NE

85 %

Hlasovalo: 137

Anketa byla ukončena

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Masarykův onkologický ústav v Brně slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení.
14

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies