VYBERTE SI REGION

Rok 2030: Z Brna do Prahy vlakem za hodinu

Brno /ANKETA/ – Cesta z Brna do Prahy za hodinu. Do Jihlavy za dvacet minut. Pokud lidé nevlastní soukromé letadlo, zní to spíše jako název kapitoly vědeckofantas­tického románu.

6.6.2013 29
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Tomáš Kubelka

Trasu mezi dvěma největšími městy republiky nedokážou lidé zvládnout rychleji, než v dvojnásobné době. „Autobusem či vlakem to trvá dvě hodiny a půl. Autem jsem v Praze za dvě hodiny, pokud dodržuji předpisy. Je to pro mne o to nepříjemnější, že dvakrát či třikrát týdně musím do hlavního města za prací," stěžuje si třeba Brňan Radim Šafařík.

Nyní se ovšem otevírá možnost, že na vrcholu své kariéry bude cestovat opravdu jen hodinu. Železničáři totiž oprášili plán na stavbu vysokorychlostní vlakové tratě kopírující dálnici D1. „Letos začneme s aktualizací studie trasování vysokorychlostních tratí. Prioritou je pro nás spojení Lovosice – Praha – Brno – Ostrava. Bude určená pro vlaky s rychlostí nad dvě stě kilometrů v hodině. Pojedou tam 230 až 250 kilometrovou rychlostí. Spojení z Brna do Prahy se zkrátí o hodinu a půl," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Lidem se tento záměr líbí. „Zní to fantasticky. Z centra Brna bych mohla být v Praze rychleji, než třeba v Žebětíně. Jen doufám, že se podobný projekt nebude odkládat do nekonečna," řekla Eliška Zedníčková.

Plán má podporu také na brněnské radnici. „Doprava po dálnici D1 tak bude mnohem méně atraktivní. Cesta do Prahy bude srovnatelná cestě po městě. Vlaky přitom Brňané hojně využívají," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Stavba ovšem má být velmi náročná. Vyžaduje totiž řadu technických opatření, jako je třeba oplocení či mimoúrovňové křižovatky. Mluví se o ceně tři čtvrtě miliardy korun za kilometr. „Celkově bude stát až stovky miliard korun. Ale je možné na ni žádat o evropské peníze," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě kvůli účasti v evropských dotačních programech je nejdřívější datum začátku stavby v roce 2020. „V té době dostavíme tratě koridorové a můžeme začít čerpat peníze na vysokorychlostní," řekl mluvčí železničářů Ptačinský. V roce 2030 pak může být spojení Prahy a Brna hotové. Nejpozději v roce 2050 pak podle ministerstva dopravy bude hotové spojení od severních hranic s Německem přes Prahu a Brno na Slovensko.

Železničáři se nyní soustřeďují hlavně na zpracovávanou studii. „Ukáže, zda jsme schopni takovou trať postavit a uživit," řekl mluvčí.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je podobná trať nezbytná. „Vysokorychlostní železnice je už v Evropě standard. Chystá je i Polsko a staví například Turecko, které je brané stále spíše za rozvojovou zemi," řekl. Dodal, že dráhy mohou na podobné trati provozovat současné soupravy Pendolino, či RailJet, které dostanou příští rok. Podle náměstka primátora Kotziana, je plán na rychlou trať také argumentem pro odsun nádraží na jih od centra. „Je to reálná a mnohem levnější varianta. Do centra by musel vést tunel už od Kohoutovic," řekl Kotzian. Lidé z koalice Nádraží v centru s tím ale nesouhlasí. „Tunel by vedl ve skále, což je lepší podloží pro stavbu, než v sedimentu, jako u Královopolských tunelů. Navíc by odpadlo drahé mimoúrovňové křížení pod Starým Lískovcem," uvedl Tomáš Alter z koalice.

Autor: Petr Jeřábek

ANKETA

Je podle vás rychlovlak zbytečná investice?

ANO

15 %

NE

85 %

Hlasovalo: 137     Anketa byla ukončena

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: Držte se! vzkázali spolužáci. Dívka je stále ve vážném stavu

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies