VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rok 2030: Z Brna do Prahy vlakem za hodinu

Brno /ANKETA/ – Cesta z Brna do Prahy za hodinu. Do Jihlavy za dvacet minut. Pokud lidé nevlastní soukromé letadlo, zní to spíše jako název kapitoly vědeckofantas­tického románu.

6.6.2013 29
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Tomáš Kubelka

Trasu mezi dvěma největšími městy republiky nedokážou lidé zvládnout rychleji, než v dvojnásobné době. „Autobusem či vlakem to trvá dvě hodiny a půl. Autem jsem v Praze za dvě hodiny, pokud dodržuji předpisy. Je to pro mne o to nepříjemnější, že dvakrát či třikrát týdně musím do hlavního města za prací," stěžuje si třeba Brňan Radim Šafařík.

Nyní se ovšem otevírá možnost, že na vrcholu své kariéry bude cestovat opravdu jen hodinu. Železničáři totiž oprášili plán na stavbu vysokorychlostní vlakové tratě kopírující dálnici D1. „Letos začneme s aktualizací studie trasování vysokorychlostních tratí. Prioritou je pro nás spojení Lovosice – Praha – Brno – Ostrava. Bude určená pro vlaky s rychlostí nad dvě stě kilometrů v hodině. Pojedou tam 230 až 250 kilometrovou rychlostí. Spojení z Brna do Prahy se zkrátí o hodinu a půl," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Lidem se tento záměr líbí. „Zní to fantasticky. Z centra Brna bych mohla být v Praze rychleji, než třeba v Žebětíně. Jen doufám, že se podobný projekt nebude odkládat do nekonečna," řekla Eliška Zedníčková.

Plán má podporu také na brněnské radnici. „Doprava po dálnici D1 tak bude mnohem méně atraktivní. Cesta do Prahy bude srovnatelná cestě po městě. Vlaky přitom Brňané hojně využívají," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Stavba ovšem má být velmi náročná. Vyžaduje totiž řadu technických opatření, jako je třeba oplocení či mimoúrovňové křižovatky. Mluví se o ceně tři čtvrtě miliardy korun za kilometr. „Celkově bude stát až stovky miliard korun. Ale je možné na ni žádat o evropské peníze," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Právě kvůli účasti v evropských dotačních programech je nejdřívější datum začátku stavby v roce 2020. „V té době dostavíme tratě koridorové a můžeme začít čerpat peníze na vysokorychlostní," řekl mluvčí železničářů Ptačinský. V roce 2030 pak může být spojení Prahy a Brna hotové. Nejpozději v roce 2050 pak podle ministerstva dopravy bude hotové spojení od severních hranic s Německem přes Prahu a Brno na Slovensko.

Železničáři se nyní soustřeďují hlavně na zpracovávanou studii. „Ukáže, zda jsme schopni takovou trať postavit a uživit," řekl mluvčí.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je podobná trať nezbytná. „Vysokorychlostní železnice je už v Evropě standard. Chystá je i Polsko a staví například Turecko, které je brané stále spíše za rozvojovou zemi," řekl. Dodal, že dráhy mohou na podobné trati provozovat současné soupravy Pendolino, či RailJet, které dostanou příští rok. Podle náměstka primátora Kotziana, je plán na rychlou trať také argumentem pro odsun nádraží na jih od centra. „Je to reálná a mnohem levnější varianta. Do centra by musel vést tunel už od Kohoutovic," řekl Kotzian. Lidé z koalice Nádraží v centru s tím ale nesouhlasí. „Tunel by vedl ve skále, což je lepší podloží pro stavbu, než v sedimentu, jako u Královopolských tunelů. Navíc by odpadlo drahé mimoúrovňové křížení pod Starým Lískovcem," uvedl Tomáš Alter z koalice.

Autor: Petr Jeřábek

Je podle vás rychlovlak zbytečná investice?

ANO

15 %

NE

85 %

Hlasovalo: 137

Anketa byla ukončena

6.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 29
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies