VYBERTE SI REGION

Rozbořená čekárna na Obilním trhu se konce oprav dočká zřejmě až příští rok

Brno /FOTOGALERIE/ – Funkcionalistická tramvajová čekárna na Obilním trhu bude opravená patrně až v příštím roce, tedy zhruba rok a půl po původním termínu. Městská část Brno-střed vyměnila stavební firmu. Po té původní bude zřejmě vymáhat dva miliony korun, zaznělo ve čtvrtek na tiskové konferenci městské části. Výjimečnému objektu z roku 1926 navíc hrozí zrušení památkové ochrany. Podle některých odborníků jsou škody, které původní stavební firma udělala, nevratné.

15.9.2016 2
SDÍLEJ:

Současná podoba funkcionalistické čekárny na Obilním trhu.Foto: DENÍK/Ludmila Korešová

Autor projektu obnovy čekárny Tomáš Rusín dnes řekl, že zachránit se podaří asi 55 procent čekárny. Měla by být podle něj plně funkční, ovšem bez záchodů, které byly v suterénu. "Podzemní část je zakonzervována, není síla ji provozovat ani zrekonstruovat a současné normy ji neumožní otevřít, jak byla původně konstruována," uvedl Rusín. Obnova památky počítá s terasou z umělého kamene, luxfery, původní ocelové konstrukce budou repasovány a vráceny zpět.

Původní zakázku loni získala za cenu 1,958 milionu korun společnost ŠTUK HELMA s.r.o. Městská část jí zatím zaplatila zhruba milion. Vymáhat chce ale dvojnásobek, protože firma podle radnice nerespektovala projekt. "Nepostupovali podle projektu statiky, uložení výztuží, armování objektu," uvedl Rusín, kterého překvapilo, že tak malou stavbu "jde takto zpackat". Stavební firma ale s kritikou architektů a radnice nesouhlasí. "My jsme postupovali podle toho, co bylo odsouhlaseno a dohodnuto na kontrolních dnech. Projekt bouracích prací byl špatný, pokud bychom to dělali úplně proti projektu, tak by to spadlo na zem a nebude co zachraňovat," řekl Zdeněk Helma ze stavební firmy. Uvedl, že jeho společnost nic nezničila, ale zachraňovala. Kulturní památky renovuje od 90. let.

Radnice ale s touto firmou už ukončila smlouvu a vybrala novou - společnost Tocháček. Ta už na čekárně začala pracovat. Na zastávku pověsila ceduli "zastávku opravujeme po předchozí firmě". Podle Viktora Jaroše z firmy Tocháček bude objekt opravený patrně až na jaře, protože v zimě nebude možné některé části dělat. Za druhou fázi oprav podle smlouvy radnice zaplatí 2,7 milionů korun. Cena je vyšší kvůli některým dodatečným požadavkům památkářů, jde například o luxfery, které nebyly v původní dokumentaci.

Než bude čekárna opravená, možná už nebude kulturní památkou. Návrhem na zrušení památkové ochrany se zabývá ministerstvo kultury, které zahájilo řízení na základě podnětu restaurátora Radka Ryšánka. Podle něj objekt ztratil památkovou hodnotu. Ministerstvo kultury na středeční dotaz, v jaké fázi řízení je, zatím neodpovědělo.

Podle Ryšánka byla památka neopravitelně zničena. "Došlo k demolici cca až poloviny původní stavební hmoty, z níž zůstaly pouze roxory (výztuže). Tuto původní hmotu již nebude možno nikdy obnovit," uvedl Ryšánek. Neopravitelně zničená je podle něj i původní technologie stavby objektu nebo původní keramické obklady, podzemní část se záchodky byla zasypána sutí a zalita betonem. Podle Ryšánka objekt navržený architektem Oskarem Pořískou pozbyl autenticitu technologickou i tvarovou.

Brněnští památkáři se zrušením památkové ochrany objektu nesouhlasí. Připouštějí ale, že zastávka, která byla dříve funkcionalistickým klenotem, byla poničena. "Obnova památek moderní architektury je velmi komplikovaná především z důvodu často zjišťované nemožnosti obnovy původních materiálů postižených korozí," uvedl už dříve ředitel brněnského pracoviště Národního památkového ústavu Zdeněk Vácha. Také městská část Brno-střed a architekti projektu obnovy čekárny jsou pro zachování památkové ochrany objektu.

Autor: ČTK

15.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies