Příští rok s penězi od nás rozhodně nepočítejte. Takovou zprávu dostalo město od ministerstva dopravy, když chtělo začít s přípravami rozšíření dálnice D1 v okolí Brna.

Úpravy dálnice v úseku Kývalka–Holubice a její rozšíření na šest jízdních pruhů mají stát čtyřicet miliard korun. „V prvé řadě musíme dokončit rozestavěné projekty. Vláda v červnu zakázala, abychom začínali s novými, takže je jisté, že příští rok Brno peníze nedostane,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Zdržení stavby se nelíbí brněnským městským částem, které u dálnice leží. Situace je nejhorší v Brně­Bosonohách. „Mrzí nás to, rozšíření potřebujeme co nejdříve. Přes naše území totiž jezdí mnoho kamionů, které míří do firem v Popůvkách či v Troubsku,“ uvedl bosonožský starosta Miroslav Sojka.

Nedostatek peněz však není tou největší překážkou, která stavbě brání. „Základním problémem je teď nesoulad s územními plány obcí a městských částí, kterých se rozšíření týká,“ upozornil Pavel Doležal z Ředitelství silnic a dálnic. Změna čtyřproudé dálnice na šestiproudou si vyžádá stavbu nových mimoúrovňových křižovatek či protihlukových stěn. „A takové úpravy se s městskými částmi Brna neprojednávají snadno,“ podotkl Doležal.

Nejsložitější je technické řešení křižovatek D1 s D2 a D1 s rychlostní silnicí R52. „Nebylo to vůbec snadné, ale už jsme přišli na řešení. Změna se teď musí zavést do územního plánu, který bude hotový do konce roku,“ řekl brněnský primátor Roman Onderka. Ani poté ale nebude vyhráno. „Pak musí ještě Česká formační agentura životního prostředí posoudit vliv projektu na okolí,“ popsal následné kroky Onderka.

Kdy se na D1 začne stavět, zatím nedokáže nikdo odhadnout. „Těch komplikací je opravdu tolik, že je těžké říct, kdy práce začnou,“ uvedl Doležal. Stavba měla podle plánu začít mezi lety 2010 a 2012 a měla trvat tři až čtyři roky. „Jenže už dnes celá příprava nabrala zpoždění,“ zdůraznil Doležal.

Vedení Brna je o něco optimističtější. „Když sečtu všechny lhůty, které nás ještě čekají, tak věřím, že projekt stihneme připravit do konce příštích prázdnin,“ odhadl primátor. I kdyby se to podařilo, na rozšíření dálnice si Brňané zřejmě počkají ještě dlouho. „Situaci všem komplikuje špatná ekonomická situace a taky to, že není schválený státní rozpočet,“ upozornil na problémy ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

Odborníci se shodují na tom, že je rozšíření dálnice nutné. „Ve čtyřech pruzích může v tomto úseku projet jen omezené množství aut. Při jakékoliv dopravní krizi pak vznikají kolony,“ popsal častou situaci Doležal. Dálnice se má rozšířit o tři a půl metru na každé straně. „To je v porovnání s jinými úpravami silnic zanedbatelné. Mnohé problémy s přípravou jsou složité a zdlouhavé, ale nutné,“ dodal.

TEREZA BARTOŠÍKOVÁ A LUCIE HRABCOVÁ