VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozšíření Žabovřeské nabírá další zpoždění

Brno – Jen co se v září otevřou brněnské Královopolské tunely, chtěli podle plánů za začátku roku silničáři poklepat na základní kámen stavby navazující části brněnského velkého městského okruhu. Nyní přiznávají, že letošní termín stavby úseku nazvaného Žabovřeská I. nestihnou. A není ani jisté, zda se jim to podaří příští rok.

9.7.2012 9
SDÍLEJ:

Životnost tunelů Dobrovského je naplánovaná na sto let. Stavbu tvoří dva samostatné tubusy dlouhé 1250 metrů. Stála 12 miliard korun. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Doposud chybí především peníze a neskončily výkupy pozemků. Po otevření tunelů z nich přitom budou proudit desetitisíce aut do pouze dvoupruhové současné silnice.

Kvůli odkladům zažádalo Ředitelství silnic a dálnic o prodloužení takzvaného územního rozhodnutí. Po prázdninách totiž mělo propadnout, protože silničáři nepřipravili žádost o stavební povolení. „Platnost územního rozhodnutí jsme prodloužili o dva roky," uvedl Petr Koláček ze stavebního úřadu brněnských Žabovřesk.

Že se letos stavět nezačne, potvrdila ředitelka brněnského závodu Ředitelství Věra Hoderová. „Letos určitě s Žabovřeskou I. nepočítáme," konstatovala.

Kdy stavebníci navážou na dokončené tunely další částí okruhu doposud není jisté. „Nedokáži říct konkrétní termín. Ale uděláme maximum pro to, aby to bylo co nejdřív, možná příští rok. Je to totiž významná stavba pro zachování kontinuity městského okruhu. Teď doprava ztrácí v Žabovřeské plynulost," ujistila Hoderová.

Žabovřeskou ulicí doposud vede jen dvouproudá silnice. Od Pisárek i od Žabovřesk do ní přitom ústí několik víceproudých silnic. A tvoří se tam kolony, které hrají na nervy řidičům. „Ve špičce snad ani nemá cenu tudy projíždět. Auta se tam sunou strašně dlouho. Raději projíždím městem," přiznal Martin Svoboda.

Hrůzu mají z dalšího odkladu rozšíření nejen řidiči, ale také vedení města Brna. „Stavba měla začít už dávno. Ve chvíli, kdy se po prázdninách otevřou Královopolské tunely, bude situace ještě horší než teď. Bude to nejhrozivější místo na městském okruhu," zdůraznil náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Problém takzvaného úzkého hrdla má vyřešit rozšíření silnice na čtyři pruhy na úkor tramvajové tratě. Ta povede tunelem pod Wilsonovým lesem. Je to nejdražší varianta rozšíření silnice, ale také nejekologičtější. „Stojí tři miliardy korun. Nejlevnější bylo posunutí koryta řeky. Cena by byla oproti tunelu přibližně třetinová. Při posuzování vlivu stavby na životní prostředí se ale ukázalo, že tunel je nejšetrnější," upozornila Andrea Chmelová z ředitelství.

Drahá varianta má ale jednu výhodu. Zatím proti ní nezačali protestovat ekologové ani místní občanská sdružení. Těm se přitom podařilo po dvacetiletém boji dosáhnout v listopadu roku 2010 zrušení stavebního povolení na sousední Královopolské tunely. A přerušit tak na čtvrt roku jejich stavbu. „Nevím o podobných problémech u Žabovřeské," potvrdila ředitelka Hoderová.

Stavbu tunelů zastavilo sdružení Velký městský okruh Brno. I jeho předseda Karel Štěpaník potvrdil, že zatím nemá s Žabovřeskou problém. „Když se začal návrh projednávat, měli lidé nějaké náměty či protesty. Nakonec jsme se ale domluvili už při procesu posuzování vlivů na životní prostředí. To, co se díky němu dostalo do územního rozhodnutí, nám vyhovuje. Pokud to silničáři nějak nepoškrtají, bude stavba bezkonfliktní," ujistil Štěpaník.

Autor: Petr Jeřábek

9.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Masarykův onkologický ústav v Brně slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení.
14

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies