VYBERTE SI REGION

Rozšíření Žabovřeské nabírá další zpoždění

Brno – Jen co se v září otevřou brněnské Královopolské tunely, chtěli podle plánů za začátku roku silničáři poklepat na základní kámen stavby navazující části brněnského velkého městského okruhu. Nyní přiznávají, že letošní termín stavby úseku nazvaného Žabovřeská I. nestihnou. A není ani jisté, zda se jim to podaří příští rok.

9.7.2012 9
SDÍLEJ:

Životnost tunelů Dobrovského je naplánovaná na sto let. Stavbu tvoří dva samostatné tubusy dlouhé 1250 metrů. Stála 12 miliard korun. Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Doposud chybí především peníze a neskončily výkupy pozemků. Po otevření tunelů z nich přitom budou proudit desetitisíce aut do pouze dvoupruhové současné silnice.

Kvůli odkladům zažádalo Ředitelství silnic a dálnic o prodloužení takzvaného územního rozhodnutí. Po prázdninách totiž mělo propadnout, protože silničáři nepřipravili žádost o stavební povolení. „Platnost územního rozhodnutí jsme prodloužili o dva roky," uvedl Petr Koláček ze stavebního úřadu brněnských Žabovřesk.

Že se letos stavět nezačne, potvrdila ředitelka brněnského závodu Ředitelství Věra Hoderová. „Letos určitě s Žabovřeskou I. nepočítáme," konstatovala.

Kdy stavebníci navážou na dokončené tunely další částí okruhu doposud není jisté. „Nedokáži říct konkrétní termín. Ale uděláme maximum pro to, aby to bylo co nejdřív, možná příští rok. Je to totiž významná stavba pro zachování kontinuity městského okruhu. Teď doprava ztrácí v Žabovřeské plynulost," ujistila Hoderová.

Žabovřeskou ulicí doposud vede jen dvouproudá silnice. Od Pisárek i od Žabovřesk do ní přitom ústí několik víceproudých silnic. A tvoří se tam kolony, které hrají na nervy řidičům. „Ve špičce snad ani nemá cenu tudy projíždět. Auta se tam sunou strašně dlouho. Raději projíždím městem," přiznal Martin Svoboda.

Hrůzu mají z dalšího odkladu rozšíření nejen řidiči, ale také vedení města Brna. „Stavba měla začít už dávno. Ve chvíli, kdy se po prázdninách otevřou Královopolské tunely, bude situace ještě horší než teď. Bude to nejhrozivější místo na městském okruhu," zdůraznil náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Problém takzvaného úzkého hrdla má vyřešit rozšíření silnice na čtyři pruhy na úkor tramvajové tratě. Ta povede tunelem pod Wilsonovým lesem. Je to nejdražší varianta rozšíření silnice, ale také nejekologičtější. „Stojí tři miliardy korun. Nejlevnější bylo posunutí koryta řeky. Cena by byla oproti tunelu přibližně třetinová. Při posuzování vlivu stavby na životní prostředí se ale ukázalo, že tunel je nejšetrnější," upozornila Andrea Chmelová z ředitelství.

Drahá varianta má ale jednu výhodu. Zatím proti ní nezačali protestovat ekologové ani místní občanská sdružení. Těm se přitom podařilo po dvacetiletém boji dosáhnout v listopadu roku 2010 zrušení stavebního povolení na sousední Královopolské tunely. A přerušit tak na čtvrt roku jejich stavbu. „Nevím o podobných problémech u Žabovřeské," potvrdila ředitelka Hoderová.

Stavbu tunelů zastavilo sdružení Velký městský okruh Brno. I jeho předseda Karel Štěpaník potvrdil, že zatím nemá s Žabovřeskou problém. „Když se začal návrh projednávat, měli lidé nějaké náměty či protesty. Nakonec jsme se ale domluvili už při procesu posuzování vlivů na životní prostředí. To, co se díky němu dostalo do územního rozhodnutí, nám vyhovuje. Pokud to silničáři nějak nepoškrtají, bude stavba bezkonfliktní," ujistil Štěpaník.

Autor: Petr Jeřábek

9.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies