Doposud chybí především peníze a neskončily výkupy pozemků. Po otevření tunelů z nich přitom budou proudit desetitisíce aut do pouze dvoupruhové současné silnice.

Kvůli odkladům zažádalo Ředitelství silnic a dálnic o prodloužení takzvaného územního rozhodnutí. Po prázdninách totiž mělo propadnout, protože silničáři nepřipravili žádost o stavební povolení. „Platnost územního rozhodnutí jsme prodloužili o dva roky," uvedl Petr Koláček ze stavebního úřadu brněnských Žabovřesk.

Že se letos stavět nezačne, potvrdila ředitelka brněnského závodu Ředitelství Věra Hoderová. „Letos určitě s Žabovřeskou I. nepočítáme," konstatovala.

Kdy stavebníci navážou na dokončené tunely další částí okruhu doposud není jisté. „Nedokáži říct konkrétní termín. Ale uděláme maximum pro to, aby to bylo co nejdřív, možná příští rok. Je to totiž významná stavba pro zachování kontinuity městského okruhu. Teď doprava ztrácí v Žabovřeské plynulost," ujistila Hoderová.

Žabovřeskou ulicí doposud vede jen dvouproudá silnice. Od Pisárek i od Žabovřesk do ní přitom ústí několik víceproudých silnic. A tvoří se tam kolony, které hrají na nervy řidičům. „Ve špičce snad ani nemá cenu tudy projíždět. Auta se tam sunou strašně dlouho. Raději projíždím městem," přiznal Martin Svoboda.

Hrůzu mají z dalšího odkladu rozšíření nejen řidiči, ale také vedení města Brna. „Stavba měla začít už dávno. Ve chvíli, kdy se po prázdninách otevřou Královopolské tunely, bude situace ještě horší než teď. Bude to nejhrozivější místo na městském okruhu," zdůraznil náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Problém takzvaného úzkého hrdla má vyřešit rozšíření silnice na čtyři pruhy na úkor tramvajové tratě. Ta povede tunelem pod Wilsonovým lesem. Je to nejdražší varianta rozšíření silnice, ale také nejekologičtější. „Stojí tři miliardy korun. Nejlevnější bylo posunutí koryta řeky. Cena by byla oproti tunelu přibližně třetinová. Při posuzování vlivu stavby na životní prostředí se ale ukázalo, že tunel je nejšetrnější," upozornila Andrea Chmelová z ředitelství.

Drahá varianta má ale jednu výhodu. Zatím proti ní nezačali protestovat ekologové ani místní občanská sdružení. Těm se přitom podařilo po dvacetiletém boji dosáhnout v listopadu roku 2010 zrušení stavebního povolení na sousední Královopolské tunely. A přerušit tak na čtvrt roku jejich stavbu. „Nevím o podobných problémech u Žabovřeské," potvrdila ředitelka Hoderová.

Stavbu tunelů zastavilo sdružení Velký městský okruh Brno. I jeho předseda Karel Štěpaník potvrdil, že zatím nemá s Žabovřeskou problém. „Když se začal návrh projednávat, měli lidé nějaké náměty či protesty. Nakonec jsme se ale domluvili už při procesu posuzování vlivů na životní prostředí. To, co se díky němu dostalo do územního rozhodnutí, nám vyhovuje. Pokud to silničáři nějak nepoškrtají, bude stavba bezkonfliktní," ujistil Štěpaník.