Naplnění všech doporučení totiž podle radních není reálné. „Dokument je ambicióznější, než jaké jsou současné možnosti města,“ sdělil investiční náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Podle něj existují dva hlavní problémy. Jedním je to, že stavba cyklostezek a další infrastruktury pro cyklisty je příliš drahá. Druhou pak pomalá práce úřadů. „V případě cyklostezek je potřeba mnoho vyjádření příslušných úřadů,“ zdůraznil Kotzian. Například prodloužení stezky mezi Intersparem a krematoriem až do bohunického kampusu brzdí také požadavky majitelů pozemků.

Představitelé brněnských cyklistických sdružení ovšem proti postoji radních ostře protestují. „Generel považujeme za závazný. Schválila jej rada i zastupitelstvo. Výmluvy politiků jsou alibistické. Typickým příkladem je třístránkový dopis, který jsme od náměstka Kotziana obdrželi. Stále opakoval starou výmluvu o nedostatku peněz a přidal k ní i novou o úřednících,“ kroutil hlavou Darek Galle ze sdružení Brno na kole. Podle něj generel nabízí levná řešení. „Například zprůjezdnění jednosměrných silnic pro cyklisty či namalování cyklopruhů. To vše město úplně opomíjí,“ tvrdí Galle.

Vlažný postoj politiků ke generelu vadí i šéfovi klubu Bicybo Jiřímu Jedličkovi. „Situace pro cyklisty se v Brně vůbec nelepší. V minulém volebním období přišlo město s několika nadějnými projekty jako například cyklopruhy na Mendlově náměstí. Jenže nepokračují. Ucelená síť alespoň základních tras chybí,“ stěžuje si Jedlička. Ke kritice se připojil také lídr opozičních zelených Martin Ander. Ten se v minulém volebním období ještě jako náměstek primátora o zpracování generelu zasazoval. „Generel je na rozdíl od předchozích podobných plánů realistický. Místo drahých cyklostezek přináší cyklopruhy, které stojí méně než desetinu nákladů. Město za ně zaplatí zhruba tři sta tisíc za kilometr, kdežto cena cyklostezky je mezi pěti a deseti miliony,“ upozornil Ander.

Jedinou překážkou naplňování cyklogenerelu je podle Andera neochota. „Například vyznačení cyklopruhů v Kounicově ulici nic nebrání. Je dostatečně široká. Přestože je to jeden z dohodnutých projektů, město jej řeší už rok,“ upozornil Ander.

S výtkami ovšem náměstek Kotzian nesouhlasí. „O některých cyklopruzích můžeme diskutovat z hlediska bezpečnosti. Nebudu říkat, která místa, ale část nových brněnských cyklopruhů považuji za rizikové,“ podotkl Kotzian. Konkrétně pruhy v Kounicově podle něj brzdí to, že tam město plánuje bezbariérová opatření a stavět bude i soukromý investor. „Tyto stavby je třeba s cyklopruhy sladit,“ dodal Kotzian.

Cyklisté se letos dočkají naplnění alespoň jednoho z doporučení generelu. „Po obvodu pěší zóny v centru města umístíme snad ještě letos na podzim cyklostojany. Lidé tam mohou nechat kolo a do centra se pěšky dostanou do tří minut. Počítáme, že přibude deset stojanů, ale jejich umístění musí ještě odsouhlasit příslušné orgány,“ řekl Kotzian.

DALŠÍ CYKLOSTEZKY
Stavby zařazené v rozpočtu města na rok 2010:
- Valchařská – Olší (chybí peníze, cena 14,7 milionu)
- Olší – Babická (chybí peníze, cena 3 miliony)
- Areál cyklistiky – lokalita Hněvkovského (stavba dokončená, cena 15,6 milionu)
- Hrad Veveří – Rakovec (chybí peníze, cena 68,5 milionu)
- Kaštanová – most přes dálnici D2 (cena 17,1 milionu)

Stavby zařazené v rozpočtu města na rok 2011:
- Renneská – Kšírova (dokončení 2012, cena 18 milionů)
- Kšírova – Sokolova (dokončení 2011, cena 20 milionů)
- K Nábřeží (dokončení 2011, cena 3,5 milionu)

Plán na rok 2012
- Renneská – Kšírova (dokončení 2012, cena 18 milionů)