Cestování z centra Brna tramvají do Králova Pole či Řečkovic hromadnou dopravou nepatří k nejpříjemnějším. Tramvaje číslo jedna totiž ve špičce jezdí plné a zdržuje je i to, že se jim do cesty motají auta. „V porovnání třeba s osmičkou, která jezdí většinu cesty po vlastní trati, mi jednička připadá strašně pomalá. Když se k tomu připočítá to, že je skoro vždycky plná lidí, není cesta zrovna ideální," upozorňuje třeba Eliška Řezníková.

Podle plánů města má jeden z problematických úseků odstranit postavení oddělené trati při plánované rekonstrukci Benešovy ulice. Jenže tento záměr narazil na nepřízeň radnice městské části Brno-střed. Ta nedávno už poněkolikáté oddělení tramvaje odmítla. „Jsme proti. Chceme, aby tramvaj byla na stejné úrovni jako zbytek ulice. Nejde nám ani tak o auta, ale o lidi. Aby měli možnost ulici přecházet," uvedl zastupitel pro rozvoj Brna-středu Vojtěch Mencl.

Podle něj oddělená tramvaj do centra nepatří. „Není to odpovídající historickému centru. To můžeme oddělit tramvaj třeba v Masarykově ulici," podotkl Mencl.

Opravy ulice od hlavního nádraží až k Mahenovu divadlu chystá brněnský magistrát. A podle šéfa jeho dopravního odboru Vladimíra Bielka je naopak oddělení trati nejvhodnější řešení. „Upřednostnění hromadné dopravy před individuální je součást dopravní politiky města. V Benešově navrhujeme řešení, které je výhodné pro cestující. Na neoddělené trati mohou jet tramvaje šestnáct až dvacet kilometrů v hodině, na oddělené pětadvacet. V Lidické to funguje. A nevidím důvod, proč v budoucnu nemůže být oddělená trať jedničky až k Semilassu," myslí si Bielko.

Dodal, že tramvaj mimo silnici má také další výhody. „Je ekonomičtější. Vedle času šetří i vozový park dopravního podniku. A je to také bezpečnější alternativa. Na odděleném tramvajovém pásu nejsou nehody," konstatoval Bielko.

S tím souhlasí i představitelé brněnského dopravního podniku. „Pro nás je lepší, když je tramvajová trať oddělená," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

Podle Bielka nebude problém ani s přecházením ulice či otáčením aut. „Navrhli jsme několik přechodů. Auta se pak otočí na kruhovém objezdu," poznamenal Bielko. Objezd má vzniknout na křižovatce s Divadelní ulicí.

Představitelé městské části ovšem trvají na svém návrhu. „Benešova není na dráze tramvaje tak dlouhý a rozsáhlý úsek, aby její ponechání v ulici znamenalo tak velkou ztrátu. A zvýšení rychlosti tramvaje není adekvátní ke ztrátě komfortu chodců. V centru přece tramvaje nemusí jezdit rychle. Je to výhodnější i vzhledem k bezpečnosti," řekl Mencl. Odstrašující příklad oddělení tratě je podle něj v Renneské ulici. „Tam tramvajový pás ulici rozdělil," poznamenal Mencl.

Podobné oddělení trati se nelíbí třeba Pavlu Dvořákovi. „V Renneské jsou kolem kolejí keře a plot. Ulici jde přejít jen na několika místech. U Grandu si něco podobného představit nedokážu," řekl muž.

Podle Bielka bude konečná podoba ulice výsledkem dohody. „Musíme najít řešení společně. Času je na to dost, oprava ulice totiž přijde na řadu až za sedm let," řekl Bielko. Dodal, že konečné rozhodnutí budou mít v rukou politici, kteří budou v té době sedět ve vedení Brna.