VYBERTE SI REGION

Rychnovský: Po volbách chci raději středopravou koalici

Brno /ROZHOVOR/ – Lidovce vede do voleb jejich brněnský předseda Daniel Rychnovský. Touží po úpravě náměstí Svobody, nechce v Brně další mešity ani se vzdát odsunu vlakového nádraží.

9.10.2010 2
SDÍLEJ:

Daniel Rychnovský.Foto: DENÍK/Attila Racek

Když na jaře roku 2008 musela kvůli aféře s primátorem Romanem Onderkou odstoupit z politických funkcí Barbora Javorová, stal se šéfem brněnských lidovců a zároveň také zástupcem primátora ředitel Nemocnice Milosrdných bratří Daniel Rychnovský. Do letošních komunálních voleb už stranu vede jako brněnský lídr. A tím pádem hlavní kandidát lidovců na primátora.

ONLINE rozhovor s Danielem Rychnovským čtete ZDE

Pokud ve volbách uspěje, zlepší se i jeho vyhlídky ve vnitrostranickém boji o post nového lídra strany. Toho budou křesťanští demokraté volit v listopadu. „Jsem připraven bojovat o místa ve vedení strany i ve vedení Brna,“ říká Rychnovský.

Proč jste se rozhodl kandidovat na primátora?
Mohu uplatnit svoje zkušenosti a profesionální výbavu ve službách městu. Jsem navíc Brňan a lokální patriot. Chci pro Brno dále pracovat. Vím, o čem ta funkce je, jsem statutárním náměstkem primátora. Také mám zkušenost s řízením týmu lidí, umím jazyky. A věřím, že jsem schopný město řídit i reprezentovat.

Na co z posledního volebního období a vaší práce ve vedení Brna jste nejvíce hrdý?
Je dobré, že jsme město víc nezadlužili. Dobré také bylo, že nemohla vládnout jen jedna strana, naopak jsme se jako partneři vzájemně kontrolovali. Díky tomu jsme se vyhnuli kauzám, jakou byl předtím například prodej pasáže Jalta. Jsem také rád, že se nám podařilo zahájit opravu vily Tugendhat. Jednání o ní se dříve vlekla a vile škodila. Přímo pod mým vedením jsme zachránili sportovní areály. Konkrétně halu Morenda a plavecký stadion za Lužánkami. Obě stavby byly v konkurzu, u stadionu hrozilo, že bude úplně zničený. Úspěch je také opravená hala Rondo a dva nové plavecké bazény. Jeden v Kohoutovicích, druhý v Řečkovicích, oba kryté. V době hospodářské recese beru jako úspěch i to, že pokračuje stavba velkého městského okruhu, příprava přestavby železničního uzlu a příprava Janáčkova kulturního centra. Také jsme dobře reagovali na populační boom a zřídili 1500 nových míst v mateřských školách.

Co se naopak nepovedlo?
Nedokázali jsme připravit nový územní plán. To je zásadní věc. Nepovedlo se také pohnout se stavbou garážových domů. V centru je příliš hustá doprava, parkuje tu moc aut. Mrzí mne také, že se nám nepodařila prosadit kandidatura Brna na evropské město kultury. To považuji za velkou prohru a facku brněnským kulturním institucím, které ten projekt chystaly. Také jsme chtěli postavit více kilometrů cyklostezek.

Tvorba nového územního plánu vázne mimo jiné i na sporech o vedení rychlostní silnice R43. Kterou variantu preferujete?
Od začátku jsem pro variantu přes Bystrc. Podporuji tu se silnicí zakrytou pod zemí, která nerozdělí sídliště. Je potřeba silnici co nejrychleji dostavět. Bohužel právě R43 je klasický případ bez řešení, proti kterému by nikdo neprotestoval.

Přemýšlejí stejně jako vy i vaši spolustraníci z Bystrce? V zastupitelstvu městské části jsou proti R43 uprostřed čtvrti.
Je to problém, ale je to logické. Každý totiž vždy obhajuje svoje lokální zájmy a nechce ustoupit těm globálnějším. Přesto je nutné, aby vyššímu zájmu ustoupili. Nějaké rozhodnutí o R43 už musí padnout. Pokud se tak nestane, přetíží auta stávající silnici na Svitavy.

Kvůli velkým dopravním stavbám jste se mnohdy nedokázali shodnout ani v koalici se zelenými, Brnem 2006 a sociálními demokraty. Nebyla toto naopak nevýhoda velkého počtu spolupracujících stran?
Ano, byla. Ale přestože koalice vznikla jako určitý slepenec po volbách v roce 2006 a nikdo jí nedával víc než půl roku života, přežila. Kromě některých bodů, o nichž jsme od začátku věděli jako o problematických, se nám na spoustě věcí podařilo shodnout. V otázkách dopravy i třeba obsazení postů šéfů odborů kultury a územního plánování to, to je pravda, nebylo.

Jako kompromisní návrh při přestavbě brněnského hlavního nádraží jste navrhli variantu, díky níž měla původní nádraží spojit s novým rychlodráha. Tato možnost definitivně padla?
Nápad s rychlodráhou nebyl špatný. Umožňoval zachovat zastávku regionálních tratí přímo na současném hlavním nádraží. Jenže koalice ji nepřijala. Správa železniční a dopravní cesty se navíc změny projektu bála. Takový zásah do něj může zbrzdit vydání územního rozhodnutí, a ohrozit tak přísun evropských peněz. A rychlodráhu rozhodně nechceme tlačit přes mrtvoly. Zůstane nám jako alternativa i dál.

Vaše strana se hlásí i názvem ke křesťanství. Projevilo se nějak konkrétně i ve vašich rozhodnutích v uplynulých čtyřech letech?
To musí posoudit lidé. Domnívám se, že křesťanství v politice je službou. Není o moci, gestech a symbolech, ale poctivé službě druhým. Křesťanský demokrat musí být spolehlivý partner. Křesťanství znamená solidaritu s lidmi. Ale ne tu levicovou. Pomoci je třeba těm, kteří to potřebují. Nemocným či starým s nedostatkem vlastních sil. Ne těm, kteří si jezdí mercedesem pro sociální dávky.

Loni jste veřejně odmítli plán brněnských muslimů stavět další mešitu. V tom vaše vyznání roli nehrálo?
Je třeba vědět, co chceme a kde stojíme. Roli v našem postoji hraje evropská tradice. Je přece třeba stát na našich křesťanských tradicích, které vždy ovlivňovaly naši historii a kulturu. Proto nepodporujeme další mešity. V islámském světě křesťanství a naši kulturu negují úplně. Křesťané tam jsou zabíjení a vyhánění z kostelů, není tam žádná tolerance. A dokud se nebudou vyznání na celém světě navzájem tolerovat, není důvod expanzi jediného náboženství ustupovat.

Na co se zaměříte v dalším volebním období?
Zásadní je pro mne zlepšit domluvu mezi všemi politickými stranami. Musíme jednotně postupovat vůči státu i při získávání prostředků z centrálních zdrojů. Chceme odstranit politickou rivalitu, která město zbytečně zatěžuje a bere energii. Určitě hodláme také dál pokračovat ve velkých dopravních projektech. Moderní město musí být dostupné ze všech světových stran po silnicích i po železnici. Je též zásadně potřeba pokračovat v podpoře univerzitního dění. Budoucnost Brna je ve výzkumu, ve znalostech. Ne v průmyslu. Hodláme také sjednotit politické síly k získání státních dotací na stavbu nového fotbalového stadionu. Bytostně se nás týká i obnovení diskuze o tváři náměstí Svobody. Když na něj nyní vstoupím, necítím radost. Třeba kašna mne nijak nenaplňuje. Vadí mi, že se šlape po Skácelových verších, to je dehonestace.

A nové hodiny se vám líbí?
Ty mne také nenaplňují. Mám k nim velmi rezervovaný postoj.

V parlamentních volbách křesťanští demokraté propadli. Co budete považovat za úspěch v těch komunálních?
Pokud získáme stejné či větší procento hlasů než ve volbách v roce 2006. Tedy přes jedenáct procent.

Myslíte si, že se voliči v komunálních volbách budou rozhodovat podle stranické příslušnosti, nebo spíš osobnosti lídra?
Ve velkém městě to bude obojí. Na magistrátu se už více hraje na stranickou politiku než v malých obcích a městských částech.

Myslíte si, že nové strany zamíchají výsledkem komunálních voleb stejně, jako se jim to podařilo v parlamentních?
To nedokážu odhadnout. Komunální volby nejsou o všeobecném postoji k zadlužování státu, ale spíše o místní politice, o kontaktu lídrů s lidmi, kteří tu žijí. Budou to jiné volby a přinesou jiné výsledky.

Neuškodí vám odchod některých osobností strany k TOP 09?
Prakticky vůbec. Je to jen asi sedm lidí, kteří chtěli úplně změnit směřování strany. Nemá smysl, aby mezi křesťanskými demokraty zůstávali, pokud je to netěší. Když mne před dvěma lety zvolili jako předsedu brněnské KDU-ČSL, měl jsem jediného protikandidáta, Jana Levíčka. Pro svůj program ale získal minimální podporu. Rozhodl se odejít a teď je předsedou brněnské TOP 09.

A neubere vám TOP 09 voliče?
Určitě se může stát, že nové strany nám voliče přeberou. Před tím nelze zavírat oči. Záleží jen na nás, jak budeme lidem sympatičtí.

Kdo je pro vás pro povolební koaliční vyjednávání nepřípustný?
Samozřejmě jsou to komunisté.

Při letním vyjednávání o nové krajské koalici se jedině brněnská organizace vaší strany přikláněla ke spojení s občanskými demokraty. Budete chtít koalici s ODS i po komunálních volbách?
Pokud to bude na mně, jsem nakloněn spíše pravicové koalici. Po volbách lze očekávat stejný postoj brněnských křesťanských demokratů jako při vyjednáváních o koalici na krajském úřadě.

Z jakého bodu při povolebním koaličním vyjednávání nehodláte slevit?
Určitě bych nechtěl slevit z přesunu nádraží. Je to zásadní brněnský projekt připravovaný už osmdesát let. Chci také pokračovat v přípravě koncertního sálu. A kdykoliv odmítnu ohýbat hřbet před nepravostmi.

Jste pro to, aby město podporovalo a dávalo peníze hokejové Kometě a fotbalové Zbrojovce?
Nelíbí se mi, že podpora Komety je využívána jako volební nástroj. Nejsou to totiž osobní peníze jednotlivce či strany, ale peníze veřejné. Samozřejmě si myslím, že je dobré, aby velké město mělo hokejovou extraligu. Ani to, že fotbal neprožívá šťastné chvíle, neznamená, že bychom jej měli zavrhnout. Tyto dva zásadní sporty v Brně nesmí v žádném případě zaniknout. Nejde totiž jen o vrcholový sport, který vidíte v televizi. Účast v nejvyšších soutěžích je i výchovná. Děti v různých sportovních přípravkách mají na očích své vzory, které je motivují. Nemáme ovšem jen fotbal a hokej. Je třeba vidět i ostatní sporty. Musíme podporovat i basketbal, plavání či atletiku. Jednostranná podpora jedinému sportu není podle mne příliš šťastná.

Autor: Petr Jeřábek

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies