VYBERTE SI REGION

Lidé rozhodli, že tramvaj v centru zůstane

BRNO - Brněnští radní nebudou na současné situaci nic měnit. Průzkumu oblíbenosti kolejové dopravy se zúčastnil rekordní počet lidí

6.6.2007
SDÍLEJ:

Tramvaj číslo 4 v centru zůstáváFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Na dva nesmiřitelné tábory se v minulých týdnech rozdělili lidé bydlící v centru Brna. Jedněm vadí hluk z tramvají projíždějících pravidelně pod okny. Druzí si naopak pochvalují možnost nechat se dovézt až před vchod.

První skupinu lidí brněnští radní nepotěší. Rozhodli, že pravidelná tramvajová doprava přes Moravské náměstí zůstane. Pomohl jim v tom průzkum, který si nechali udělat. „Prostřednictvím časopisu Metropolitan a našich webových stránek jsme oslovili lidi, aby se vyjádřili. Odpověděl rekordní počet lidí, kolem dvou a půl tisíc. Šedesát čtyři procent podpořilo tramvaj v centru. Podobně odpovídali i podnikatelé. Těch se zúčastnilo sto třicet sedm,“ řekl náměstek primátora Martin Ander.

Z výsledků, které má Brněnský Deník Rovnost k dispozici, vyplývá, že velmi často vyplněné dotazníky posílali lidé bydlící na trase tramvaje. Osmdesát procent odpovídajících do centra denně přichází.

Tramvaj v centru: dvanáct hodin

Radní se proto rozhodli, že na stávajícím stavu, kdy linka číslo čtyři jezdí přes náměstí Svobody od sedmi hodin ráno do sedmé hodiny večerní, se nic měnit nebude. „Nepotřebujeme k tomu žádné speciální usnesení. S výsledky jsem spokojený. Tramvaj centrum oživuje a dělá ho dostupnějším. Na život ve středu Brna má pozitivní vliv,“ myslí si Ander.

Souhlasí s ním i šéfredaktor odborného časopisu o architektuře Era 21 Osamu Okamura. „Použít tramvaj k oživení centra je celoevropský trend. Dělají to tak například ve Francii nebo Belgii. Bojují tam totiž se zmrtvováním centra. Lidé totiž nakupují na periferiích měst,“ uvedl Okamura. Podle něj se tramvaje vrací do pěších zón.

„Dokázalo se, že s chodci nekolidují. Pro posílení síly a dravosti středu města je to vhodná varianta,“ dodal Okamura. Někteří oslovení lidé přesto trvají na svém nesouhlasu. „Vadí mi, že nemůžu ani otevřít okno. Neslyším pak vlastního slova. Jízda po kolejích je hlučná a proto sem nepatří,“ tvrdí František Černý z Masarykovy ulice.

Jan Krátký bydlící jen několik vchodů od něj mu oponuje. „Tramvaj mi vůbec nevadí. Když chci, tak jdu pěšky. Pokud se mi nechce, tak se svezu. Je to výhoda,“ vzkázal Krátký.

Brněnský primátor Roman Onderka vyzývá k nalezení kompromisu. „Je evidentně vidět, že existují dvě vyrovnané skupiny s odlišnými názory. Musíme se pokusit vyhovět oběma,“ řekl Onderka. Podle něj toho lze dosáhnout omezením nočního provozu. „Tramvaj tak nebude rušit lidi, kteří bydlí podél její trasy,“ dodal primátor.

Oblíbenost pravidelné tramvajové dopravy přes Rašínovu ulici, náměstí Svobody a Masarykovu dokládají statistiky dopravního podniku. „Linku cestující velmi využívají. Je takřka vytížená,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Dopravní podnik má ohlasy kladné Prostřednictvím anketních lístků v podnikovém časopisu dal podnik lidem možnost vyjádřit se. „Většinou přišly jen kladné ohlasy. A převažují i v mailech,“ prohlásila Pohanová.

Tramvaj centrum Brna oživí

Projektant v oblasti dopravy Adolf Jebavý tvrdí: Auta ve středu města škodí

Adolf Jebavý působí v brněnském Alternativním dopravním studiu ADOS. To je hlavním projektantem cyklostezek na území města Brna a blízkém okolí. Tramvaje v centru mu nevadí. Vjezd aut by však radikálně omezil.

Je vhodné, aby středem města projížděla pravidelná tramvajová linka?

Myslím, že tramvaj v centru nedělá tolik škody jako auta. V Brně je jejich počet velmi vysoký. Mělo by se určit, co do centra bude jezdit. Jestli tramvaj nebo řidiči. Kombinace obojího je špatná.

Kterou variantu preferujete?

Přestože mám kancelář ve Františkánské ulici a průjezd tramvají by mi tak měl podle odpůrců vadit, jsem pro veřejnou dopravu. Záleží na funkci, kterou má náměstí Svobody plnit. To je rozhodující.

Podle mě by tam mělo být víc obchodů než bank. Dnes tam není nic, co by lákalo turisty.

Může tramvaj centrum tohle nějak změnit?

Určitě. Už jen tím, že ho oživí. Vnese do něj nový život a pohyb. Přestože je centrum dosažitelné pěšky, tramvajová doprava přinese lidemvětší komfort.

Jaké mají zkušenosti s kolejovou dopravou v centru v zahraničí?

Například rakouský Graz se rozhodl pro podobnou variantu jako nyní Brno a ohlasy tam mají kladné.

 

6.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies